کلیدستان

نسخه‌ی کامل: روش های تولید زغال
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
روش مدرن
 شیوه ی مدرن تولید زغال چوب، بدین گونه می باشد که در شروع کار خرده چوب به وسیله  خرد کن به قطعات بسیار ریز تبدیل می شود و سپس  به کوره ی پخت انتقال می یابد. در مرحله ی بعد ذغال ها آسیاب شده و  به حوضچه ی شستشو وارد می شوند.
بعد از شسته شدن زغال، مواد ریز و خرد شده خشک می گردند و سپس با چسب گیاهی که  چسب زغال است ترکیب شده و بعد قالب گیری انجام می گیرد و بوسیله ی دستگاه، فشرده و پرس می شوند . بعد از این مرحله، قالب ها با دستگاه برش به شکل های مورد نظر بریده می شوند. به این بریکت ها که بدست آمده از زغال پودری  است، زغال فشرده می گویند.
برای تهیه ی زغال فشرده یا همان بریکت، از  ضایعات چوب خشک درختان و  زغال های شکسته و خرد شده در مراکز بسته بندی کوره تولید زغال استفاده می گردد. از بریکت جهت سوخت دیگ بخار و در بعضی قطارها استفاده می گردد، به خصوص در مکان هایی که دسترسی به سوخت های دیگر وجود ندارد.
زغال فشرده
امروزه صنعت نوپا و جدید تولید زغال فشرده بسیار رواج پیدا کرده است زیرا دسترسی به مواد اولیه راحت بوده و همچنین قیمت آن نیز بسیار مناسب و ارزان می باشد. به همین علت سود و منفعت خوبی برای تولید کننده خواهد داشت.
مواد اولیه ی زغال فشرده شامل خاک اره، خاک زغال و پوست گردو می باشد. این مواد پس از ترکیب شدن با یکدیگر به دستگاه اکسترودر وارد شده و در آنجا در قالب هایی به شکل مکعب مستطیل قرار می گیرند و بعد از خروج از دستگاه اکسترودر به داخل کوره رفته و پخته می شوند.روشهای تولید زغال فشرده
زغال  به دو روش سنتی و مدرن تولید می شود که در زیر به روشهای تولید زغال فشرده اشاره خواهیم کرد.
روش سنتی
برای تولید زغال با روش های قدیمی که به آن روش سنتی تولید زغال نیز گفته می شود ، می توان از دو طریق اقدام به تهیه ی زغال نمود.
* مقداری از چوب درختان و نیز چوب های خشک شده را در کنار هم  قرار می دهند و سپس آنها را می سوزانند. این شیوه ی قدیمی از شروع ظهور آتش در زندگی انسان  مورد استفاده قرار داشت و اکثریت مردم دنیا برای رفع نیازهای خود  از این راه  استفاده می کردند.  عیب هایی نیز در این روش موجود می باشد که از مهمترین آن، خروج دود و گاز از چوب های در حال سوخت در اکسیژن و هوا می باشد که سبب آلوده شدن محیط زیست و هوا می گردد.
* یک روش سنتی دیگری وجود دارد که بدین گونه است که چوب های انبار شده را بوسیله ی دستگاه هایی به داخل یک کوره (محفظه گرما) هدایت می نمایند و بعد کوره ی حاوی چوب را روشن کرده و دریچه ی آن را می بندند. در این حالت چوب ها در محیطی بدون هواکش و بسته به تدریج  به زغال تبدیل می گردند.