کلیدستان

نسخه‌ی کامل: موارد تاثیرگذار بر شدت بیماری در بحث کرونا و بارداری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اگرچه که به طور کلی ابتلا به کرونا در بانوان باردار، سبب افزایش شدت بیماری نسبت به سایر افراد می‌شود اما مواردی وجود دارد که شدت بیماری را تعیین می‌کند. از جمله این موارد می‌توان موارد زیر را خاطر نشان کرد:
  • بحث کرونا و بارداری برای بانوان بارداری که از چاقی و دیابت بارداری رنج می‌برند، حساسیت بالاتری دارد.
  • پزشکان حاضر در بحث کرونا و بارداری اذعان داشته اند که داشتن برخی بیماری های زمینه ای و سن بالا نیز احتمال بروز شدید علائم را به همراه دارد.
  • گزارشات انجام گرفته و آمارها نشان می‌دهد که زنان باردار سیاه پوست و اسپانیایی، به کرونای شدیدتری مبتلا شده اند و بروز علائم در آنها نسبت به سایر بانوان باردار شدیدتر بوده است اما این موضوع هیچ ربطی به نژاد و رنگ پوست ندارد بلکه به این دلیل است که سیاه پوستان از نا برابری های اجتماعی و امکانات بهداشتی ضعیف رنج می‌برند و قرار داشتن در این شرایط نه چندان رضایت بخش، سبب شدت داشتن بیماری در آنها می‌شود. از این امر می‌توان نتیجه گرفت که فراهم کردن یک بستر امن و بهداشتی، علائم کرونا در زنان باردار را تا حد زیادی خفیف می‌کند.
آیا در دوران بارداری می‌توان واکسن کرونا دریافت کرد؟
بله. ACOG توصیه می‌کند که شما در دوران بارداری حتما واکسن کووید 19 را دریافت کنید. دریافت واکسن می‌تواند به شما و جنین شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که علائم کرونا در زنان باردار بیشتر از سایر افراد است پس واکسن ها برای جلوگیری از عفونت ناشی از کووید 19 در بدن مادران باردار، بسیار موثر هستند. حجم فزاینده ای از داده ها صحت این موضوع را تایید می‌کنند که واکسن COVID-19 در دوران حاملگی بی خطر است. دانشمندان از مقایسه زنان بارداری که واکسن کووید 19 را دریافت کرده بودند و گروه شاهد نتیجه گرفتند که هیچ نگرانی ایمنی و پزشکی از بابت واکسن ها وجود ندارد. اگر خود باردار هستید یا در خانواده خود، فرد بانوی بارداری دارید که شما را به چالش کرونا و بارداری کشیده است، می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با متخصص زنان و زایمان خود، در رابطه با واکسن ها و انواع آنها، مشورت کنید.


پیامدهای ابتلا به کرونا در مادران باردار
افراد باردار حتی اگر بتوانند به خوبی دوره ابتلا به کرونا را پشت سر بگذارند و بهبود یابند، باز هم ممکن است دچار برخی از عوارض جانبی کرونا شوند. از جمله این عوارض می‌توان به زایمان زودرس در مادران باردار مبتلا اشاره کرد. منظور از زایمان زودرس، زایمانی است که قبل از هفته 37 بارداری صورت گیرد.


متخصص لابیاپلاستی در تهران