کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند چه ویژگی هایی دارند؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اختلال یادگیری باعث می شود که درک و فهم یا استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری درگیر شود. و به صورت نقص در توانایی گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، املا یا محاسبات ریاضی ظاهر می شود. اختلال یادگیری موارد زیر را در بر نمی گیرد: نقص بینایی و شنوایی، ناتوانی های حرکتی، کم توانی ذهنی، اختلال هیجانی، فقر فرهنگی و ... 
طبق نظر روانشناس خوب تشخیص اختلال یادگیری در سال های قبل از ورود به مدرسه کار دشواری است. و در بیشتر موارد شروع اختلال یادگیری پیش از کلاس اول دبستان تا کلاس دوم مشخص می شود. معمولا شروع این اختلال پیش از کلاس اول دبستان نشانگر نوعی تاخیر رشدی در زبان یا تاخیر در یادگیری مفاهیم جدید و یا تاخیر در عملکرد در مقایسه با همسالنش است. شروع اختلال یادگیری در اوایل ورود به مدرسه معمولا به شکل نمره های پایین و یادگیری ضعیف مشخص می شود. شناخت نوع اختلال یادگیری و ریشه یابی آن ها به ویژه در دوره دبستان و در درس های اصلی می تواند در رفع این اختلال کمک موثری باشد. اکنون که نزدیک به بازگشایی مدرسه است. حتما توجه کافی را به فرزندانتان داشته باشید.

ویژگی های اختلال یادگیری در دانش آموزان شامل:
بهره هوشی طبیعی
کارکرد تحصیلی پایین تر از حد انتظار
سرعت کم در یادگیری
پیشرفت کند
تکرار پایه های تحصیلی
تفاوت بین سطح یادگیری در دروس مختلف
نداشتن انعطاف در استفاده از راهبرد های آموزشی
تفاوت قابل توجه بین توانایی ها و مهارت ها 
کوتاهی دامنه توجه
انواع اختلال های یادگیری شامل چه مواردی می شود؟
اختلال یادگیری ویژه در خواندن
اختلال یادگیری ویژه در نوشتن
اختلال یادگیری ویژه در ریاضی
اختلال یکپارچگی حسی یا دشواری های حرکتی 
بر اساس مطالعات کلینیک روانشناسی با توجه به این که در میان مهارت های تحصیلی پایه، خواندن و نوشتن از مهم ترین مهارت ها به حساب می آیند و از آن جا که در زندگی روزمره خواندن و نوشتن  بسیار ضروری و مرتباط به هم هستند و از طرفی دیگر کودکانی که اختلال در خواندن دارند احتمالا در نوشتن دیکته هم مشکل دارند. کودکان با اختلال های یادگیری از قبیل ختلال های خواندن، ریاضیات و املا نارسایی هایی را در مهارت های اساسی خواندن، نوشتن و ریاضیات از همان روز های ابتدایی مدرسه از خود نشان می دهند. اختلال خواندن با آسیب های خاص در تحول مهارت های خواندن و اختلال ریاضیات با آسیب های خاص در اکتساب مهارت های ریاضی مشخص می شوند.
مشخص اصلی اختلال در املا نیز این است که املا نویسی کودک با در نظر گرفتن ظرفیت هوشی و سطح آموزشی به میزان چشم گیری پایین تر از حد مورد انتظار است. اختلال های یادگیری که در ترکیب با یک کلاس عادی درس می خوانند بیشتر از همسالان سالم خود مورد طرد قرار می گیرند و این باعث می شود که منزوی شوند. و برخی نیز معتقد هستند که دانش آموزانی که به اختلال یادگیری مبتلا هستند بیشتر از دیگر بچه ها پرخاشگری و بد رفتاری نشان می دهند و در نتیجه باعث طرد آن ها می شود و عزت نفس و خودپنداره ضعیف هم می تواند تاثیر منفی بر پیشرفت بگذارد. در بین دانش آموزانی که درگیر با اختلال یادگیری هستند، آن دسته از آن هایی که عزت نفس پایینی دارند نسبت به آن هایی که دارای عزت نفس مناسبی هستند، از لحاظ تحصیلی عملکرد بدتری دارند.


روانشناس کودک خوب در تهران