کلیدستان

نسخه‌ی کامل: علت سنگینی پا و راه‌های ساده برای درمان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سنگینی‌ پاها می‌تواند پا را به عضوی تبدیل کند که به جای تحمل وزن فرد، همانند وزنه‌ای سنگین مانع از حرکت او ‌شود. بیماران مبتلا به این اختلال در هنگام راه رفتن گمان می‌کنند وزنه‌‌هایی به پاهای آن‌ها وصل شده و باید آن‌ها را با خود بکشند. کسانی که سنگین شدن پا را تجربه می‌کنند، معمولا از حس مبهم خستگی نیز شکایت دارند.

علت سنگینی پاها
در این قسمت سعی داریم به پرسش علت سنگینی پاها چیه؟ پاسخ دهیم؛ زیرا اولین قدم برای تسکین این اختلال، شناخت علت سنگینی در پاها است.
عده‌ای از بیماران سنگینی را در یکی از پاها و برخی در هر دو پا احساس خواهند کرد. به همین دلیل برخی به دنبال علت سنگینی پای چپ و عده‌ای دیگر در جست‌وجوی علت سنگینی پای راست هستند.

واریس از دلایل سنگینی پا
واریس که اغلب در پاها به‌ویژه ساق پا، پشت زانو، ران و سینه پا ایجاد می‌شود، می‌تواند به‌عنوان علت سنگین شدن پاها در برخی از بیماران معرفی شود. زنان نسبت به مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اغلب مراجعه‌کنندگان دچار مشکل واریس با لیزر درمان خواهند شد. درمان واریس پا با لیزر
در اختلال واریس، برخی از وریدها به دلیل ضعف در دریچه‌‌های وریدی توانایی خود را در هدایت خون به سمت قلب از دست می‌‌دهند و به شکل حوضچه‌‌ای عمل کرده و خون در آن‌ها تجمع می‌یابد. همین مسئله منجر به بروز احساس سنگینی پا و خستگی خواهد شد.
علل ایجاد رگ‌های واریسی
دلایل مختلفی را می‌توان برای ابتلا به واریس بیان کرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • افزایش سن

  • تغییرات هورمونی شدید مانند بارداری و یائسگی

  • تغییر وزن شدید

  • اضافه ‌وزن

  • کم‌تحرکی

  • ژنتیک

  • ایستادن و نشستن‌های طولانی‌مدت
نقل قول:آیا می‌دانید امروزه برای واریس پا درمان قطعی و بدون بازگشت وجود دارد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید. درمان واریس پا


بیماری شریانی محیطی (PAD) از دلایل سنگینی پا

بیماری شریانی محیطی (PAD) در پاها و اندام‌های تحتانی در اثر باریک شدن یا انسداد رگ‌هایی که خون را از قلب به پاها منتقل می‌کنند به وجود می‌آید. علت اصلی بروز این اختلال تجمع پلاک‌های چربی در عروق است که تصلب شرایین نام دارد. PAD می‌تواند در هر رگ خونی ایجاد شود، اما احتمال بروز آن در پاها بیشتر از دیگر اندام‌ها خواهد بود.

PAD با کاهش خون‌رسانی به پاها درد، خستگی و گرفتگی ساق پا را باعث می‌شود.

علل ایجاد بیماری شریانی محیطی

دلایل بروز PAD عبارت‌اند از:
سایر مواردی که منجر به سنگینی پا میشوند عبارتند از: 

  • تمرینات ورزشی بدون وقفه و سخت
  • تنگی کانال نخاعی
  • تغییرات هورمونی گسترده‌ای که در دوران بارداری بروز می‌کنند.
  • اضافه وزن
درمان سنگینی پا
راهکارهای ساده و گوناگونی وجود دارند که می‌توانند در درمان سنگینی پاها موثر واقع شوند. البته بهتر است قبل از به کارگیری این روش‌ها ابتدا به شناسایی علت خستگی و سنگینی پاها بپردازید.

در چه مواقعی برای سنگینی پا به پزشک مراجعه کنیم؟

سنگینی پا ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و این احساس خستگی با استراحت برطرف شود اما اگر تعداد دفعات این احساس بیش از روند معمول شود یا شدت آن رو به افزایش باشد، نیاز است تا توسط پزشک متخصص واریس پا علت‌یابی شود.
برای پیدا کردن علت این مشکل ممکن است نیاز به انجام تست‌های تشخیصی واریس مثل سونوگرافی از عروق پا باشد.



منبع: علت سنگینی پاها
نوشته: پروفسور دکتر مهـــــرداد اقدسی، متخصص قلب و فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال عروق ، مشاور ارشد بیماریهای وریدی و استاد افتخاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی