کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جرثقیل سقفی برقی چهار کاره چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
جرثقیل به وسیله ای گفته می شود که برای جا به جا کردن بار در راستای افقی و عمودی و در شش جهت حرکتی به کار می رود. از قدیم الایام از جرثقیل به شکل های مختلف استفاده می شد. رومیان و مصریان قدیم برای ساخت بناهای بزرگ، جرثقیل های ابتدایی را به کار می بردند. این جرثقیل ها نیرویشان را از چهارپایان و یا انسان ها تامین می کردند. جرثقیل هایی که امروزه در بازار موجودند به دو شکل دستی و نیروی محرکه قابل استفاده هستند. انواع جرثقیل ها در کارگاه  ها یا کارخانه  های صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.به دلیل متنوع بودن جرثقیل ها و ابزارهای بالابر، تقسیم بندی جرثقیل ها کار سختی است.
جرثقیل ها بر حسب معیارهایی مانند ظرفیت جرثقیل، کاربرد، نوع حرکت، نوع سوخت و مقدار انرژی مصرفی آنها تقسیم می شوند.
جرثقیل برقی چهار کاره برای جابه جا کردن و حمل کالا به شکل عمودی و افقی و با نصب روی ریل کاربرد دارد. این نوع جرثقیل که دارای دونوع تک سرعته و دو سرعته است، جزء پرکاربردترین و کم هزینه ترین جرثقیل ها شناخته می شود. این نوع جرثقیل به دلیل اصطکاک کم، موجود بودن قطعات یدکی آن و قیمت مقرون به صرفه آن در بازار، فروش خوبی دارد.
این جرثقیل برای بالابر سقفی برقی به کار برده می شود. تولید این جرثقیل به دو شکل جرثقیل برقی ۴ کاره زنجیری و جرثقیل برقی ۴ کاره سیم بکسلی است.
حرکت جرثقیل برقی چهار کاره در چهار جهت اصلی عمودی به سمت بالا و پایین و افقی به سمت چپ و راست است.

[عکس: %D8%AC%D8%B1%D8%AB%D9%82%DB%8C%D9%84-%D8...%DB%8C.gif]


انواع جرثقیل سقفی برقی چهار کاره بر حسب ظرفیت


جرثقیل سقفی برقی چهارکاره بنابر ظرفیتی که قادر به جابجایی آن است، به چهار دسته تقسیم می شود. این چهار دسته عبارت هستند از:
جرثقیل برقی زنجیری 1 تن
جرثقیل برقی زنجیری 2 تن
جرثقیل برقی زنجیری 3 تن
جرثقیل برقی زنجیری 5 تن
جرثقیل سقفی برقی چهار کاره برندهای مختلفی دارند. بعضی از آن ها قادر به جا به جایی بار تا ظرفیت ۲۰ تن هستند.


انواع جرثقیل  برقی چهارکاره از لحاظ حرکتی


جرثقیل ها معمولا از لحاظ حرکتی دو نوع ثابت و متحرک دارند.


جرثقیل موبایل


به این جرثقیل، جرثقیل ماشینی هم می گویند که به دو شکل ثابت و متحرک قابل استفاده است. در حالت ثابت جک بر روی زمین نصب می گردد.. در حالت متحرک جرثقیل قادر است با بار در کارگاه یا محوطه حرکت کند. نمونه آن جرثقیل سقفی برقی چهارکاره است.


جرثقیل سقفی


از این جرثقیل در کارگاه ها و سالن های صنعتی که جابجا کردن بار محدودیت دارد، استفاده می گردد. این جرثقیل در ارتفاع و بر روی خطوط بابر کناری نصب می شود. جرثقیل سقفی برقی چهار کاره از انواع جرثقیل سقفی است. جرثقیل سقفی به دو شکل تک پل و دو پل موجود است. جرثقیل سقفی دو ریل موازی دارد که برای انتقال بار در شش جهت استفاده می شود.


جرثقیل دروازه ای


این جرثقیل به دو شکل دروازه ای و نیم دروازه ای موجود است.


جرثقیل بازویی


جرثقیل بازویی دو شکل دیواری و ستونی دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.


جرثقیل سقفی یا آویز


این جرثقیل به شکل آویز در کارگاه به کار می رود. در مکان هایی که محدودیت ارتفاع داریم از این جرثقیل استفاده می شود. کارخانه خودروسازی از پرکاربرد ترین مکان ها برای استفاده از این نوع جرثقیل است . برای مونتاژ قطعات خودرو در کارخانه خودروسازی از جرثقیل سقفی یا آویز استفاده می گردد.
جرثقیل برقی 2 کاره فقط به شکل قائم و در دو جهت بالا و پایین حرکت می کند.
جرثقیل برقی شش کاره در شش جهت قائم بالا و پایین، افقی چپ و راست و عقب و جلو قابل جابجایی است.


ویژگی های جرثقیل برقی چهار کاره 3 فاز


ویژگی اصلی  چهارکاره 3 فاز، نگهداری آسان و امنیت بالا برای کاربرد در شرایط محیطی مختلف است.
در همین جهت برای کارهایی که امنیت بالایی دارند و از نظر زمانی منظم هستند، پیشنهاد می شود از جرثقیل برقی 2 سرعته استفاده گردد.
جرثقیل های برقی زنجیری در ظرفیت های 125 کیلوگرم تا 5 تن در صنایعی مانند خودروسازی و آبکاری استفاده می شوند.
در فناوری جدید این نوع دستگاه ها، جرثقیل ها به سیستم overloud مکانیکی و الکتریکی تجهیز شده اند.
این نوع جرثقیل ها در ظرفیت های 500کیلوگرم تا 20 تن در بازار موجود هستند.
کلید فرمان این نوع جرثقیل ها با برق 24 ولت تغذیه می شود و سوئیچ محدود کننده نیز دارد.
همینطور به خاطر طراحی مناسب و استفاده از اینورتر، عمر گیربکس و الکترو موتور طولانی تر است.



دلایل مهم برای انتخاب جرثقیل برقی چهار کاره 3 فاز



دلایل مهم برای انتخاب جرثقیل برقی زنجیری، ظرفیت، سرعت، ارتفاع و حجم است.


سرعت


یکی از مهم ترین اولویت ها برای انتخاب جرثقیل برقی سرعت است. البته باید امنیت در سرعت را مد نظر قرار داد. در بعضی از محصولات هنگام استفاده زیاد، برای جلوگیری کردن از افزایش حرارت موتور یک محافظ حرارتی در موتور نصب می شود.

ظرفیت


از اولویت های مهم برای انتخاب جرثقیل برقی چهارکاره مناسب، دقت در انتخاب ظرفیت آن است. مخصوصا هنگام کار، باید مطمئن شد که مقدار وزن کالا برای بالابردن با ظرفیت جرثقیل برقی برای بارگیری، متناسب است.


ارتفاع و حجم


از دیگر عوامل مهم برای انتخاب مناسب جرثقیل ،حجم و فضای اشغال شده توسط دستگاه است. در جرثقیل های جدید تاخدودی با کوچک نمودن اتاق (قاب) جرثقیل این مشکل رفع شده است. به همین علت، جرثقیل های برقی زنجیری جدید از مدل های دیگر و قدیمی متمایز شده است. از مزیت های جرثقیل برقی چهار کاره 3 فاز، دارا بودن ارتفاع بالابری متناسب با خواسته مصرف کننده است.برای تهیه جرثقیل برقی چهار کاره می توانید به سایت آنیک تولز مراجعه کنید.