کلیدستان

نسخه‌ی کامل: مراحل رشد کودک از نظر روانشناسی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مراحل رشد کودک از نظر روانشناسی شامل طیف وسیعی از رفتارها و تغییر و تحولات در استعدادها و شخصیت های کودک می شود. هنجارها و نهادهای اجتماعی ، آداب و رسوم و قوانین نیز بر این مراحل تأثیر می گذارد.
نظریه های رشد کودک بر توضیح چگونگی تغییر و رشد کودکان در دوران کودکی متمرکز است. چنین نظریه هایی بر جنبه های مختلف توسعه از جمله رشد اجتماعی ، عاطفی و شناختی متمرکز است.


چرا کودکان رفتارهای خاصی دارند؟ آیا رفتار آنها به سن ، روابط خانوادگی یا خلق و خوی فردی آنها مربوط است  یا چیز دیگر؟
نظریه های مختلفی در مورد رشد کودک مطرح شده است تا جنبه های مختلف رشد انسان را توضیح دهد.

بر اساس نظریه رشد جنسی فروید ، رشد کودک در چند مرحله اتفاق می افتد که بر مناطق مختلف لذت بدن متمرکز است. در هر مرحله ، کودک با تعارضاتی روبرو می شود که نقش مهمی در روند رشد او دارد.
نظریه رشد روانی هشت مرحله ای اریکسون به جای تمرکز بر علاقه جنسی به عنوان نیروی محرک رشد ، معتقد بود که تعامل و تجربه اجتماعی نقش تعیین کننده ای در رشد دارد.
او معتقد بود که افراد در هر مرحله ، با یک ناسازگاری رو به رو می شوند که بر عملکرد بعدی و رشد بیشتر تأثیر می گذارد.
نظریه های رفتاری رشد کودک بر چگونگی تأثیر متقابل محیط بر رفتار متمرکز است.
نظریه رشد شناختی پیاژه به دنبال توصیف و توضیح رشد فرایندهای فکری و حالات روانی کودکان است. این نظریه همچنین نحوه تأثیر فرایندهای فکری بر نحوه درک و تعامل ما با جهان را بررسی می کند.
جان بولبی یکی از اولین نظریه های رشد اجتماعی را مطرح کرد. بولبی معتقد بود که روابط اولیه با کسانی که از کودک مراقبت می کنند نقش مهمی در رشد کودک ایفا می کند و همچنان بر روابط اجتماعی او در طول زندگی تأثیر می گذارد.