کلیدستان

نسخه‌ی کامل: سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور و نقش آن درعملکرد دستگاه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گرما یا گرما با آزاد شدن انرژی شیمیایی از سوخت ایجاد می شود که کاربردهای متفاوتی برای مصارف مختلف دارد. استفاده از آزاد شدن انرژی از سوخت دیزل در موتور دیزل، آن را به گرما در موتور احتراق داخلی تبدیل می کند و با استفاده از فشار، پیستون را به انتهای سیلندر می رساند و کار را انجام می دهد. حدود 35 درصد گرمای تولید شده توسط سوخت دیزل به کار مفید تبدیل می شود که 31 درصد آن از گازهای خروجی اگزوز و 10 درصد آن برای غلبه بر قدرت موتور دیزل استفاده می شود. سوال مهم این است که چه اتفاقی برای بقیه این انرژی آزاد می شود، پس 33 درصد آن؟
دما در هنگام احتراق حدود 2000 درجه است. بنابراین با سوختگی باقیمانده که 33 درصد است، دما برابر با 660 درجه سانتیگراد می شود که در صورت عدم حذف از دمای ذوب قطعات داخلی گازوئیل مانند پیستون، شیر و بوشینگ بیشتر می شود و منجر به ذوب می شود. گرما باعث از بین رفتن لایه روغن قطعات و سوختن آنها می شود بنابراین وجود سیستم خنک کننده در موتور دیزل برای جذب این گرما و انتقال آن به محیط ضروری است.
حالت های انتقال حرارت: گرما همیشه از یک مکان گرمتر به مکان خنک تر منتقل می شود و این انتقال به سه طریق امکان پذیر است که به شرح زیر است:
الف) رسانایی: اگر به یک نقطه از میله فلزی گرما وارد کنیم، پس از مدتی سایر نقاط میله به تدریج گرم می شوند زیرا فلزات رسانای گرما هستند. فلزات مختلف قابلیت انتقال حرارت متفاوتی دارند، فلزاتی مانند مس و آلومینیوم به خوبی گرما را انتقال می دهند و فلزاتی مانند چدن در محدوده پایین تری انتقال حرارت قرار دارند. یکی از دلایل انتخاب ماده پیستون نسبت به آلومینیوم، حرارت بالاتر آن است. رسانایی بنابراین پیستون، دیواره سیلندر، سوپاپ و ... به مکان های سرد با دمای پایین (کانال های آب) منتقل می شود.
ب) همرفت (جابجایی): همرفت یکی از اشکال انتقال حرارت است و مربوط به اجسامی است که دمای بالایی دارند و در تماس با سیالی هستند که گرم شده، انرژی گرفته و منبسط شده است و در این حالت چگالی مایع اطراف آن کم می شود و به بالای ظرف می رود و جای خود را به مایع خنک کننده می دهد که آن هم گرم می شود و همان چرخه تکرار می شود.
ج) تابش: همه اجسام انرژی خود را ساطع می کنند و هر چه دمای جسم بالاتر باشد انرژی بیشتری تابش می کند و بالعکس. بنابراین وقتی دو جسم با دمای متفاوت کنار هم قرار می گیرند، هر دو انرژی خود را تابش می کنند. اما جسمی با دمای کمتر مقداری از انرژی تابشی را جذب می کند و دمای آن افزایش می یابد.
سیستم های خنک کننده موتورهای احتراق داخلی و از جمله دیزل های مورد استفاده در مجموعه ژنراتورها، دو نوع خنک کننده مایع (خنک کننده آبی) و خنک کننده هوا هستند، به عنوان مثال در دیزل های ساخت شرکت DEUTZ، مدل های F912-F913 و همچنین برخی از محصولات دیزلی تولید شده توسط ایتالیا. شرکت Lombardini (LOMBARDINI) دارای سیستم خنک کننده هوا است.
موتورهای دیزل ژنراتور ولوو پنتا که برای راه اندازی ژنراتورها طراحی و تولید می شوند، مانند مدل های سری 5، 7، 7، 13 و 16 لیتری، همگی دارای سیستم خنک کننده آب هستند.
هر یک از دو سیستم خنک کننده مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال یکی از مزایای موتورهای دیزلی با هوا خنک، عدم وجود قطعاتی مانند رادیاتور، پمپ و سایر لوازم جانبی مربوطه است که باعث کاهش وزن تجهیزات، تسهیل سرویس و نگهداری آنها می شود. موتورهای دیزلی با هوا خنک در هوای سرد مستعد یخ زدن نیستند و یا دارای مشکلاتی مانند خوردگی گچ یا قطعات موتور ناشی از استفاده نامناسب از آب هستند. همه چیز درباره سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور با صدای بلند از آنجایی که موتورهای دیزلی که با موتور خنک می شوند در شرایط گرم کار می کنند، تلرانس های بیشتری در طراحی اجزای دیزلی آنها در نظر گرفته می شود و به همین دلیل در حین کار نسبت به موتورهای دیزلی با آب خنک کننده صدای کمتری دارند.
عملکرد صحیح سیستم خنک کننده در دستگاه دیزل ژنراتور از یک سو در افزایش عمر مفید و توان دستگاه الکتریکی و همچنین در کاهش فرسودگی آن از سوی دیگر نقش بسزایی دارد.تاکید کاربران می باشد. . تجهیزات ژنراتور که در خدمت هستند و طبق مستندات، سیستم خنک کننده دستگاه را به درستی حفظ می کنند. دیزل ژنراتور، بنابراین ما احساس می کنیم این وظیفه ماست که آن را به طور مختصر و موثر ارائه کنیم تا هزینه آن را پرداخت کنیم.