کلیدستان

نسخه‌ی کامل: دانستنی های کانادا برای زندگی و مهاجرت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یکی از کشورهای زیبا، مدرن و فوق‌العاده که گردشگران و مهاجران بسیاری را که به دنبال زندگی بهتر هستند به سمت خود می‌کشاند، کانادا است. این کشور که به‌عنوان دومین کشور بزرگ جهان شناخته می‌شود، سرشار از منابع طبیعی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. همچنین دارای سیستم قدرتمند آموزشی بوده و از اقتصاد خوبی برخوردار است. پس جای تعجبی نیست افراد زیادی به سمت این کشور جذب شوند و دوست داشته باشند برای تفریح یا مهاجرت به اینجا بروند. اگر شما هم به این کشور جذاب و دوست‌داشتنی علاقه‌مند هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری به دست آورید، این مقاله را از دست ندهید! برای آشنایی بیشتر با این کشور، در این مقاله به‌صورت کامل و جامع به معرفی کشور کانادا پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
کشور کانادا کجاست؟
کشور کانادا در قاره آمریکای شمالی واقع شده و دارای ده استان و سه قلمرو است که این پهنه از سمت شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی و از جنوب با کشور ایالات متحده همسایه است. همچنین مساحت ۹٬۹۸۴٬۶۷۰ کیلومتری این سرزمین، باعث معرفی کشور کانادا به‌عنوان دومین کشور پهناور جهان از نظر مساحت کلی و چهارمین کشور پهناور جهان از نظر مساحت خشکی شده است. به‌علاوه، این کشور به‌صورت دموکراسی فدرالی مشروطه اداره می‌شود که ساختار آن از پادشاه (یا ملکه بریتانیا)، دولت فدرال، مجلس سنا و مجلس عوام تشکیل شده است. استان‌ها و سرزمین‌های کشور کانادا هم در ۵ منطقه قرار دارند که عبارتند از:
  • منطقه اطلس که استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، پرسن ادوارد آیلند و نیوفاندلند در آن قرار دارند.

  • کانادا مرکزی که متشکل از استان‌های انتاریو و کبک است.

  • منطقه علفزارها که استان‌های منیتوبا، سسکچوان و آلبرتا در آن واقع شده‌اند.

  • کرانه غربی که شامل استان بریتیش کلمبیا است.

  • منطقه شمال که دربردارنده سرزمین‌های سه‌گانه کشور کانادا، یعنی مناطق نورت وست تریتوریز، یوکان و نوناووت است.
تاریخچه کشور کانادا
در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی، برخی نقاط این کشور توسط سیاحان اروپایی کشف شد و اروپاییان در آن ساکن شدند. از جمله این مناطق برخی نواحی ساحل اقیانوس اطلس، پورت یورت که در سال ۱۶۰۵ کشف شد و شهرهای کبک و نیوفاندلند هستند. کشور کانادا توسط نیروهای فرانسوی و انگلیسی مورد استعمار قرار گرفته بود و همواره بین دو کشور فرانسه و انگلیس کشمکش جریان داشت. علاوه بر مسئله قبل باید یادآور جنگ‌های بومیان آمریکایی و نیروهای فرانسوی نیز شد که این جنگ‌ها در بازه سال‌های ۱۶۸۹ و ۱۷۶۳ رخ دادند. نتیجه این جنگ‌ها امضای تفاهم‌نامه‌ی پاریس در سال ۱۷۶۳ بود که طبق آن، بریتانیا تصرف مناطق تحت سلطه فرانسه در شرق رودخانه می‌‌سی‌سی‌پی به جز جزیره سنت پیر و جزیره ماژلان را به دست آورد.
در سال ‍‍‍۱۸۳۷ شورش‌هایی در این کشور رخ داد که هدف آن ایجاد دولتی پاسخگو در کشور کانادا بود. گر چه این امر باعث شد تا مقامات رسمی اقدام به تنظیم گزارشی در مورد امور مختلف آمریکای شمالی و بریتانیا کنند، اما نتیجه این گزارش مطلوب معترضان نبود و باز آن‌ها اقدام به شورش کردند. نتیجه شورش معترضان در کشور کانادا برابرسازی فرهنگی مناطق فرانکوفون و آنگلوفون بود. لرد دورهام در سال ۱۸۳۸ به‌عنوان فرماندار اضطراری کانادای شمالی و جنوبی منصوب شد. پیشنهاد او برای رفع و فصل مسائل این کشور، ادغام دو بخش جنوبی و شمالی کانادا زیر نظر یک نظام پارلمانی بود. در سال ۱۸۴۱ قانون اتحادیه، توسط کشور انگلیس تصویب شد که نتیجه آن معرفی کشور کانادا به‌عنوان کشوری یکپارچه بود.
در دهه اول قرن بیستم به دلیل الحاق استان‌های جدید به این کشور، جمعیت شهری کشور کانادا به بیش از ٪۵۰ رسید و در نتیجه انقلاب صنعتی و توسعه فناوری، کارخانه‌ها پیشرفت بسیاری کردند. تغییر وضعیت اقتصادی سرزمین کانادا از تولیدکننده مواد خام به محصولات صنعتی از جمله منسوجات، باعث افزایش اشتغال و تبدیل کشور کانادا از یک اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی بود.
در طول تاریخ کشور کانادا بین ایالت فرانسوی‌زبان کبک و سایر بخش‌های سیاسی این قلمرو، تنش‌های فراوانی وجود داشته است. با این حال پس از به قدرت رسیدن پیتر ترودو در سال ۱۹۶۸ قدری این تنش‌ها کاهش یافت؛ چرا که او خود دارای اصالت کبکی بود ولی اعتقاد داشت از آنجایی که در قانون اساسی این کشور از زبان و فرهنگ فرانسوی حمایت شده، می‌توان زندگی مسالمت‌آمیزی را تجربه کرد. در نهایت نیز در سال ۱۹۸۲ قانون اساسی جدید کانادا تصویب شد و نتیجه آن معرفی کشور کانادا، به‌عنوان کشوری انگلیسی - فرانسوی‌زبان بود.
پایتخت کانادا
پایتخت کشور کانادا، شهر اتاوا است که در استان اُنتاریو و در کنار شعبه‌ای از رودخانه سن‌لوران واقع شده و در بین شهرهای این کشور، چهارمین شهر بزرگ است. این شهر دارای ۲٬۷۷۸ کیلومترمربع مساحت است که طبق آمار سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد، بیش از ۹۹۴٬۰۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. یکی از شاخصه‌های این شهر کشور کانادا، سطح بالای کیفیت زندگی است که باعث شده رتبه چهاردهم شهر برخوردار از استانداردهای زندگی را کسب کند. یکی از مراکز مهم اتاوا، دانشگاه این شهر است که بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی-انگلیسی زبان دنیا شناخته می‌شود.


جمعیت مردم کانادا
بر اساس داده‌های شاخص توسعه بانک جهانی، در سال ۲۰۱۹، ۵۹/۳۷ میلیون نفر در کشور کانادا سکونت گزیده‌اند که باتوجه به سرانه مهاجرپذیری این کشور، بیشتر این جمعیت را مهاجران تشکیل می‌دهند. طبق آمارهای جهانی معرفی کشور کانادا به‌عنوان مهاجرپذیرترین سرزمین، بی‌راه نیست؛ چرا که با داشتن بیش از ۳۴ جمعیت قومی، جمعیتی بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ نفر در این کشور دارند. بزرگ‌ترین گروه‌های جمعیتی در این پهنه را به ترتیب مردم اهل انگلیس، فرانسه، اسکاتلند، ایرلند، آلمان، ایتالیا، چین و اوکراین تشکیل می‌دهند. حدود ۸۰٪ مردم سرزمین کانادا در کرانه جنوبی این کشور که عمده شهرهای این ناحیه «فاصله‌ای کمتر از ۲۰۰ کیلومتر با ایالات متحده دارند» ساکن هستند. نرخ امید به زندگی در کشور کانادا ۸۲ سال است و نرخ مرگ‌ومیر نوزادان، ۹/۳ نوزاد به ازای هر ۱۰۰۰ نوزاد است که کیفیت بالای زندگی در این کشور را نشان می‌دهد.
زبان و مذهب مردم کانادا
به دلیل سیاست آزادی مذهبی و عدم دخالت دولت کشور کانادا در امور دینی، امروزه می‌توان شاهد تنوع مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف در این کشور بود. از بین جمعیت کانادا حدود ٪۷۷ مسیحی هستند که از بین این جمعیت ۴۳٪ مذهب کاتولیک را اختیار کرده‌اند و بزرگ‌ترین جمعیت مذهبی این کشور را تشکیل می‌دهند. در ادامه حدود ۱۶ درصد مردم این کشور نیز بیان کرده‌اند که گرایش به هیچ مذهبی ندارند. در آخر هم جمعیتی حدود ۶ درصدی از مردم کشور کانادا باور به سایر مذاهب دارند که جمعیت غالب آن، مسلمان هستند و جمعیت آن‌ها بیش از یک میلیون نفر است.
کشور کانادا به‌عنوان کشوری دوزبانه محسوب می‌شود که آن دو زبان انگلیسی و فرانسوی هستند. همچنین تنها ۶.۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. عمده جمعیت فرانسوی زبان کانادا در استان کبک ساکن هستند و پس از آن در استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک، می‌توان شاهد جمعیت فرانسوی زبان بود.
فرهنگ و آداب و رسوم مردم کانادا
معرفی کشور کانادا به‌عنوان کشوری دارای تنوع فرهنگی، مورد قبول بسیاری از مردم است. به همین دلیل نمی‌توان به معرفی یک فرهنگ خاص و سبک زندگی، به‌عنوان جریان غالب در کانادا پرداخت. مانند مردم بریتانیا، مردم کانادا نیز هنگام صحبت با کسانی که صمیمی نیستند، از نام خانوادگی استفاده می‌کنند. مردم این کشور، مردمی اجتماعی هستند و زندگی شخصی و مسائل مربوط به آن را با دوستان و همکارانشان به اشتراک می‌گذارند. این زیست اخلاق‌مدارانه و مبادای آداب به فرهنگ تجاری کانادا نیز نفوذ کرده است و به همین دلیل کارفرمایان از نیروهای خود توقع دارند، اخلاق تجاری را در زمینه ارتباط با مشتریان رعایت کرده و در هنگام کار لباس رسمی به تن داشته باشند. به دلیل برخورد فرهنگ‌های مختلف، در بین مردم کشور کانادا روحیه برابری‌خواهی شکل‌گرفته و آن‌ها به برابری قومی باور دارند.