کلیدستان

نسخه‌ی کامل: علت درد ساق پا هنگام خواب چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چند عامل زیر – همراه با فیزیولوژی فردی شما – می‌تواند دلیل این باشد که چرا نیمه شب از درد پا بیدار می‌شوید. به موارد زیر دقت کنید.
کمبود آب بدن
برخی شواهد نشان می‌دهد که کمبود آب بدن باعث درد ساق پا می‌شود. یک الگوی فصلی مشخص در تعداد گرفتگی عضلات بدن وجود دارد، که با تعداد بیشتر در تابستان و تعداد کمتر در زمستان مشخص می‌شود.

کمبود مواد مغذی

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عدم تعادل کلسیم، منیزیم و پتاسیم در گرفتگی عضلات نقش دارد. هر یک از این ریز مغذی‌ها به حفظ تعادل مایعات در خون و عضلات کمک می‌کنند، بنابراین اگر از بین بروند، گرفتگی ایجاد می‌شود. اما باز هم مطالعات متناقضی وجود دارند، بنابراین باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بدانید که چگونه این مواد مغذی به طور مستقیم بر گرفتگی پاهای شما تأثیر می‌گذارند.

بیماری واریس

درد ساق پا هنگام خواب می‌تواند از علت واریس ناشی شود. حتی برخی افراد که از درد پای شبانه رنج می‌برند و هیچ علامت ظاهری از واریس ندارند، ممکن است پس از مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت، مشخص شود که بیماری واریس دارند. با مصرف دارو و انجام مراقبت‌های ویژه واریس، درد ماهیچه ساق پا کاهش و بهبود می‌یابد.

سندرم پای بیقرار
در برخی موارد، سندرم پای بیقرار هم با درد شبانه ساق پا همراه است. افراد مبتلا به این سندرم، در تکان دادن پا بیشتر از گرفتگی و درد عضله ساق، احساس ناراحتی را تجربه می‌کنند. واریس می‌تواند یکی از علل سندرم پای بیقرار باشد. مراجعه به پزشک متخصص و مصرف دارو و انجام دستورالعمل‌های مرتبط، کمک زیادی در بهبود این مساله خواهد داشت. 
آیا سندرم پای بیقرار خطرناک است؟

دیسک کمر
برخی از افرادی که واریس خفیفی دارند، فکر می‌کنند درد ساق پای‌شان از همین بیماری واریس نشات گرفته، در صورتی که با مراجعه به دکتر ارتوپد متوجه می‌شوند که درد موجود در ماهیچه ساق پای آنها در اثر فشار و صدمه عصبی در ناحیه کمرشان است. جالب است بدانید این بیماران کمر درد ندارند و فشاری که بر ناحیه کمر آنها وارد می‌شود، باعث ایجاد درد ساق پای آنها شده است. گاهی اوقات این قبیل افراد درد پای شبانه را با مور مور و گزگز تجربه می‌کنند.
برای  شناسایی و تفکیک درد واریس از دیسک کمر پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله: درد واریس چگونه است؟ با این علائم بیشتر آشنا شوید.


سیگار کشیدن

طبق مطالعات محققان، سیگار کشیدن یک علت بارز بیماری شریانی محیطی است. به بیان ساده سیگار باعث تنگی مجراها و شریان‌های بدن شده و تغذیه رسانی بافت‌های ماهیچه‌ای بدن را مختل می‌کند. در نتیجه فرد هنگام انجام فعالیت یا هنگام خواب و استراحت، دچار درد ساق پا می‌شود. تزریق روشی است که در آن ماده مخدر مستقیما توسط یک سوزن وارد رگ شده و در خون جریان پیدا میکند. علت ورم پا در افراد معتاد

دوران قاعدگی

اکثر خانم‌ها، در دو یا سه روز قبل از شروع قاعدگی‌شان، دردهای استخوانی مثل درد ساق پا را تجربه می‌کنند که ممکن است تا زمان اتمام قاعدگی ادامه داشته باشد. علت درد ساق پا هنگام خواب در این دوره، تغییرات هورمونی بدن است. برای کاهش درد و کاهش تورم پاها در دوره قاعدگی، فعالیت‌های ورزشی سبک مثل حرکات کششی و پیاده‌روی توصیه می‌شود. دوش آب گرم و ماساژ با روغن‌های گیاهی هم می‌تواند در کاهش درد موثر واقع شود.


دیگر مواردی که میتوان به دلیل درد ساق پا هنگام خواب نام برد:

  • ورود به دوره سالمندی و پیری
  • برخی از شرایط خاص سلامتی
  • بارداری
  • مصرف برخی داروها
  • ایستادن در تمام طول روز
  • تمرینات سخت ورزشی
  •  تغییر فصل
  • خوابیدن در وضعیت نامناسب
  • عدم کشش بعضی عضلات خاص
برای آشنایی با راه‌های درمان درد ساق پا هنگام خواب مقاله بررسی دلایل مختلف درد و گرفتگی ساق پا هنگام خواب و راه درمان نوشته دکتر مهرداد اقدسی متخصص واریس را مطالعه کنید.