کلیدستان

نسخه‌ی کامل: با غذاهایی که سگ ها نباید بخورند آشنا شوید!
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صاحبان سگ‌ها گاهی اوقات از غذایی که خودشان می‌خورند به سگ های خانگی شان هم می‌دهند. گاهی سگ ها هم از این غذاها استقبال می‌کنند. اما ممکن است غذایی که به سگ داده می‌‌شود اصلا برایش خوب نباشد. دستگاه گوارش سگ ها مانند انسان ها نیست و نمی تواند بعضی از مواذ غذایی را به خوبی دستگاه گوارش انسان هضم کند. پس قبل از اینکه بخواهیم غذای خودمان را به سگ ها بدهیم باید بدانیم که آیا این غذا برای سگ مفید است یا مضر. در این مطلب به معرفی 27 غذای مضر و ممنوع برای سگ ها میپردازیم و دلیل آن را هم میگوییم.

1- بادام:
سگ ها نباید بادام بخورند. بادام ممکن است لزوما برای سگ ها سمی نباشد، اما اگر به طور کامل جویده نشود، می تواند مری را مسدود کند یا حتی نای را پاره کند. بادام شور هم برای سگ خوب نیست چون باعث کاهش آب بدن سگ می‌شود. 

2- نان:
مقادیر کم نان ساده (بدون ادویه و قطعاً بدون کشمش) به سگ شما آسیبی نمی رساند، اما هیچ فایده ای برای سلامتی نیز نخواهد داشت. نان هیچ ارزش غذایی برای سگ ندارد و کربوهیدارت بالای آن باعث چاقی و اضافه وزن برای سگ می‌شود.

3- شکلات:
سگ ها هرگز نباید شکلات بخورند. شکلات حاوی مواد سمی به نام متیل گزانتین است که محرک هایی هستند که فرآیند متابولیک سگ را متوقف می کنند. حتی مقدار کمی شکلات، به خصوص شکلات تلخ، می تواند باعث اسهال و استفراغ شود. مقدار زیاد آن می تواند باعث تشنج، عملکرد نامنظم قلب و حتی مرگ شود.

4- دارچین:
سگ ها نباید دارچین بخورند. در حالی که دارچین برای سگ ها سمی نیست، اما بهتر است آنرا به سگ ندهید. دارچین و روغن‌های آن می‌توانند داخل دهان سگ‌ها را تحریک کنند و آنها را ناراحت و بیمار کنند. دارچین همچنین می تواند قند خون سگ را بیش از حد کاهش دهد و می تواند منجر به اسهال، استفراغ، افزایش یا کاهش ضربان قلب و حتی بیماری کبد شود. اگر سگ دارچین را به صورت پودر استنشاق کند، ممکن است دچار مشکلات تنفسی، سرفه و خفگی شود.

5- سیر:
سگ ها نباید سیر بخورند. سیر مانند پیاز، تره فرنگی و پیازچه جزئی از خانواده آلیوم ها است. گیاهان خانواده آلیوم برای سگ ها سمی و خطرناک هستند. سیر می تواند در سگ ها کم خونی ایجاد کند و باعث عوارض جانبی مانند رنگ پریدگی لثه ها، افزایش ضربان قلب، ضعف و افتادگی شود. مسمومیت ناشی از سیر و پیاز ممکن است علائم تاخیری داشته باشد، بنابراین اگر فکر می کنید سگ شما ممکن است مقداری از آن را خورده باشد، او را به مدت چند روز تحت نظر بگیرید، نه فقط پس از مصرف.

6- بستنی:
سگ ها نباید بستنی بخورند. بستنی حاوی مقدار زیادی شکر است، بنابراین بهتر است آن را با سگ خود ندهید. همچنین برخی از سگ ها نسبت به لاکتوز حساسیت دارند و سیستم گوارش آنها لاکتوز موجود در بستنی را تحمل نمیکند. به جای بستنی می‌توانید از تکه های توت فرنگی، تمشک، سیب و آناناس فریز شده استفاده کنید. این میوه های یخ زده می‌تواند برای سگ لذیذ و مفید باشد.

7- آجیل ماکادمیا:
سگ ها هرگز نباید آجیل ماکادمیا بخورند. آجیل ماکادامیا یکی از سمی ترین و خطرناک ترین غذاها برای سگ هاست. آجیل ماکادمیا، بخشی از خانواده Protaceae است و می تواند باعث استفراغ، افزایش دمای بدن، ناتوانی در راه رفتن و بی حالی شود. حتی بدتر از آن، آجیل ماکادمیا می تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارند. هرگز به سگ خود آجیل ماکادمیا ندهید. برای آشنایی بیشتر درباره خوراکی ها و غذاهای مضر برای سگ ها به این صفحه از سایت پت پرس مراجعه کنید.

8- آووکادو:
آووکادو یکی دیگر از مواد غذایی سمی برای سگ ها است. گیاه آووکادو حاوی ماده ای به نام Person است که در برگ، میوه و دانه آن وجود دارد و می تواند باعث استفراغ و اسهال در سگ شود.

9- شیرین کننده مصنوعی ( زایلیتول ):
تمایل ما به خوراکی‌های شیرین، آدامس‌ها و نوشیدنی‌ها همراه با محصولات کم‌چرب، رژیمی و بدون قند اغلب با یک شیرین‌کننده مصنوعی به نام زایلیتول همراه است که باعث ترشح انسولین در بدن ما می‌شود. با این حال، اگر سگ شما یکی از این غذاهای شیرین را هضم کند، ممکن است دچار هیپوگلیسمی شود که با نارسایی کبد و اختلالات لخته شدن خون همراه است.