کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چگونه مهارت املایی کودک را تقویت کنیم؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
1. تقویت شنوایی کودک: اگر می‌خواهید کودک تان در املا موفق عمل کند، بايد بتواند خوب تلفظ کند، پس ابتدا باید خوب بشنود، مغز انسان برای تولید گفتار صحيح ابتدا نیاز به ورودي اطلاعات صحيح دارد.
سعی کنید کودک بیشتر از تماشای تلويزيون، رادیو و داستان‌های صوتی گوش دهد. با او صحبت کنید، صبر کنید کلمات را خودش بیان کند. از او بخواهيد به جاي اشاره کردن، نام وسيله‌ای را که مي خواهد بیان کند.
در هنگام صحبت کردن با کودکتان، شمرده شمرده و با شیوه صحیح کلمات و جملات را بيان کنید. این گونه گوش کودک با تلفظ صحيح حروف و کلمات آشنا مي‌شود و هنگامی که در معرض شنیدن کلمات برای نوشتن قرار مي‌گيرد، با سهولت بیشتری کلمات را جهت نوشتن یادآوری می‌کند.
2. تقویت بینایی کودک: به لحاظ ديداري کودک باید در معرض شکل کلمات قرار گيرد تا چشم او به نحوه نوشتن کلمات آشنا باشد. استفاده از کارت‌های دید آموز، گزينه مناسبی جهت اینکار هستند، با استفاده از این کارت‌ها هم دايره لغاتي که کودک می‌داند افزايش مي‌یابد و هم کودک با نحوه نوشتن کلمات آشنا مي‌شود.
هنگامی که برای کودک داستان می‌خوانید، سعی کنید حداقل یکی دو صفحه را کلمه به کلمه با اشاره انگشت یا مداد بخوانيد. اين گونه هر دو مهارت دیداری و شنیداری کودک تقویت می‌شود.
مشاوره کودک و نوجوان