کلیدستان

نسخه‌ی کامل: ترغیب کودکان به گفتن حقیقت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.


هنگامی که کودکان به اندازه کافی بزرگ شدند تا تفاوت بین درست و غلط را درک کنند، خوب است که آن‌ها را در گفتن حقیقت تشویق و حمایت کنید.
این کار را می‌توانید با تأکید بر اهمیت صداقت در خانواده خود و تمجید از فرزندتان برای راستگو بودن انجام دهید، حتی اگر دستیابی به آن گاهی طول بکشد.
همچنین می‌توانید زمانی که کودک شما دروغ می‌گوید، به او بفهمانید که این کار او را دوست ندارید. به عنوان مثال، می‌توانید این جمله را بگویید: “وقتی حقیقت را به من نگویی، من ناراحت و ناامید می‌شوم”.
در اینجا چند نکته برای تشویق فرزندتان به صداقت و گفتن حقیقت وجود دارد:
  • اگر فرزند شما در حال ساختن داستانی درباره موضوعی است، می‌توانید با گفتن جملاتی مانند: “این یک داستان عالی است، ما می‌توانیم آن را به صورت کتاب درآوریم” به او پاسخ دهید. این کار تخیل کودک شما را تشویق می‌کند بدون اینکه او را به دروغ گفتن ترغیب کند.
  • به کودک خود کمک کنید تا موقعیت‌هایی که احساس می‌کند به دروغ گفتن احتیاج دارد، ایجاد نشود. به عنوان مثال، اگر کودک شما مقداری شیر ریخته است و از او می‌پرسید که آیا او این کار را انجام داده است یا خیر، ممکن است وسوسه شود که دروغ بگوید. برای جلوگیری از این وضعیت فقط می‌توانید بگویید، “می‌بینم که یکی با شیر تصادف کرده. بیا تمیزش کنیم.
  • داستان‌های “بزرگ” که شامل رجزخوانی است می‌تواند راهی برای دریافت تحسین یا احترام دیگران باشد. اگر این اتفاق اغلب در مورد فرزند شما می‌افتد، سعی کنید بیشتر از او تعریف کنید. به عنوان مثال، وقتی کودک چیز جدیدی یاد می‌گیرد. این کار می‌تواند به افزایش عزت نفس فرزند شما کمک کند.
  • اطمینان حاصل کنید که قوانین و پیامدهای روشنی در مورد رفتار قابل قبول در خانواده خود دارید.
  • وقتی فرزند شما کار اشتباهی را انجام می‌دهد، او را بخاطر صداقتش تحسین کنید. جملاتی از این قبیل را بگویید، واقعاً خوشحالم که حقیقت را به من گفتی. یا لذت می‌برم وقتی راست می‌گویی. این جملات این پیام را ارسال می‌کنند که اگر فرزند شما اشتباهی انجام دهد ناراحت نخواهید شد.
  • سعی کنید کتاب‌هایی بخوانید یا داستان‌هایی برای او تعریف کنید که اهمیت صداقت را برجسته می‌کنند. به عنوان مثال، “داستان چوپان دروغگو” مثال خوبی برای بیان این موضوع است که دروغ چگونه می‌تواند به ضرر خود او باشد.
 
[/url]
بچه‌ها دوست دارند چیزها را بزرگ کنند. آن‌ها در بیان داستان‌ها اغراق می‌کنند تا کمی “طعم” بیشتری به آن‌ها بدهند. تظاهر و تصور در رشد کودک شما مهم است و تشویق این نوع بازی خوب است. “داستان‌های بلند” به خصوص برای کودکان زیر چهار سال لازم نیست که به عنوان دروغ تلقی شوند.



[url=https://drmonafalsafi.com/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9-%d8%ae%d9%88%d8%a8/]روانشناس کودک خوب در تهران