کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کاربرد مونو اتیلن گلایکول
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مونو اتیلن گلایکول مایعی غلیظ و ویسکوز میباشد که به صورت بی رنگ و بی بو یافت شده و فرمول شیمیایی آن نیز C2H6O2 میباشد. این ماده در آب به خوبی حل میشود و از قدرت فراوانی در جذب آب و رطوبت از محیط و سایر ترکیبات برخوردار است.


کاربرد مونو اتیلن گلایکول در کاغذ سازی
این ویژگی باعث شده است که در زمینه تصفیه مواد و خشک کنندگی از مونو اتیلن گلایکول استفاده شود. ماده فوق در کارخانه های کاغذ سازی برای جذب رطوبت اضافه از خمیر کاغذ به کار رفته و در تولید کاغذهای کاهی و مقوا استفاده فراوانی دارد.
مونو اتیلن گلایکول یکی از مواد شیمیایی ضروری در تولید رنگدانه، جوهر، الیاف مصنوعی و پارچه است.
[عکس: HTB19ChWaUuF3KVjSZK9q6zVtXXas.jpg]

کاربرد مونو اتیلن گلایکول در تصفیه گاز
از دیگر خواص این ماده میتوان به کاربرد در تصفیه گاز اشاره نمود. به طور کلی گازهای طبیعی پس از استخراج با مقادیری بخار آب آمیخته هستند. بدیهی است که این امر کیفیت و تأثیرگذاری گاز را کاهش داده و در خواص کلی آن اثر منفی خواهد گذاشت. در نتیجه حذف بخار آب و رطوبت از ترکیب کلی گاز طبیعی اهمیت بالایی دارد. در چنین شرایطی میتوان با برقراری تماس میان مونو اتیلن گلایکول و انواع گازها، بخار آب را جذب و از محصول نهایی تفکیک نمود.
این فرایند سبب ترکیب مونو اتیلن گلایکول با گازهای طبیعی میشود. در نتیجه باید برای استفاده از منابع مورد نظر مجددا طی یک سری فرایندها مونو اتیلن گلایکول را نیز جداسازی نماییم. این امر به سادگی ممکن شده و امکان استفاده مجدد از این ماده شیمیایی را در اختیار ما قرار میدهد.

توجه داشته باشید که در پروسه های اینچنین بهتر است از مونو اتیلن گلایکول با درجه خلوص متوسط استفاده شود. همچنین تنظیم دما و اسیدیته محیط هنگام رخ دادن واکنش های اینچنینی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت خنثی نبودن محیط و بالا رفتن دما واکنش به درستی انجام نخواهد شد.

منبع : وبسایت نگین تجارت پیام