کلیدستان

نسخه‌ی کامل: مونو اتانول آمین چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مونو اتانول آمین یا اتانول آمین ماده ای شیمیایی است که با نام اختصاری MEA نمایش داده میشود. این ماده آلی از آمین و الکل تشکیل شده و در آب و متانول حل میشود. همچنین این ماده جاذب رطوبت است.
مونو اتانول آمین به صورت مایعی بی رنگ با بویی زننده ظاهر میشود و فرمول شیمیایی آن نیز C2H7NO میباشد. این ماده شیمیایی به صورت ناخالص در طبیعت یافت شده و طی فرایندهای شیمیایی خالص سازی میشود.
مونو اتانول آمین با نام های دیگری چون کولامین، اولامین و گلیسینول نیز شناخته میشود.
نقطه ذوب این ماده 10.3 و نقطه جو ش آن 172 درجه سانتیگراد است.

[عکس: monoethanolamine-mea--500x500.jpg]

مونو اتانول آمین ماده ای ویسکوزو و نوعی سورفکتانت طبیعی است که به علت برخورداری از خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.
این ماده فراریت اندکی داشته و از ثباتی بالا برخوردار است. به گونه ای که کمتر با مواد دیگر واکنش داده و تجزیه میپذیرد.
همچنین مونو اتانول آمین حلالی قوی است و بسیاری دیگر از ترکیبات را درون خود حل میکند.

این ماده دارای خواص قلیایی است و با اسیدها واکنش میدهد که طی این واکنش ها نمک تولید شده و ماده فوق خنثی میگردد. البته مونو اتانول آمین به علت در برداشتن آمین و الکل میتواند در عین حال از خواص و ویژگی های متنوعی برخوردار باشد.
مونو اتانول آمین علاوه بر رطوبت، برخی از گازها مانند دی اکسید کربن را نیز به خود جذب میکند که این ویژگی در برخی موارد میتواند مفید باشد.

از این ماده در بسیاری از موارد از جمله تصفیه دی اکسید کربن، ساخت مواد شوینده، تولید انواع دارو و محصولات مراقبت شخصی، تولید جوهر و رنگدانه و.... استفاده میشود.

البته توجه داشته باشید که حین استفاده از این ماده، توجه به نکات ایمنی بسیار ضروری میباشد.