کلیدستان

نسخه‌ی کامل: روش انتخاب و تست کلید مینیاتوری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کلید مینیاتوری یک کلید حفاظتی اتوماتیک است که از آن برای محافظت از مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار استفاده می شود. البته در ایران از کلید مینیاتوری صرفا برای محافظت در برابر اتصال کوتاه در مدار کمک می گیریم و برای اضافه بار از بی متال استفاده می کنیم.
 
کلید مینیاتوری شامل قطعات و تجهیزاتی در یک محفظه محکم و عایق است. مکانیزم کلید زنی یا سوئیچینگ کلید مینیاتوری با استفاده از کنتاکت های ثابت و متحرک است که این کنتاکت ها با سیم ها در ورودی و خروجی کلید ارتباط الکتریکی دارند. در واقع کلید اتوماتیک اشنایدر یک تجهیز الکترومغناطیسی است و در یک محفظه عایق قرار دارد؛ که این محفظه، عایق بندی و حفاظت مکانیکی لازم را فراهم می کند. کلید مینیاتوری اشنایدر یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات این برند به حساب می آید که در ایران تولید می شود.
 
جنس محفظه کلید مینیاتوری
جنس محفظه کلید مینیاتوری یکی از مشخصات کلید مینیاتوری است که به ما در جهت تشخیص کیفیت و انتخاب کلید مینیاتوری کمک می کند. جنس محفظه کلید مینیاتوری باید از مواد عایق با حداقل ولتاژ ۲۵۰۰ ولت و غیر قابل اشتعال با مقاومت حرارتی ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد باشد. معمولاً مواد عایق از باکالیت، ملامین یا نوع خاصی از پلی آمید الیاف دار ساخته می شوند. بهتر است بدانید کلیدهایی که پوسته و عایق آن ها از مواد پلاستیک ساده و یا آسیابی تهیه شده اند، به طور قطع غیر استاندارد هستند. زیرا مقاومت لازم در برابر حرارت ناشی از عبور جریان و جرقه ناشی از قطع و وصل را ندارد. برای تشخیص و تفکیک آن ها از کلیدهای با عایق استاندارد، از طریق بوی خاص این مواد به راحتی می توان به جنس عایق غیر استاندارد پی برد.
 
جرقه گیر در کلید مینیاتوری
 یکی از قسمت های تشکیل دهنده کلید مینیاتوری، جرقه گیر است. قسمت جرقه گیر شامل صفحات فلزی موازی بوده که به وسیله لایه های عایق از هم جدا شده اند و در زمان قطع، جرقه را به جرقه های کوچک تر تقسیم می کنند. عدم وجود این قطعه در کلید مینیاتوری موجب کاهش و یا عدم کیفیت و قیمت ارزان کلید می شود که ساده ترین و ابتدایی ترین راه تشخیص این موضوع وزن کم تر این کلیدها در مقایسه با کلیدهای مینیاتوری مجهز به جرقه گیر و با کیفیت است. به طور معمول خاموش کننده جرقه در کلیه کلیدهای صنعتی می توانند هوا، روغن، خلأ و یا گاز SF6 باشند. لازم به ذکر است از هوا به عنوان خاموش کننده در کلید مینیاتوری استفاده می شود.
 
 لازم به ذکر است وزن کلیدهای مینیاتوری اشنایدر سری C60N نوع تک پل حدود ۰٫۱۲ کیلوگرم، نوع دو پل حدود ۰٫۲۲ کیلوگرم، نوع سه پل حدود ۰٫۳۶ کیلوگرم و نوع چهار پل حدود ۰٫۴۸ کیلوگرم است.
 
 
درجه حفاظت (IP) کلید مینیاتوری
 در این جا این نکته را یاد آور می شویم که محفظه کلید مینیاتوری باید به منظور جلوگیری از تماس افراد کاملاً مهر و موم شده باشد. میزان درجه حفاظت لوازم و تجهیزات الکتریکی تحت عنوان حفاظت نفوذ، (Ingress Protection) یا IP با یک عدد دو رقمی لحاظ می شود، که رقم اول نفوذ اجسام خارجی و جامدات را به محفظه برق دار یا به عبارتی درجه حفاظت اشخاص در برابر تماس با قسمت های برق دار را نشان می دهد و رقم دوم درجه حفاظت در برابر آب و رطوبت را نشان می دهد. این مشخصه برحسب استاندارد IEC60529 تعیین می گردد.
 
   درجه حفاظت یکی دیگر از مشخصات کلید مینیاتوری است که مورد توجه است. در مورد درجه حفاظت کلید مینیاتوری باید گفت درجه حفاظت پیچ ها و ترمینال های کلید مینیاتوری IP20 تعیین شده است. این بدین معنی است که این نوع کلید در زمینه حفاظت در برابر نفوذ اجسام خارجی، دارای حفاظت در برابر نزدیک شدن انگشت یا اجسام مشابه که طول آن ها بیش از ۸۰ میلی متر نباشد و هم چنین دارای حفاظت اجسام جامد با قطر بیش از ۱۲ میلی متر است. هم چنین ترمینال ها حفاظت ویژه ای در برابر نفوذ آب و رطوبت ندارند.
 
گاهی درجه حفاظت دیگری به صورت جداگانه برای بدنه یا محفظه کلید مینیاتوری ذکر می گردد و آن درجه حفاظت IP40 است. این بدین معنی است که بدنه این کلید در زمینه حفاظت در برابر نفوذ اشیاء و اجسام خارجی، جهت حفاظت برای اجسام سخت با قطر بیش از ۱٫۵ میلی متر و یا حفاظت برای سیم ها یا تسمه ها با ضخامت بیش از یک میلی متر مناسب است. در  صورتی که این تجهیز حفاظت ویژه ای در برابر آب و رطوبت ندارد. درجه حفاظت کلید هوایی اشنایدر باید با درجه حفاظت تابلو  هم خوانی داشته باشد.