کلیدستان

نسخه‌ی کامل: تعویض مفصل زانو چه کاربردی دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
هر روز تعداد زیادی از افراد پیر و مسن مجبور به جراحی و تعویض مفصل زانو هستند. عمل جراحی یا تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی می‌گویند، اگرچه می‌تواند مشکل‌های مربوط به زانو را به طرز چشم‌گیری برطرف کند، اما نیاز به مراقبت دارد. عمل‌های جراحی معمولا زمانی انجام می‌شود که مفصل در شرایط نامناسبی قرار داشته‌باشد و موجب درد و ناراحتی برای بیمار شود.

یعنی در شرایطی که سایر روش‌های غیرجراحی انجام شده باشد و تاثیر پذیر نبوده، از این عمل جراحی استفاده می‌کنند. اما معمولا قبل از جراحی یا تعویض مفصل زانو، پزشک به بیمار خود توصیه‌هایی از قبیل تغذیه صحیح و کاهش وزن می‌کند و بعد از مصرف داروهای ضدالتهابی و تسکین دهنده در صورتی که هیچ اثر درمانی نداشته باشد و همچنان درد مزمن را در زانو خود احساس کند، ناچار مجبور به عمل جراحی است.

آرتروپلاستی مفصل زانو، در واقع عمل جراحی تعویض مفصل زانو است که کل مفصل با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. در این جراحی که معمولا به علت آسیب مفصل زانو، با مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود، نحوه جراحی به این ترتیب است که یک تکه از مفصل مصنوعی به کندیل استخوان ران متصل می‌شود و بخش دیگر به ناحیه بالای استخوان درشت نی وصل می‌شود. جنس مفصل از نوع پلی اتیلن است که در بین استخوان‌ ران و درشت نی قرار می‌گیرد.

این مفصل مصنوعی با جایگزینی خود به خوبی می‌تواند جایگزین استخوان کشکک شود و حرکات‌ پا را اجرا کند. در این عمل در نیمی از موارد، در نهایت استخوان کشکک جایگزین می‌شود. منتها در صورتی که استخوان کشکک خرد شده یا آسیب ببینید و یا حرکات نامناسبی داشته باشد از آن استفاده نمی‌کنند. استفاده از تمام این موارد بستگی به سطح از بین رفتن استخوان و نوع پروتز کشکک دارد.

از شایع‌ترین دلایلی که بیمار برای تعویض مفصل زانو مراجعه می‌کند، شامل درد زانو و صدا دادن زانو ناشی از آرتروز، ساییدگی مفصل زانو، روماتیسم، تصادف و… است که معمولا با سن مرتبط است.

اگر تجربه درد زانو را داشته باشید احتمالا از حس بی‌قراری ناشی از درد که به فرد دست می‌دهد، اطلاع دارید. این دردهای شدید می‌تواند شما را از فعالیت‌های ساده روزمره‌تان هم بیندازد. در این شرایط حتی نشستن و ایستادن و خوابیدن هم برایتان دردناک است. زمانی که به علت آسیب‌های زانو، مفصل آن دچار تخریب می‌شود، استفاده از دارو تا حدی می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. آخرین اقدام بعد از امتحان تمام روش‌ها، جایگزینی و تعویض مفصل است. معمولا زمانی از این روش استفاده می‌کنند که دچار ساییدگی، آرتروز، روماتیسم یا تخریب سطح مفصلی باشید و درمان‌های دیگر نتواند جایگزینی برای دردتان باشد.

با تعویض مفصل زانو، دامنه حرکتی مطلوبی در مفصل زانو اتفاق می‌افتد که می‌تواند از تغییر شکل‌های ایجاد شده در زانو جلوگیری کند. وقتی غضروف زانو، به هر علتی دچار تخریب می‌شود، حرکت مفصل دردناک و خشک می‌شود. در این شرایط با تعویض مفصل زانویی درد آن را از بین می‌برند.

منبع: عمل جراحی تعویض زانو