کلیدستان

نسخه‌ی کامل: نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو برلیانس
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
نحوه کار سیستم خنک کننده خودرو برلیانس

[عکس: %D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D9...00x291.gif]
سیستم خنک سازی خودرو شامل واتر پمپ، بلوک موتور، سرسیلندر خودرو برلیانس، ترموستات برای کنترل دما، رادیاتور آب برلیانس، در رادیاتور برای کنترل فشار سطح مایع و شیلنگ های انتقال مایع می باشند. علاوه بر اجزاء گفته شده، معمولا رادیاتور کوچک تری نیز در مدار قرار دارد که گرمای لازم برای بخاری خودرو از آن تامین می شود.
به طور خلاصه فرآیند کار سیستم خنک کننده خودرو شامل ارسال سریع مایع خنک کننده به سوی موتور به وسیله پمپ آب ( واتر پمپ )، گرم شدن این مایع و جذب حرارت اضافی موتور، پمپ شدن مایع به سمت رادیاتور، سرد شدن آن بر اثر عبور هوا از رادیاتور و ارسال مجدد مایع خنک به سمت موتور به وسیله واتر پمپ می شود.
وظیفه ترموستات نیز باز کردن مسیر آب در یک دمای خاص می باشد تا دمای موتور ثابت باقی بماند. ترموستات در جایی بین موتور و رادیاتور قرار گرفته است. اگر دمای موتور پایین باشد، ترموستات مسیر آب را بسته نگه می دارد و آب به جای این که به سمت رادیاتور حرکت کند، در موتور شروع به گردش می کند تا به دمای مناسب برسد. وقتی دما به حد مطلوب رسید، ترموستات مسیر آب را باز کرده و آب به سمت رادیاتور حرکت می کند.
اکنون به احتمال زیاد این سوال برای شما مطرح شده است که با وجود دمای بالای موتور، چگونه مایع خنک کننده به گاز تبدیل نمی شود؟! در جواب باید گفت که مایع خنک کننده در موتور، در محفظه ای شبیه زودپز و تحت فشار زیادی قرار دارد که همین موضوع باعث می شود که تحت تاثیر دمای بالای موتور تبخیر نشود؛ البته فشار بیش از حد نیز سبب آسیب رسیدن به سیستم و اتصالات موتور می شود. جالب است بدانید که طراح پیشرانه های آب خنک حتی برای این مشکل نیز راه حلی دارد. برای جلوگیری از افزایش بیش از اندازه فشار در موتور، سوپاپ اطمینان روی رادیاتور کار گذاشته می شود تا فشار اضافی که به سیستم وارد می شود از طریق آن تخلیه شود. شلنگ، فشار اضافه‌ی وارده به سر رادیاتور را به سمت محل ذخیره ای تحت عنوان مخزن انبساط هدایت می کند تا بعد از سرد شدن، مجددا به مدار گردش بازگردد.
آب رادیاتور ابتدا به سمت بلوک اصلی موتور هدایت شده و حرارت سیلندرها را به خود جذب می کند؛ پس از آن به سمت سرسیلندر خودرو برلیانس رفته و دمای محفظه احتراق را نیز به خود جذب می کند. پس از این که آب به ترموستات رسید، در صورت باز بودن آن، مایع خنک کننده به سمت بخش فوقانی رادیاتور حرکت می کند و به دلیل وجود فن به خصوص در برلیانس سری 300 در قسمت پشت رادیاتور، این مایع حرارت خود را کامل از دست داده و پس از این که از رادیاتور خارج شد به سمت واتر پمپ می رود تا چرخه گردش آب دوباره تکرار شود.
نقل قول: