کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بلیچینگ دندان چقدر دوام دارد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان نوعی درمان و روشی برای سفید کردن و زیبا کردن دهان و دندان است که توسط دندانپزشک انجام می شود. لبخند زیبا اغلب اولین چیزی است که در مورد کسی متوجه می شویم. دندان های زیبا، دندان های صاف و سفید برای ظاهری جذاب و ایده آل برای هر شخصی تلقی میشود. چه از نظر زیبایی و از نظر سلامت، دندان های سالم و زیبا برای هر فردی ضروری است می دهد وقتی با لبخند خود احساس خوبی داشته باشید، با اعتماد به نفس بیشتری پا به دنیا می گذارید که واکنش های مثبت را به خود جلب می کند.
سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان چیست؟
[عکس: %D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%...%D9%86.jpg]
سفید کردن دندان که تحت عنوان بلیچینگ نیز شناخته می شود، فرآیندی است که برای درخشان کردن دندان های طبیعی خود بدون ایجاد هیچ گونه عارضه ای استفاده می شود. هیچ برش یا اچ کردن مینای دندان شما وجود نخواهد داشت. چای، قهوه، استفاده از تنباکو و پیری طبیعی دندان‌ها را به مرور زمان تیره‌تر یا لکه‌دار می‌کند. یک روشن کننده حرفه ای با کمک اکسیژن فعال انجام می شود که رنگدانه های رنگی موجود در دندان را از بین می برد. پس از سفید کردن لثه ها با یک ترکیب لاستیکی مخصوص پوشانده می شود تا از آنها در برابر مواد سفید کننده محافظت شود. بلیچینگ دندان در خانه و مطب دندان پزشک صورت میگیرد که البته لازم به ذکر است که غلظت کار دکتر در مطب بالاتر بوده و در خانه تحت وسیله ای به نام تری بلیچییگ که دکتر قالبی برای دندان به فرد تحویز کرده که شرب باید داخل این قالب ماده بلیچینگ را ریخته و در دندان خود قرار دهد. در مطب بعد از سه یا چهار جلسه کار بر روی دندان ها یک هفته بعد نتیجه ی شگفت انگیز را رویت می کنید. این روش بیشتر برای دندان هایی که رنک زرد به خود گرفته اند مناسب و کاربردی می باشد.
چه زمانی به سفید کردن/بلیچینگ دندان نیاز دارید؟
سفید کردن دندان اغلب در موارد مصرف زیاد مواد تغییر رنگ دهنده مانند الکل، نیکوتین، چای، قهوه، کولا، شراب قرمز، خردل یا سس گوجه فرنگی و همچنین بهداشت نامناسب دهان مورد نیاز است. دندان‌های ما باسخت‌ترین ماده در بدن انسان که مینای دندان نامیده می شود، پوشیده شده است. مینای دندان به استخوان‌ها و دندان‌ها استحکام لازم را میدهد. مس ود برای دلایل لک دندان به این موضوع اشاره کرد که در بین دندان ها فضایی برای غذا وجود که موجب ایجاد پلاک می شود که به مرور روی هم انباشته و می توانید با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن از بسیاری از این مواد خارجی روی دندان‌ها مراقبت کنید. اما زمانی که آن لکه‌ها برطرف شوند. یاوجود سخت بودن مینای دندان، شما به چیز قوی تری نیاز دارید تا آنها را از جای خود خارج کند، در آن زمان است که به سفید کردن دندان نیاز دارید. سفید کردن دندان نیز اغلب به عنوان بخشی از طراحی لبخند استفاده می شود که یک درمان بسیار بزرگتر است.
انواع مختلف سفید کردن دندان چیست؟
[عکس: %D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D9...%D9%86.jpg]
دو روش برای انجام سفید کردن دندان وجود دارد، اولین گزینه سفید کردن دندان ها در خانه می باشد و گزینه دوم، جراحی است که به‌عنوان بلیچینگ با نور فعال یا قدرتی شناخته می‌شود، این از ترکیبی از یک ژل پراکسید هیدروژن استفاده می‌کند که به‌ویژه برای تسریع فرآیند طراحی شده است. در ادامه به این دو روش کاملا پرداخته ایم، همراه ما باشید.
  • آفیس بلیچینگ یابلیچینگ در مطب دندانپزشکی
[عکس: %D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A8%D9%84%DA...%D9%86.jpg]
البته سفید کردن دندان در مطب نیز به دو روش صورت می گیرد که شامل موارد زیر می باشد
1.در این روش دندانپزشک مواد بلیچینگ را با غلظت بیشتری بر روی دندان ها میریزد و نکته ی مهم این است که اگر دندان پزشک توانایی و تجربه ی کافی را نداشته باشد ممکن است موجب مشکلاتی در دندان ها و لثه ها (شاید گاهی موجب التهاب لثه شود) ایجاد کند که البته با مرور زمان نیز قطعا رفع می شود، در این روش دندان ها به سرعت بیشتری بلچ شده و نتیجه ی فوق العاده ای نیز دارد. ابتدا دکتر با استفاده از ژل های محافظی که بر روی لثه ها قرار داده و می پوشاند تا در برابر مواد اکسیده شده محافظت و مراقبت شود سپس از با استفاده از دستگاه های پلاسما ارک وLED و... ژل های بلیچینگ را فعال می کنند (نوع مواد در سفید کردن بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد)
2. در این روش که به نام بلیچینگ دندان با لیزر شناخته می شود بسیار در بین عموم مردم مورد استقبال قرار گرفته است و البته هزینه بیشتری نسبت به روش اول دارد و با استفاده از لیزر دیود و لیزر آرگون انجام می شود و لازم به ذکر است که کاملا بدون درد و سوزشی برای فرد در مطب دکتر انجام می شود. 
  • هوم بلیچینگ یا بلیچینگ در خانه
[عکس: %D8%A8%D9%84%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8...%D9%87.jpg]
در این روش که ابتدا پزشک متخصص شما قالبی را براساس فضای بین دندانی قالبی برای ساخت پلاک به لابراتوار را ارسال می کند، بعد از ساخته شدن این قالب که بالاتر اشاره شد، به نام تری بلیچینگ شناخته می شود و البته در این روش مدت زمان بیشتری برای سفید شدن دندان ها مصرف می شود می توان گفت حدود 1ماه طول می کشد.
از چه موادی برای بلیچینگ دندان ها استفاده می شود؟
پراکسید هیدروژن یک عامل رایج برای سفید کردن دندان است. این ماده قدرت سفید کردن دندان ها را دارد و می تواند بدون رقیق شدن توسط بزاق باقی بماند. به از بین بردن لکه های سطحی و تغییر رنگ عمیق دندان ها کمک می کند. در واقع بسیاری از محلول های سفید کننده به طور کلی حاوی پراکسید هیدروژن هستند که مینای دندان را سفید می کند تا رنگ آن را تغییر دهد. یکی از مواردی که اخیراً به این میدان افزوده شده است، عامل سفیدکننده جدید با شتاب نور است که حاوی غلظت کمتری از پراکسید هیدروژن با یک کاتالیزور مبتنی بر نانوذرات اکسید تیتانیوم است. امروزه پودرهای شیمیایی بسیاری وارد بازار شده که دندان ها را سفید می­کنند ولی عوارض بسیار بدی برای دهان و دندان دارند. همچنین در سال های اخیر محصولاتی در داروخانه ها و سوپرمارکت ها برای سفید کردن دندان، به فروش می­رسد که از طرف دندانپزشکان تایید نمی شود. زیرا این مواد موجب سایش و برداشتن لایه ای از روی مینای دندان می­شوند.
مراحل بلیچینگ دندان به چه صورت است؟
[عکس: %D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%A8-%D8%A8%D9...%D9%86.jpg]
سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی یک فرآیند سریع و آسان می باشد که به گونه ای که با مراجعه به کلینیک دکتر متخصص زیبایی و ترمیمی دندان طی 2 یا 4 جلسه بدون هیج درد و مشکلی دندان های شما را سفید می کند در ادامه به مراحلی که پزشک برای بلیچینگ انجام می دهد می پردازیم:
  • ابتدا دندان ها را دکتر مورد بررسی قرار می دهد که اگر دارای جرم هستند، آنها برداشته شوند در بک تعریف دیگر می توان گفت که در این مرحله دندان ها باید تمیز شوند.

  • سپس با استفاده از ابزاری در دندان پزشکی برا دسترسی دکتر به تمام دندان ها استفاده می شود

  • همانطور که بالاتر ذکر شد برای محافظت از لثه ها دکتر از ژل های مخصوص در این مرحله استفاده می کند که کوچک ترین آسیبی به لثه ها وارد نشود.

  • حال ژل سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن را به مدت نیم ساعت بر روی دندان ها قرار می دهد.

  • اکنون برای فعال سازی ژل سفید کننده از دستگاهی به نام لیزر و یا لایت کیور استفاده می کنند که به معنای تاباندن نور بر روی دندان ها می باشد که سبب فعال شدن هیدروژن پراکسید می شوند.

  • گاهی اوقات لازم می شود که دندان ها در چند نوبت ژل زده شوند و هر بار به مدت یک ربع تا نیم ساعت تایم ببرد که بعد از هر بار ژل زدن میزان و درجه سفیدی مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود به میزان سفید شدی دلخواه می رسد یا خیر!

  • بعضی دندان ها در یک جلسه سفید کردن به نتیجه ی مورد نظر نمی رسد که علت آن زردی و تیرگی دندان فرد می باشد که برای نتیجه ی بهتر یکی الی دو جلسه به مطب دکتر بروید.

  • در آخر پس از اتمام بلیچینگ پزشک برای بیشتر شدن و ماندگاری بلیچینگ دندان کیت بلیچینگ دندان در خانه تجویز می کند.
مزایای بلیچینگ دندان
روش های ذکر شده یکی از بی خطر ترین و مناسب ترین روش ها برای سفید کردن دندان ها می باشد که بسیار ساده و راحت می باشد
معایب بلیچینگ دندان
از عیب های این روش برای سفید کردن دندان ها، میزان ماندگاری بلیچینگ و سفید ماندن آن می باشد که بستگی به نوع رژیم غذایی اعم از مصرف دخانیات، نوشابه های گاز دار و یا مواد های غذایی هستند که از رنگ های خوراکی هستند و در سفید کردن دندان نمی توان به طور کامل دقیق از نتیجه سخن گفت زیرا عواملی همچون سن، میزان لکه های دندان و وراثت در نتیجه آن متغیر است و برخی افراد نیز در برابر این عمل حساسیت نشان می دهند که البته جای نگرانی نیست و برطرف می شود.
[عکس: %D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A8%D9%84%DA...6-1400.jpg]
مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان به چه صورت می باشد
  1. در ابتدا باید پس از بلیچینگ فرد لثه ها را با آب گرم شسته و ماساژ دهد و از غذاهایی که حاوی رنگدانه های غذایی پرهیز کنید و اگر این مواد غذایی با دندان ها برخورد داشت به فوریت شستشو دهید

  2. از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید

  3. رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان

  4. غذاهای سرد و اسیدی را محدود کنید

  5. از نوشیدن نوشابه های گاز دار، نوشابه و چایی ها پر رنگ بپرهیزید

  6. از استعمال دخانیات و الکل جلوگیری کنید.

  7. دندان هایتان را دوبار در روز مسواک بزنید

  8. بعد از یک هفته بلیچینگ دندان هایتان را به دکتر دندان پزشک نشان دهید
[عکس: %D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%A8%D9...%D9%86.jpg]
هزینه بلیچینگ دندان
قیمت بلیچینگ دندان 1400 ها وابسته به تعداد جلسات، نوع مواد مصرفی متفاوت می باشد که برای هر فک مبلغی حدود 500 هزار تومن می باشد البته لازم به ذکر است که از طریق 
تماس باما از قیمت بروز و دقیق توسط خانم دکتر مریم محمدی دندان پزشک زیبایی و ترمیمی مطلع شوید.
کدام روش سفید کردن دندان ها بهتر است؟
مقالات بر این باورهستند که بهترین نتایج وقتی ایجاد می شود که هر دو روش با هم انجام شود یعنی بلیچینگ با office bleaching شروع می شود و بعد به بیمار home bleaching داده می شود. در مقایسه ی این دو روش نتیجه گیری در بلیچینگ در مطب سریع تر است و برای کسانی که فرصت کافی برای استفاده از بلیچینگ در منزل ندارند پیشنهاد می شود اما ماندگاری در نوع بلیچینگ در منزل بیشتر است.
با بلیچینگ دندان ها چقدر سفیدتر میشود؟
این سوالی است که هیچ کس نمیتواند به آن پاسخ قطعی بدهد. ممکن است از یک درجه تا چند درجه بسته به نوع بدرنگی  و جنس دندان ها متغیر باشد.
بعد از بلیچینگ دندان ها تا چه میزان سفید می مانند؟
سفید ماندن دندان پس از بلیچینگ به نوع رژیم غذایی ، بهداشت دهان، نوع تغذیه‌ای که فرد پس از انجام بلیچینگ دارد و میزان رنگدانه‌های موجود در نوشیدنی‌ها و غذاها بستگی دارد.
لازم به ذکر است که بلیچینگ برای دائمی ماندن باید هر چند مدت یکبار طبق نظر پزشک  تکرار شود تا سفیدی ماندگاری به دندانهایتان ببخشد.
تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان 
بلیچینگ دندان یک روشی ساده برای سفید کردن دندان است که از مواد سفید کننده مانند کاربامید پراکساید و هیدروژن پراکساید استفاده میکند و به این صورت عمل میکند که لکه های روی دندان را به قسمتهای کوچکتر تقسیم و سپس پراکنده میکند در نتیجه رنگ دندان‌ها روشن‌تر می‌شود.
درلمینت دندان قالبی سرامیکی که ضخامتی حدود 6 میلیمتر دارد متناسب با قالب دندان ساخته شده و بر روی دندان قرار داده می‌شود.لمینت دندان ضخامتهای متنوعی دارد که میتواند کمتر از 6 میلیمتر و یا بیشتر باشد.در لیمنیت هدف اصلی پوشاندن عیبهای دندانی مانند تغییر رنگ دندان، شکستن دندان و فاصله‌ی بین دندانی است.در حالیکه در بلیچینگ هدف فقط سفید کردن دندان می‌باشد.
تفاوت بلیچینگ و کامپوزیت دندان 
بلیچینگ تنها به افرادی که فقط می‌خواهند رنگ دندان خود را سفید کنند و نیازی به تغییر در فرم، اندازه و شکل دندان خود ندارند و یا دندانهایی مرتب و با سایز مناسب ندارند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
ولی در روش سفید کردن دندان با کامپوزیت علاوه بر تغییر رنگ دندانها، فرم، اندازه و ظاهر دندانها تغییر می‌کند.
 در روش کامپوزیت ونیر، بر روی دندان هیچگونه تراشی داده نمی‌شود و کامپوزیت بر روی دندان بدون تراش قرار میگیرد.
قبل از بلیچینگ چه کارهایی باید انجام دهیم؟
قبل از اینکه برای بلیچینگ اقدام کنیم ابتدا باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم سپس در صورت نیاز جرمگیری دندان ها را انجام دهیم تا نتیجه‌ی بهتری از بلیچنگ بگیریم.
نکته :
در نظر داشته باشیم  که بلیچینگ بر روی پرکردگی‌ها، لمینت‌ها،روکش‌ها و زردی‌های ریشه دندان که بر اثر تحلیل رفتن لثه به وجود آمده تاثیری ندارد.
سوالات متداول:
1- من میتونم فقط فک پایینمو بلیچینگ کنم؟
 بله هر کدام از فکهایتان را که میخواهید میتوانید بلیچینگ کنید الزامی در انجام هر دو فک با هم نیست.
2-ماندگاری بلیچینگ چقدره؟ بستگیه به نوع مواد غذایی هم داره؟
بله صد در صد مرتبطه ماندگاری بلیچینگ به مواد غذایی که مصرف میکنید بستگی دارد غذاهای رنگدانه دار و نوشیدنیهایی مثل چای و قهوه در طول درمان در کند کردن روند سفید شدن دندانهایتان تاثیر گذار است. برای ماندگاری دقیق بلیچینگ شما دکتر پس از ویزیت زمان دقیق را میگن خدمتتون.
3-من دندونامو بلیچینگ کردم ولی بعد از انجام آن لثه های بالا و پایینم به شدت حساس شد و با کوچکترین آب گرم و سرد واقعا درد میگیره به نظرتون چی کار باید بکنم؟
 شما به احتمال خیلی زیاد ژل سفید کننده را به مقدار زیادی زدین که باعث شده از سطح دندان بر روی لثه هاتون برسه چون این ژل بسیار قوی هستش و فقط باید بر روی دندان گذاشته شود اگر بیشتر داخل قالب ریختین باید پخشش کنید و در قسمتی از قالب که بر روی لثه قرار میگیرد به هیچ عنوان نریزید.
منبع

https://drmaryam-mohammadi.ir/post/19/%D...8%A7%D9%86