کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آشنایی با انواع رنگ در صنعت ساختمان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
رنگ ساختمان یکی از مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان است که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی رنگ ها به دو دسته قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم می شوند و هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.رنگ های روغنی و اکریلیک قابل شستشو و رنگ های پلاستیکی غیر قابل شستشو هستند. رنگ هایی که قابل شستشو نیستند در صورت ایجاد لکه یا آلودگی روی آن ها به راحتی پاک نمی شوند.



[عکس: color.jpg]

این رنگ ها اساساً برای سقف استفاده می شوند. زیرا سقف نسبت به جاهای دیگر کمتر در معرض لک و آلودگی قرار می گیرد. در مقابل از رنگ های قابل شستشو برای رنگ آمیزی درها، چهارچوب درها و دیوارها استفاده می شود.رنگ نقش مهمی در زیبایی ساختمان دارد و ظاهر آن را تغییر می دهد. در صنعت ساختمان از رنگ های مختلفی استفاده می شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.
در کنار پدیدآمدن انواع رنگها در صنایع ساختمانی ابزارهای مختلفی مانند انواع همتراز کاشی نظیر صلیب کاشی و اسپیسر به بهبود این صنعت کمک های شایانی نموده است.

رنگ پلاستیک

[عکس: 0c72f1dd50537a679036a7f1a92e1081.jpg]


رنگ های پلاستیکی یا امولسیونی غلظت بالایی دارند و عمدتاً برای سقف سازی استفاده می شوند. زیرا مناسبتر از رنگ روغن هستند. این رنگ به راحتی روی سطح پخش نمی شود. زیرا غلظت بالایی دارد و در بیشتر مواقع آثار برس یا رول روی سقف نمایان است.

ماده اصلی رنگ پلاستیک لاتکس است. این رنگ ها در دو نوع پلاستیکی و نیمه پلاستیکی تولید و به بازار عرضه می شوند. قیمت رنگ نیمه پلاستیک نسبت به رنگ پلاستیک کمتر و سرعت اجرای آن بیشتر است. این رنگ ظاهری بسیار شیک به سطوح می دهد و می توان آن را با غلتک اجرا کرد.

رنگ آکریلیک

[عکس: 12-1.jpg]


رنگ اکریلیک از با کیفیت ترین رزین های پایه آب ساخته شده و سریعتر از رنگ های روغنی خشک می شود. این رنگ هم برای سطوح خارجی و هم برای سطوح داخلی استفاده می شود.این رنگ ها به دلیل خاصیت ارتجاعی و ارتجاعی مقاومت بالایی در برابر ترک های سطحی دارند و در صورت ایجاد لکه یا آلودگی بر روی آن ها به راحتی پاک می شوند.رنگ اکریلیک قابل شستشو بوده و رنگی بادوام و با کیفیت است. رنگ آمیزی با این رنگ بسیار آسان است و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

رنگ روغن

[عکس: worker-painting-wall-with-spray-gun-white-color-1.jpg]


از رنگ روغن برای پوشش دیوارهای داخلی اکثر خانه ها استفاده می شود. این رنگ قابلیت پاک کنندگی دارد و در صورت مناسب بودن زیرسازی عمر طولانی دارد.
استفاده از مواد شیمیایی در تولید، این محصول را در برابر عوامل مختلفی از جمله گرما، سرما، رطوبت و و بالا برده و آن را به پوششی مناسب برای انواع سطوح حتی سطوح فلزی تبدیل کرده است.

این رنگ قابل شستشو بوده و در طیف های مختلف موجود می باشد. با وجود بوی نامطبوع و مواد شیمیایی مضر موجود در این رنگ، رنگ روغن جلوه ای بسیار زیبا و جذاب به سطوح می دهد. وجود مواد سمی در این رنگ ها احتمال بروز حساسیت های پوستی و تنفسی را افزایش می دهد.

رنگ جلا داده شده

[عکس: 11154.jpg]


پولیش یا لاک زدن همانطور که از نامش پیداست برای صیقل دادن سطوح استفاده می شود. از این رنگ برای ایجاد یک لایه محافظ برای سطوحی مانند پارکت یا کمد دیواری استفاده می شود.رنگ صیقلی هنگام قرار گرفتن در معرض هوا خیلی سریع خشک می شود و به سطوح درخشندگی خاصی می بخشد. این نوع رنگ دارای درجات مختلف با درجات شفافیت متفاوت است.

رنگ آلومینیوم

[عکس: 3.jpg]

رنگ های آلومینیوم از ترکیب ذرات آلومینیوم و لاک ایجاد می شوند. استفاده از لاک باعث کاهش زمان خشک شدن رنگ می شود. از رنگ های آلومینیومی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی، فلزی و سایر سطوح استفاده می شود.استفاده از این رنگ دارای مزایایی از جمله ضد آب بودن، رسانایی الکتریسیته، ضد خوردگی و ضد زنگ می باشد. استفاده از این رنگ در مکان های بسیار تاریک باعث می شود که سطح مورد نظر به خوبی نمایان و نمایان شود.

سخن پایانی

در این پست سعی شد تا شما را اندکی با انواع رنگ در صنعت ساختمان آشنا سازیم.امید است مورد توجه شما دوستان قرار گرفته باشد