کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کاهش قیمت مسکن به این شرط میسر است
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
معاملات در پایتخت همچنین نسبت به آذرماه سال گذشته حدود ۲۸۰ درصد افزایش یافت.
[عکس: %D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D9...00x491.jpg]
به گزارش «مجله ملکی دلتا» و به نقل از سید محمد مرتضوی – عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان، استفاده از الگوی زمین صفر توسط دولت سیزدهم در طرح بزرگ نهضت ملی در کاهش قیمت مسکن تاثیر گذاشته است.
در حالی که معاملات مسکن در آخرین ماه پاییز ۱۴۰۰ رشد کرد، اما قیمت‌ها افزایش سنگینی را تجربه نکرد و میانگین افزایش قیمت‌ها در پایتخت حدود ۱.۸ درصد ثبت شد.
کارشناسان بازار مسکن معتقدند که تحرک بزرگ در بخش خرید و فروش ملک در پایتخت بدون جهش‌های قیمتی از دلایل مختلفی نشات می‌گیرد که مهمترین آن کاهش انتظارت تورمی به دلیل از سرگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها، شروع ساخت‌وسازها توسط دولت با اجرای طرح بزرگ نهضت ملی و تامین زمین رایگان برای ساخت خانه از سوی دولت است.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چند ماه پیش هم‌زمان با ارائه ۱۴ راهکار خود برای حل بحران مسکن، ناکافی بودن زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای اجرای برنامه‌های تامین مسکن را یکی از چالش‌های مهم اعلام کرد.
[عکس: %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%...9%86-1.jpg]
استفاده از الگوی زمین صفر در طرح نهضت ملی مسکن
سید محمد مرتضوی درخصوص استفاده از زمین رایگان در طرح نهضت ملی مسکن روی کاهش قیمت مسکن، گفت: امروز دوباره الگوی زمین صفر مطرح شده است که پاسخ خوبی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی و ابزار موثری در کاهش قیمت مسکن خواهد بود.
مرتضوی اضافه‌کرد: الگوی زمین صفر روش مناسبی برای توزیع یارانه است، این روش تورم‌زا هم نخواهد بود و موجب توزیع یارانه به شکل مناسب در بازار مسکن می‌شود.
به گفته این مقام صنفی، سهم زمین در تولید مسکن از ۴۰ تا ۸۰ درصد است و حتی در برخی نقاط شهری که املاک از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است این سهم می‌تواند از ۸۰ درصد هم بیشتر باشد.
وی بیان‌داشت: دولت به دنبال کاهش قیمت مسکن است و در عین حال نمی‌تواند قیمت زمین را کاهش دهد اما می‌تواند ابزارهایی را به کار گیرد که قیمت زمین از تورم عمومی بالاتر نرود و متناسب با آن افزایش یابد و تقاضای سوداگرانه از بازار زمین و مستغلات حذف شود.
پیشنهاد مطالعه: مطلب «سالانه ۵۰ هزار واحد مسکونی در اصفهان ساخته خواهد شد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.