کلیدستان

نسخه‌ی کامل: سرمایه‌گذاران ایرانی در املاک ترکیه چقدر ضرر کردند؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بررسی آمارها و ارقام نشان می‌دهد که فارغ از تبلیغات پر زرق و برق خرید ملک در ترکیه، بحران ارزی این کشور منجر به زیان سرمایه‌گذاران خارجی شده‌ این در حالی است که در همین بازه زمانی سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی سودده بوده‌ است.
[عکس: 00000-800x491.jpg]
به گزارش «مجله ملکی دلتا» به نقل از اقتصاد آنلاین، با تشدید بحران ارزی ترکیه در سال ۲۰۲۱، ارزش لیر در این یک سال گذشته حدود ۴۴ درصد کاهش یافته‌است.
بر پایه این استدلال شاخص دلاری قیمت مسکن در شهر استانبول از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۷ درصد کاهش یافته‌است؛ به بیان دیگر اگر فردی ۱۰۰ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۷ در املاک استانبول سرمایه‌گذاری می‌کرد در پایان اکتبر ۲۰۲۱، ارزش دارایی او حدود ۸۳ دلار بود.
با تشدید بحران ارزی ترکیه در سال۲۰۲۱، بازار املاک ترکیه به کابوس سرمایه‌ گذاران خارجی تبدیل شده‌ است.
[عکس: Home-Buying-Guide-in-Izmir1.jpg]
بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی سرمایه‌گذاری در املاک استانبول در ۵سال گذشته زیان به همراه داشته‌ که در این مدت بورس و بازار ملک ایران سودده بوده‌اند.
در راستای بحران ارزی در ترکیه این روزها اقتصاد این کشور حال خوبی ندارد و ارزش لیر برابر دلار با سیاست‌های اشتباه اردوغان به شدت کاهش یافته‌است.
این در حالی است که همین چند سال پیش، اقتصاد ترکیه نماد رشد و ثبات اقتصادی بود. بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تا پایان سال ۲۰۲۱، ارزش لیر برابر دلار بیش از ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده‌است.
فارغ از اینکه چرا اقتصاد ترکیه به این روز افتاد، مسئله مهم این است که با بحران ارزی این کشور، شرایط برای سرمایه‌گذاران خارجی هم مناسب نیست؛ به بیان دیگر سرمایه‌گذاران خارجی با کاهش ارزش لیر زیان کرده‌اند. برای آنکه بدانیم کاهش ارزش لیر چگونه به زیان سرمایه‌گذاران خارجی منجر شده‌ به بررسی بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار املاک ترکیه که در چند سال گذشته نیز در کشور طرفداران زیادی هم داشته‌است؛ می‌پردازیم.
مطالعه بیشتر: مطلب «کاهش قیمت مسکن به این شرط میسر است» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.