کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آموزش گام به گام کاشت زعفران در خاک
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
تا پیش از این همه به خوبی با ارززش غذایی زعفران آشنا بودیم و اما از امسال که قیمت زعفران در حدود 200 درصد افزایش داشت با ارزش ریالی آن هم به خوبی آشنا شدیم! Smile
 بنابراین به نظر می رسد یکی از بهترین گزینه ها برای کشت زعفران می باشد که در این محتوا آموزش گام به گام آموزش کشت محصول زعفران بهتون میگم که ببینید چه قدر هم راحته!
شاید کشت تا برداشت زعفران در کل 40 روز بیشتر کار نداشته باشه.
[عکس: %D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D...D9%86.webp]

گام به گام کشت زعفران در خاک :
برای کشت زعفران ابتدا باید بدانید زعفران دو دوره رویشی را پشت سر می گذارد؛ دوره اول که زمان کشت زعفران است دوره خواب پیاز زعفران می باشد. پیاز زعفران دراین زمان در خواب است و هیچ رویشی ندارد. این دوره تقریباً از اردیبهشت ماه شروع شده و تا شهریور ماه ادامه پیدا می‌کند.
 از شهریورماه گیاه زعفران فعال شده و شروع به رشد ریشه دهی, گلدهی و در نتیجه تقسیم و تکثیر پیاز زعفران اتفاق می‌افتد و به آن دوره بیداری پیاز زعفران گفته می شود.
[عکس: 1473760655_img_0599.jpg]

زمان کشت پیاز زعفران با توجه به منطقه مختلف در زمان خواب پیاز زعفران می باشد که از اواخر خرداد ماه شروع شده و تا شهریور ماه ادامه پیدا می‌کند. 
قبل از کشت زعفران در حدود اردیبهشت ماه باید اقدام به آماده سازی زمین زعفران نمایید. برای اینکار باید زمین را به عمق ۳۰ سانتیمتر شخم بزنید. سپس از کود دامی و کودهای فسفات آمونیوم برای زمین زعفران استفاده نمایید و آن را همراه با دیسک با خاک باغچه مخلوط نمایید برای تعیین میزان دقیق استفاده از این کود ها ابتدا باید از زمین آزمایش خاک تهیه نمایید.
با توجه به آزمایش خاک متوجه می‌شویم که زمین چه مقدار از چه عناصری کمبود و بیش بود دارد و بنابراین می‌توانید توصیه کودی مناسب خود را پیدا کنید.
[عکس: Saffron-onion-495x400.jpg]
برای کشت پیاز زعفران ابتدا باید از مراجع معتبر اقدام به تهیه پیاز زعفران نمایید پیاز زعفرانی که تهیه می کنید باید بدون آفت و بیماری باشد.
بعد از خرید پیاز ها ابتدا باید بر اساس متراژ مورد نظر در زمین شیارهایی ایجاد کنید. عمق این شیار ها باید ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر باشد فاصله هر پیازی که در شیار گذاشته می‌شود ۸ سانتیمتر باشد حتماً سر پیازها به سمت بالا قرار بگیرد. قبل از اینکه کشت انجام بشه باید پیازها ضدعفونی بشوند.
 با استفاده از قارچ کش و کنه کش مانکوزب و پروپارژیت ضد عفونی کردن پیازهای زعفران انجام می‌شود.
 بعد از اینکه کشت زعفران  انجام شد هرگز پیاز زعفران را آبیاری نکنید.
در اواخر مهرماه تا اواخر آبان ماه زمان صحیح برای اولین نوبت آبیاری که زاج آب است می باشد در این آبیاری از کودهای پتاس استفاده می‌شود اگر در 
آماده سازی زمین از کودهای پتاس استفاده نکردید در این زمان زمان بسیار مناسبی برای استفاده از این کود ها می باشد.
بعد از آبیاری اول حدود ۲ هفته گلدهی زعفران شروع می‌شود گل‌های زعفران باید به سرعت بعد از شکفته شدن چیده شود و عموماً نور خورشید نباید به کلاله های زعفران برخورد داشته باشد زیرا باعث افت کیفیت کالاها خواهد شد. گل‌های زعفران هرگز نباید زیر باران و برق قرار بگیرد. بعد از چیدن گلهای زعفران باید به سرعت عمل فرآوری آنها انجام شود.
دو هفته بعد از اتمام گلدهی زعفران نوبت به دادن دومین آبیاری می باشد دومین آبیاری برخلاف اولین آبیاری سطحی است در آبیاری از کود اوره استفاده میشود.
 اگر در زمین زعفران علف هرز وجود دارد باید به سرعت وجین شود و تمامی علفهای هرز از بین برود بهترین روش از بین بردن علف های هرز استفاده از وجین دستی می باشد.
در دی ماه بهتر اولین محلول پاشی زعفران برای تغذیه پیاز زعفران انجام شود. در این محلول پاشی از کودهای npk استفاده می شود. اولین مورد استفاده کود ۲۰۲۰۲۰ می باشد بعد از از حدود ۱۵تا ۲۰ روز بعد باید دومین محلول پاشی با کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ انجام شود. سومین محلول‌پاشی نیز ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از محلول پاشی دوم با کود سافرون مجیک یا عصاره جلبک دریایی انجام می‌شود.
 در این زمان به دلیل اینکه پیازهای زعفران دختری تشکیل شده‌اند و باید تغذیه شوند و برای گلدهی سال بعد آماده شوند باید محلول پاشی ها به درستی انجام شود.
 در اواخر اسفند آخرین آبیاری زعفران انجام می‌شود به صورت سطحی برای تامین آب پیاز زعفران در زمان خواب. حدود اردیبهشت ماه زعفران وارد فاز خواب می شود. توجه کنید بعد از شروع فاز دو هفته یکبار زمین زعفران چک شود پیازهای را بیرون بیاورید تا از عدم وجود آفت و بیماری مطمئن شوید.
به همین ترتیب کشت زعفران تمام شده و یک سال زراعی را پشت سر گذاشتید.