کلیدستان

نسخه‌ی کامل: داستان برند | بی بی شاپ
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دو شرکت مشهور در حوزه‌ی خودروهای لوکس یعنی بی ام و و بنز در طول سال‌های طولانی روی برند خود کار کرده و دنیای خودروها را به مراحل تازه‌ای وارد کردند. اما با این حال هردوی این دو خودروسازها تاریخ‌های پر فراز و نشیبی داشته‌اند که در طول آن لحظات سخت بسیاری نیز وجود داشته است.
یکی از اساسی‌ترین مواردی که این دو شرکت را به این حد از موفقیت رسانده است، برند‌سازی هوشمندانه و موفق آن‌ها است. هر زمان که به مشهورترین انواع آرم ماشین فکر می‌کنیم، اولین مواردی که به ذهن ما ممکن است خطور کند آرم بنز و آرم  است. چنین شهرت و موفقیتی در امر برندسازی یک روزه به دست نیامده است و در طول ده‌ها سال فعالیت این شرکت‌ها، کارهای زیادی برای بهبود شرایط برند آن‌ها صورت گرفته است.
در این مقاله قصد داریم به صورت کامل داستان برند و انتخاب آرم بنز و آرم bmw را مورد بررسی قرار دهیم. موضوعاتی که در این مقاله پوشش خواهیم داد شامل کلیه‌ی موضوعات مربوط به برندسازی این شرکت‌ها از جمله نام، آرم ماشین و… است. با ما همراه باشید.
 
 
[b]داستان برند مرسدس بنز[/b]
زمانی که می‌گوییم مرسدس بنز، اولین مواردی که به ذهن افراد می‌آیند «لوکس بودن»، «بهترین بودن»، «کیفیت بالا» و توصیفاتی این چنین است. در این موضوع که شرکت مرسدس بنز در طول این سال‌ها به یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروساز لوکس تبدیل شده است شکی نیست. اما شاید شما هم کنجکاو باشید که داستان این همه شهرت دقیقاً از کجا شروع شد؟ داستان برند مرسدس بنز چیست؟‌ آرم بنز از کجا می‌اید؟ اگر می‌خواهید پاسخ تمام این سوال‌ها را بدانید، خواندن این مقاله را ادامه دهید.
 
شاید برای شما جالب باشد که بدانید:
- خودروی Mercedes-Benz 260D اولین خودروی موتور دیزلی بود که در سال ۱۹۳۶ رونمایی شد.
- در سراسر دنیا بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر برای شرکت مرسدس بنز کار می‌کنند.
- خودروی پاپ یعنی Pope Mobile توسط شرکت مرسدس بنز تولید شده است. این خودرو دارای یک آسانسور هیدرولیکی است که به پاپ این امکان را می‌دهد که دید بهتری برای افراد داشته باشد.
 
در سال‌های ۱۸۸۰ بود که گتلیب دایملر Gottlieb Daimler و کارل بنز Karl Benz موتور و خودروی سرعت بالای خود را به صورت جداگانه اختراع کردند. اختراع این دو فرد برای همیشه صنعت حمل و نقل خصوصی را تغییر داد و آغازگر فصلی نو در این حوزه گردید. هردو آن‌ها یعنی گتلیب دایملر و کارل بنز شرکت‌های خود را با کمک مالی سرمایه‌گذاران راه‌اندازی و اقدام به تولید خودرو کردند. اما در سال ۱۹۲۶ بود که هردو شرکت خودروسازی قدیمی و مهم کارل بنز و دایملر با یک دیگر ادغام شدند و شرکت بزرگ و قدرتمند Daimler-Benz AG به وجود آمد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این ادغام شرایط خاصی بود که پس از جنگ جهانی اول برای این دو شرکت در آلمان به وجود آمد. در آن سال‌ها شرایط اقتصادی کشور آلمان به شکلی بود که بسیاری از شرکت‌ها برای زنده ماندن باید مشکلات زیادی را تحمل می‌کردند. کمی بعد این کمپانی به نام مرسدس بنز مشهور شد و تا کنون نیز از این نام برای این شرکت استفاده می‌شود.
این دو شرکت چه در طول فعالیت جداگانه‌ی خود و چه در اوائل شروع همکاری  به موفقیت‌های بسیاری دست یافتند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
- در سال ۱۸۹۷ شرکت دایملر خودروهایی را تولید کرد که مواد غذایی را درون و اطراف شهر پاریس توزیع می‌کرد و جایگزین ارابه‌ها و اسب‌ها شدند.
- آغاز رسمی شرکت مرسدس بنز در سال ۱۹۲۶ بود و در آن زمان بود که آرم بنز مشهور و دوست‌داشتنی شرکت رونمایی و استفاده شد.
- نام مرسدس در حقیقت به هیچ یک از بنیانگذاران و افراد مهم این شرکت یعنی مایباخ، دایملر و بنز مربوط نیست. بلکه برگرفته از نام دختر امیل جلینک است.
 
شاید یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با آرم بنز و داستان برند این شرکت نام آن باشد. برخلاف چیزی که مورد تصور است هیچ اثری از نام دایملر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی این شرکت در نام آن وجود ندارد. نام شرکت مرسدس بنز از ترکیب نام‌های کارل بنز و مرسدس (نامی اسپانیایی به معنی رحمت) جلینک آمده است. مرسدس جلینک دختر امیل جلینک، مهندس و یکی از عاشقان خودروهای شرکت دایملر بود که با همکاری مایباخ اقدام به تولید یک خودروی تقویت شده برای شرکت دایملر کرد. زمانی که امیل جلینک و ولهم مایباخ در سال ۱۹۰۰ این خودرو را تولید کردند، نام آن را مرسدس گذاشتند. این خودرو ۳۵ اسب بخار قدرت داشت و به عنوان یکی از اولین خودروهای مدرن شناخته می‌شود. پس از آن بود که نام مرسدس در شرکت محبوب شد و سرانجام به عنوان بخشی از نام رسمی کمپانی مورد استفاده قرار گرفت.
بسیاری از شرکت‌ها در طول سال‌ها شاید ده‌ها بار لوگوی خود را تغییر می‌دهند. اما آرم ماشین بنز شاید یکی از ثابت‌ترین و قدیمی‌ترین لوگوهای موجود است. اما واقعاً داستان پشت آرم ماشین بنز چیست؟
در سال ۱۹۰۹ پسران گتلیب دایملر یعنی پائل و آدولف یک کارت پستال پیدا کردند که پدرشان در سال ۱۸۷۲ به مادر آن‌ها ارسال کرده بود. در این کارت پستال گتلیب دایملر خانه‌ی خود را با یک ستاره‌ی سه گوشه نشان داد و بیان کرد که یک روز این ستاره بر فراز شرکتش خواهد درخشید. این موضوع الهام بخش آرم بنز شد و از آن سال‌ها تا کنون این لوگو برای محصولات شرکت مرسدس بنز مورد استفاده است. در آغاز رنگ این ستاره آبی بود اما از سال ۱۹۳۴ این لوگو با رنگ نقره‌ای مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان شرکت بنز دارای آرم ماشین خود به صورت جداگانه بود. این آرم در اصل یک حلقه گیاه اطراف نام شرکت بود. پس از ادغام این دو شرکت یعنی دایملر و بنز، این دو آرم ماشین نیز ادغام شد و ستاره‌ی سه گوشه در مرکز قرار گرفت و اطراف آن حلقه‌ی برگ‌ها قرار داده شد. اما اکنون تنها همین ستاره به عنوان لوگوی شرکت مرسدس بنز مورد استفاده است.
 
[b]داستان برند بی ام و[/b]
آرم bmw (و یا همان Bavarian Motor Works) همچون آرم بنز یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین لوگوهای موجود در دنیا است.
شرکت بی ام و در سال ۱۹۱۶ توسط فرانس ژوزف پاپ Franz Josef Popp، کارل راپ Karl Rapp و کامیلو کاستیگلیونی Camilo Castiglioni پایه‌گذاری شد. مرکز این شرکت در مونیخ، باواریا آلمان است و جدای از آرم bmw صاحب شرکت و آرم Rools-Royce و Mini Cars هم هست. در کنار آئودی و مرسدس بنز، شرکت بی ام و نیز یکی از سه خودروساز لوکس صاحب نام آلمانی است که کمتر کسی در دنیا وجود دارد که با نام آن آشنا نباشد.
کارل راپ در سال‌های جنگ جهانی اول موتور هواپیماهای جنگی تولید می‌کرد اما در پس از شکست آلمان در جنگ، فاتحین جنگ هرگونه تولید موتور هواپیما را ممنوع کردند و به این شکل بود که شرکت او یعنی Rapp Motorenwerke در سال ۱۹۱۹ عملاً تولید خود را به صورت کامل متوقف کرد و امکان ادامه‌ی مسیر خود را نداشت. با این حال در سال ۱۹۲۳ این شرکت موفق شد تولید موتورسیکلت را به عنوان جایگزین پیش گیرد و به این شکل حیات شرکت ادامه یابد. بعد‌ها در سال‌های ۱۹۲۸-۱۹۲۹ این شرکت تولید خودرو را نیز آغاز کرد. اولین خودروی تولید شده توسط بی ام و Dixi نام داشت که در حقیقت بر اساس خودروی Austin 7 تولید می‌شد.
آرم bmw نیز همچون آرم بنز یکی از مشهورترین آرم‌های تجاری سراسر تاریخ است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که طرح این آرم در اصل از موتورهای هواپیما الهام گرفته شده اما این موضوع چندان با واقعیت همراه نیست.
در جولای ۱۹۱۷ فرانس ژوزف پاپ نام شرکت بی ام و یعنی Bayerische Motoren Werke را ثبت کرد و به این شکل شرکت از نام قدیمی خود یعنیRapp Motorenwerke جدا شد. این یک قدم اساسی برای دست یافتن به مشتری‌های جدید شرکت در حوزه‌ی کاری جدید بود. اما در آن سال شرکت همچنان یک لوگو نداشت. در ۵ اکتبر ۱۹۱۷ وقتی برند تجاری BMW ثبت شد، آرم bmw نیز با الهام از آرم قبلی طراحی و به ثبت رسید. این آرم گردی لوگوی قدیمیRapp Motorenwerke را داشت و در قسمت بالایی BMW نوشته شده و درون آن پرچم باواریا نقش بست. اما این پرم با رنگ‌های برعکس مورد استفاده قرار گرفت چرا که استفاده از یک نشان ملی در طرح تجاری ممنوع بود. این لوگو به هیچ وجه به موتور هوایپما مربوط نبود. برای اولین بار این تصور اشتباه زمانی به وجود آمد که شرکت بی ام و در سال ۱۹۲۹، در دوران افسردگی و غم عمومی کشور آلمان در یک تبلیغ این لوگو را به موتور هواپیما ربط داد. این موضوع به شرکت بی ام و در رسیدن به موفقیت‌های تجاری متعدد و ورود دوباره به صنعت تولید موتور هواپیما کمک کرد.
[عکس: bmwairplane-1.jpg]
از آن سال‌ها تا کنون طرح اصلی آرم bmw یکسان مانده است و تنها تغییرات کوچکی در آن اعمال شد. طرح اصلی آرم bmw دارای حاشیه‌ها و حرف‌های طلایی بود که امروزه این رنگ به نقره‌ای تغییر کرده است. در سال‌های ۱۹۵۰ تلاش‌های زیادی را برای استاندارد‌سازی آرم bmw و مدرن کردن آن انجام شد. این تلاش‌ها تا سال‌های ۱۹۶۰ هم ادامه یافت و فونت سریف حرف‌های bmw به فونت سنس سریف ساده تغییر یافت.
اکنون آرم bmw در میان ۱۰ لوگو از شناخته‌شدن‌ترین لوگوهای تجاری دنیا جای گرفته است و شرکت بی ام و در این سال‌ها موفق شد یکی از بهترین برندسازی‌های شرکت‌های تجاری را به خود اختصاص دهد.
 
اکنون پس از سال‌های طولانی، هر زمان که افراد به آرم ماشین فکر می‌کنند، آرم بنز و آرم bmw از اولین مواردی هستند که به خاطر می‌آیند و این دو شرکت موفق شدند که برندسازی خود را به بهترین شکل انجام دهند. با این حال این برندسازی همچون خود شرکت‌های بنز و بی ام و دارای داستانی طولانی و پر فراز و نشیب است.
برای خواندن اطلاعات بیشتر وارد سایت بی بی شاپ شوید.