کلیدستان

نسخه‌ی کامل: انواع میلگرد مورد استفاده در بتن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
انواع میلگرد مورد استفاده در بتن

[عکس: Rebar_Usage_2-1-e1636802645947.jpg]
[url=https://ahanfurush.ir/product-category/%d9%85%db%8c%d9%84%da%af%d8%b1%d8%af/]میلگرد در انواع مختلفی تولید می‌ شود که هر کدام از آنها ویژگی‌ های مخصوص به خود را دارد. برای استفاده از میلگرد در بتن باید مناسب‌ ترین نوع آن را با توجه به کاربری ساختمان، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، طراحی ساختمان، بودجه، قیمت میلگرد، نوع بتن و … انتخاب کرد.

میلگردهای فولادی به روش‌ های مختلف تولید می‌ شوند؛ مانند نورد شده در حالت گرم، سخت شده با گرمایش و … که شایع ترین نوع میلگرد مورد استفاده در بتن میلگرد فولادی گرم نورد شده است. از

مهمترین انواع میلگرد می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. میلگرد ساده
    یکی از پرمصرف ترین انواع میلگرد، مدل ساده است که به آن میلگرد نرمه نیز گفته می‌ شود. مقطع این نوع میلگرد دایره‌ ای و سطح آن کاملا صاف می‌ باشد. از میلگرد ساده برای پیشگیری از جمع‌ شدگی و ترک‌ خوردگی بتن در ساخت درز انقباض برای خیابان‌ ها و فرودگاه‌ ها استفاده می‌ کنند.

    این نوع میلگرد را در فواصل معین میان بتن‌ ها جایگذاری می‌‌ کنند تا از بروز ترک‌ خوردگی جلوگیری شود. به علت قابلیت خمش و برش راحت میلگرد نرمه یا ساده بدون وارد آمدن آسیب به ساختار آن، در ساختن سازه‌ های سنگین مانند پل‌ ها از میلگرد ساده استفاده نمی‌ شود. زیرا اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌ شود و به دلیل فشار بالا وجود دارد احتمال جدا شدن میلگرد از بتن وجود دارد.

  2. میلگرد آجدار
    مقطع این نوع میلگرد می‌ تواند دایره‌ ای و یا چند ضلعی باشد و سطح آن دیگر صاف نیست. سطح این نوع میلگرد دارای زبری خاصی به نام آج می‌ باشد که باعث چسبندگی بیشتر با بتن می‌ گردد و اصطلاحاً بهتر در بتن گیر افتاده و قفل می‌ شود. از این میلگرد برای ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز بیشتر استفاده می‌ کنند. میلگردهای آجدار به دو نوع میلگردهای آجدار ترمومکانیکی TMT و میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD  تقسیم می‌ شوند.

    میلگردهای آجدار ترمومکانیکی به دلیل اینکه در دمای بالایی ساخته می‌ شوند، زمانی که با بتن ترکیب می‌ گردند، مقاومت بیشتری را در برابر نیروهای فشاری و کششی، زنگ زدگی، حرارت بالا و زلزله به وجود می‌ آورند. میلگردهای آجدار مقاومت بالا به شکل مارپیچی هستند و فقط برای استفاده در بتن تولید می‌ شوند. از مزیت‌ های اصلی این نوع میلگرد به هنگام استفاده در بتن می‌ توان به قابلیت خمشی بسیار بالای آن اشاره کرد. از میلگردهای آجدار مقاومت بالا یا HSD، به خاطر دارا بودن خاصیت جوش‌ پذیری در سازه‌ های سنگین مانند ساختمان‌ های صنعتی، تجاری و پل‌ ها استفاده می‌ شود.
نقل قول:منبع: آهن فروش (تولید و فروش آهن و میلگرد)