کلیدستان

نسخه‌ی کامل: دستگاه بوجاری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
[عکس: 77777-2.jpg]

دستگاه بوجاری

جداسازی دانه از پوسته ی انواع غلات و حبوبات، پاک کردن آن ها از خاک و غبار و سنگ‌ریزه همگی تحت عنوان بوجاری نامیده می شود. در زمان های گذشته کشاورزان با استفاده از چنگک ها و وسایلی نظیر آن در تلاش بودند تا بتوانند محصولات را از از سبوس جدا کنند. اما امروزه به کمک دستگاه بوجاری عمل بوجاری کردن، پاک کردن، پولیش کردن و بسته بندی محصولات با استفاده از وزش هوای درون دستگاه تسهیل نمودن.

بوجار کردن به دو روش انجام می شود:
الف) روش دستی
با الک نمودن حبوبات و غلات، دانه های درشت را از کوچک متمایز می کردند و همچنین با استفاده از توری های بزرگ عمل غربال کردن دانه ها از نخاله ها را انجام می داند. پاک کردن این محصولات و همین طور سورتینگ و درجه بندی به کمک نیروی انسانی صورت می گرفت.
ب) روش صنعتی
روشی نوین که بازدهی بالا با کمترین دخالت انسانی در امر غربالگری غلات و حبوبات از ناخالصی هایی در حجم های بالا از مزیت های این دستگاه است.
انواع دستگاه بوجاری
دستگاه بوجاری حبوبات، دستگاه بوجاری غلات، دستگاه بوجاری تخمه، دستگاه بوجاری گندم، دستگاه بوجاری کنجد، دستگاه بوجاری ریزدانه و سایر موارد از جمله ماشین های بوجاری پر کاربرد هستند.

کاربرد دستگاه بوجاری

  • افزایش رونق تولید و کاهش هزینه های تولید

  • افزایش سرعت و دقت در غربالگری، پولیش کردن و بسته بندی

  • داشتن محصولی یکدست و با کیفیت

  • تفکیک ناخالصی های درون انواع حبوبات، گندم، جو، برنج و یا دانه های مختلف دیگر

  • پولش دادن دانه ها از غبار و خاک

  • درجه بندی و بسته بندی محصولات استاندارد در وزن های متفاوت با بکار گیری از کیسه پرکن اتوماتیک

  • بوجار کردن به صورت کاملا اتوماتیک و کاسته شدن از نیروی انسانی
قسمت های مختلف دستگاه بوجاری
  1. شاسی دستگاه: وزن کلی دستگاه بر روی این قسمت است.

  2. مخزن: اولین بخشی که مواد وارد دستگاه می شود مخزن است. خروجی مخزن توسط دریچه تنظیم کنترل می شود تا مقدار مناسب و یکنواختی از مواد وارد واحد های تمیز کننده شود.

  3. محفظه باد: میزان باد با توجه به وزن غلات و ناخالصی ها تعیین می شود.

  4. واحد های غربالی: شامل بازوهای لنگ و دو واحد تمیز کننده است که خلاف یکدیگر لرزش می کنند. کف واحد های غربالی مانند سینی است که مواد روی آن قرار می گیرد.

  5. استوانه های حفره دار: همانند الک هایی به منظور یکسان سازی حبوبات و غلات از نظر شکل و اندازه هستند. در واقع تفکیک دانه ها در بخش استوانه های حفره دار انجام می گیرد.

  6. الکتروموتور: معمولا در دستگاه بوجار از ۳ الکتروموتور استفاده می شود. یک الکتروموتور جهت راه اندازی باد و حرکت غربال‌گرها، دیگری برای راه اندازی غلطک مخزن ورودی بذر و نقاله های مارپیچی و الکتروموتور دیگر برای حرکت استوانه های حفره دار و برس های تمیز کننده.

نقل قول:منبع: https://ar-vin.com