کلیدستان

نسخه‌ی کامل: استعلام شناسه ملی شرکت ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
استعلام شناسه ملی شرکت ها
برای استعلام شناسه ملی شرکت ها باید بدانیم به موجب آیین ‌نامه قانونی کشور، شناسه ملی ماهیتی اختصاص یافته دارد و عبارت است از ارقامی که به واسطه پایگاه اطلاعات شناسه ملی برای تمامی اشخاص حقوقی ایرانی به منظور شناسایی صادر می شود. این شناسه تمام شخصیت های حقوقی شامل شرکت ها و موسسه ها را نیز که دارای تابعیت ایرانی اند در بر می گیرد و آنان را مکلف به مراجعه به سامانه مورد نظر و اخذ کد ملی می سازد.

استعلام شناسه ملی شرکت ها
یکی از راه های قابل استناد استعلام شناسه ملی شرکت ها، مراجعه به منبع رسمی استعلام شرکت های ثبت شده در ایران به نام سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی اینترنتی ilenc.ssaa.ir است. این سیستم به منظور استعلام اطلاعات اشخاص حقوقی و متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که تحت نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی کشور ایران هدایت می‌ شود.

یکی از سازمان ‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که موظف به ثبت شرکت‌ ها، ثبت معاملات، ثبت املاک و دارایی ‌های شخصی اتباع ایران است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با وظایف حقوقی به تبعیت از قوه قضائیه، دارای ساختار عملکردی مستقلی است. دفاتر اسناد رسمی مانند ازدواج نیز تحت نظارت مستقیم این سازمان قرار دارند.

در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور، استعلام شناسه ملی شرکت ها درج شده است. با ورود به وب سایت ilenc.ssaa.ir و وارد شدن در فضای سایت، تکمیل و پر کردن حداقل یکی از موارد زیر از الزامات است:
  • شناسه ملی شخصیت حقوقی
  • شماره ثبت شخصیت
  • نام شخصیت

به عبارت بهتر جستجو در سایت برای موارد فوق به سه صورت فوق الذکر امکان پذیر است، اما با تکمیل بیشتر گزینه های موجود در صفحه که عبارتند از سازمان ثبت کننده، نوع شخصیت، اداره کل و واحد ثبتی نتایج جستجو با سرعت بیشتری در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت. پس از وارد کردن تصویر امنیتی و فشردن کلید جستجو، چنان چه شخصیت حقوقی مد نظر اعم از انواع شرکت ها، ثبت شده و دارای شناسه ملی باشند، در کادر جستجوی اطلاعات خواسته شده، شناسه ملی شخص حقوقی و اطلاعات خواسته شده نمایش داده می شود.

شناسه ای که پس از استعلام شناسه ملی شرکت ها از طریق سامانه دریافت می شود، یک کد یازده رقمی است و کارکرد آن در شناسایی شخصیت های حقوقی به مانند کارکرد کد ملی در شناسایی اشخاص حقیقی است. افراد به واسطه این کد در واقع هویت مستقلی می یابند و به عبارت بهتر، وجه تمایز اشخاص حقوقی به صورت قانونی دارا بودن این شناسه محسوب می شود. شناسه ای که فقط به شرکت ‌های ثبت ‌شده اختصاص یافته است.

شناسه ملی به تعبیری دیگر هویت منحصر به‌ فرد شرکت در سطح یک کشور است. گفتنی است که تمام اشخاص حقوقی در ایران موظف به ارائه این شناسه در کلیه اسناد و آگهی ‌های خود هستند. لذا برای استعلام شناسه ملی شرکت به صورت آنلاین می توان به سامانه استعلام شناسه ملی اشخاص حقوقی از طریق گفته شده مراجعه کرد.

ذکر این موضوع ضرورت دارد که پس از استعلام شناسه ملی شرکت ها شماره دریافتی کد مزبور با شماره سامانه ثبت شرکت ها دارای تفاوت است. کسب ‌و کارها از هر نوعی که هستند و شخصیت های حقوقی در هر نقطه جغرافیایی که فعالیت کنند، در حالت معمول به ثبت شرکت، شناسه ملی و آشنایی با مراحل ثبت شرکت نیازمندند.

نقل قول:در صورت نیاز به مشاوره، با متخصصین مؤسسه فکر برتر تماس حاصل فرمایید. 42143-021