کلیدستان

نسخه‌ی کامل: همه چیز در مورد گرفتگی عضلات کمر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گرفتگی عضلات کمر یکی از مواردی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. بر اساس گزارش انجمن کایروپراکتیک آمریکا، حدود 80 درصد از جمعیت ایالات متحده در دوره ای از زندگی خود کمردرد خواهند داشت. اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر به انقباض یا منقبض شدن غیر ارادی ماهیچه های کمر گفته می شود.
این وضعیت از اسپاسم نادر با ناراحتی خفیف تا اسپاسم مزمن همراه با درد شدید که حرکت را دشوار می‌کند متغیر است.
گرفتگی عضلات کمر معمولاً بدون جراحی قابل درمان است. اما اگر درد مربوط به مشکلات عصبی در ستون فقرات باشد، ممکن است برخی مداخلات لازم باشد.
علت گرفتگی عضلات کمر
برخی از شایع ترین علل گرفتگی عضلات کمر عبارتند از:
– وضعیت بدنی ضعیف
وضعیت نامناسب، به خصوص هنگام نشستن پشت میز یا در ماشین، می تواند عضلات پشت را تحت فشار قرار دهد.
– ورزش نکردن
معمولاً مردم بیشتر روز را در حالت نشسته یا خمیده روی صفحه کامپیوتر می گذرانند. با گذشت زمان، این می تواند عضلات پشت و سایر نواحی بدن را ضعیف کند. کمر ممکن است سعی کند این ضعف را جبران کند، که می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک شود.
نشستن طولانی مدت نیز به دلیل ضعف و التهاب عضلانی می تواند باعث اسپاسم عضلانی شود.
– استفاده بیش از حد از عضلات و درد بعد از ورزش
استفاده بیش از حد از هر عضله ای می تواند باعث اسپاسم عضلانی برای چند روز شود. برخی از افراد نیز درد پس از ورزش را تجربه می کنند که به عنوان درد عضلانی تاخیری (ناخته می شود.
– کشیدگی و رگ به رگ شدن
رگ به رگ شدن آسیب به رباط و یکی دیگر از علل شایع گرفتگی عضلات کمر است. کشش بیش از حد ناحیه یا زمین خوردن از علل شایع رگ به رگ شدن و کشیدگی است.
گاهی اوقات استفاده بیش از حد از عضلات نیز می تواند باعث کشیدگی یا رگ به رگ شدن شود. این آسیب ها اغلب خود به خود بهبود می یابند، اما می توانند برای چند هفته بسیار دردناک باشند.
– آسیب عصبی
شرایط یا آسیب‌هایی که به اعصاب کمر یا اعصابی که سیگنال‌ها را به کمر منتقل می‌کنند آسیب می‌رسانند، می‌توانند باعث گرفتگی عضلات کمر و درد شوند.
[عکس: dardkamar.jpg]
– اختلالات دیسک
یک دیسک وجود دارد که هر مهره را در ستون فقرات قرار می دهد. آسیب به این دیسک ها می تواند باعث کمردرد شدید شود.
یکی از شایع ترین انواع آسیب دیسک های مهره ای به نام فتق دیسک شناخته می شود. این زمانی است که یک دیسک فشرده می شود و از ستون فقرات بیرون می زند.
– استرس و اضطراب
استرس و اضطراب نیز می تواند باعث گرفتگی عضلات کمر شود.
برخی از افراد با منقبض کردن ناخودآگاه ماهیچه های خود یا تولید آدرنالین بیشتر به استرس پاسخ می دهند. استرس و اضطراب همچنین می تواند انگیزه فرد را کاهش دهد که می تواند منجر به عدم فعالیت بدنی شود. همه این عوامل در احتمال اسپاسم عضلانی نقش دارند.
– مشکلات اسکلتی
پیچ خوردگی ستون فقرات، که در اسکولیوز رخ می دهد، ممکن است باعث گرفتگی عضلانی در قسمت پایین کمر شود. با گذشت زمان، این ناهنجاری ستون فقرات ممکن است باعث شود که فرد سبک زندگی کمتر فعالی را در پیش بگیرد. این می تواند منجر به ضعف عضلانی شود که اسپاسم را بدتر می کند.
– تنگی کانال نخاعی
تنگی کانال نخاعی به مرور زمان باعث باریک شدن کانال نخاعی می شود. این به اعصاب ستون فقرات فشار وارد می کند و به طور بالقوه باعث دردی می شود که شبیه اسپاسم عضلانی است. برخی از افراد با وضعیت بدنی نامناسب یا سبک زندگی کمتر فعال به این درد پاسخ می دهند که می تواند اسپاسم را بدتر کند.
– [/b]
آرتریت می تواند باعث ایجاد کمردرد شود که شبیه اسپاسم عضلانی است، اما در واقع مشکلی در مفاصل ستون فقرات است. مانند سایر شرایط دردناک، برخی از افراد مبتلا به آرتریت ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند که می تواند باعث ضعف و اسپاسم عضلانی شود.
– فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن ناشناخته است که باعث درد و حساسیت در نواحی مختلف بدن می شود. بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دچار اسپاسم عضلانی می شوند.
در مقاله بعدی از  به تشخیص، روش های درمان و پیشگیری از عارضه گرفتگی عضلات کمر اشاره خواهیم نمود.