کلیدستان

نسخه‌ی کامل: دانستنی های مربوط به انحلال شرکت با مسئولیت محدود
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
موارد انحلال شرکت با مسئولیت محدود

به موجب قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود مانند هر شرکت دیگری در موارد ذیل منحل می گردد:

  1. وفق بند الف ماده 114 قانون تجارت ، در صورتی که شرکت موضوعی را که برای انجام آن ایجاد شده بود انجام بدهد منحل می شود. مانند این که شرکتی برای احداث یک سد ایجاد شده باشد، پس از پایان عملیات سد سازی، منحل می گردد.
  2. چنانچه شرکتی برای مدت معینی تشکیل شده باشد و آن مدت سپری گردد منحل می گردد. برای مثال در اساسنامه ذکر گردد که این شرکت برای مدت 4 سال ایجاد شده است. در این صورت پس از اتمام 4 سال ، شرکت منحل می گردد.
  3. در صورت تصمیم همه شرکاء ( اقاله )
  4. در صورت انتفای تعدد شرکا، یعنی در صورتی که به هر دلیلی ، بیش از یک شرکت در شرکت باقی نماند.
  5. در صورت ورشکستگی شرکت

موارد خاص انحلال شرکت با مسئولیت محدود

طبق ماده 368 قانون اشخاص حقوقی شرکت های تجاری مصوب 1392 شرکت با مسئولیت محدود در موارد ذیل نیز منحل می شود:
  1. در صورت فوت یا محجور شدن هر یک از شرکاء ، مشروط بر پیش بینی در اساسنامه
  2. حکم دادگاه به انحلال، در صورت تقاضای یکی از شرکاء مطابق ماده 369 این قانون یادآوری می نماییم که انحلال قهری یا قراردادی است ولی در شرکت با مسئولیت محدود تفکیک انحلال قراردادی از قهری مشکل زیرا نوعی تداخل ایجاد شده است.
فوت که یکی از مواردی انحلال قهری است در شرکت با مسئولیت محدود تبدیل به انحلال قراردادی و در صورتی موجب انحلال شرکت می شود که در اساسنامه پیش بینی شده باشد. تراضی شرکاء که یکی از موارد انحلال قراردادی بود در شرکت با مسئولیت محدود صورت دیگری به خود می گیرد. زیرا طبق 369 هر یک از شرکاء می تواند انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا کند، مشروط بر اینکه شش ماه قبل از تقاضای انحلال مراتب را از طریق اظهارنامه رسمی به شرکت اعلام نماید. سایر شرکاء می توانند ظرف مهلت مذکور با رعایت مفاد این قانون از طریق انتقال گرفتن سهم الشرکه یا موافقت با واگذاری آن به غیر یا اخراج شریک از شرکت، مانع انحلال شوند. در غیر این صورت اگر دادگاه جهات تقاضا را موجه تشخیص دهد، حکم انحلال را صادر می کند.

مدارک ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

جهت ثبت انحلال شرکت با مسئولیت محدود، مدارک ذیل را فراهم آوردید:
  • اصل صورتجلسه انحلال شرکت که به تایید همه شرکا و مدیر تصفیه رسیده باشد.
  • ارائه سند ثبت دایر بر ارسال دعوتنامه برای شرکاء ( چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شده باشد)
  • فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه ( چنانچه خارج از شرکاء انتخاب شده باشد)
  • آخرین روزنامه رسمی که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد.
نکات مهم
  1. هر شرکتی از جمله شرکت با مسئولیت محدود می بایست پس از طی مراحل منحل نمودن شرکت، امر تصفیه را آغاز نماید.
  2. تصفیه در شرکت با مسئولیت محدود به عهده مدیران شرکت می باشد، مگر اینکه اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.
  3. تقسیم دارایی شرکت بین شرکا خواه در زمان تصفیه و خواه بعد از ختم آن وقتی ممکن است که قبلاَ سه مرتبه در مجله رسمی و یکی از جراید، اعلان شده باشد و یک سال از تاریخ انتشار اولین آگهی در روزنامه گذشته باشد. تخلف از قاعده اخیر متصدیان تصفیه را مسئول خسارت طلبکارانی قرار خواهد داد که به طلب خود نرسیده اند.
نقل قول:جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین انحلال شرکت با مسئولیت محدود می توانید با مشاوران مؤسسه ثبت شرکت فکر برتر ارتباط برقرار نمائید. 42143-021