کلیدستان

نسخه‌ی کامل: روش‌های کلیدی تشخیص چای ایرانی اصل
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چای ایرانی از چای خارجی بهتر است به 4 دلیل:
1- در تولید چای ایرانی از هیچ آفت‌کش شیمیایی برای مقابله با آفات استفاده نشده است.
2- در چای ایرانی بر خلاف اکثر چای‌های خارجی، برای افزایش عطر و طعم چای، به آن هیچ افزودنی شیمیایی اضافه نشده است.
3- با خرید و استفاده از چای ایرانی می‌توان از تولید داخلی حمایت کرد و به تولیدکنندگان برای تولید چای بیشتر و بهتر انگیزه داد.
4- قیمت چای ایرانی در مقایسه با نمونه مشابه خارجی با همان کیفیت مناسب‌تر است.

[عکس: iranian-tea-1200x800.jpg]

توجه کنید که تمامی چای‌های ایرانی اصل و با کیفیت نیستند. برخی از فروشندگان به چای ایرانی رنگ و افزودنی شیمیایی اضافه می‌کنند تا رنگ و عطر و طعم آن بیشتر شده و راحت‌تر آن را به فروش برسانند. استفاده طولانی‌مدت از چایی که افزودنی شیمیایی داشته باشد، برای معده و سلامت بدن مضر است؛ پس بسیار مهم است که روش‌‎های تشخیص چای اصل از تقلبی را یاد بگیرید و از استفاده از چای تقلبی اجتناب کنید.

تشخیص چای اصل

1-ریختن چای در آب سرد
اگر بلافاصه بعد از ریختن چای درون آب سرد، چای رنگ پس بدهد یعنی غیر طبیعی است و رنگ شیمیایی دارد. اگر چای رنگ ندهد، لزوما به معنای سالم بودن آن نیست و باید با روش‌های دیگری که در ادامه توضیح می‌دهیم هم چای را تست کنیم تا کاملا از طبیعی و سالم بودن آن مطمئن شویم.

2-دم کردن چای و توجه به عطر و طعم آن
چای ایرانی عطر خیلی ملایم و طعم گس دارد و درصورتی‌که طعم و عطر زیاد داشته باشد و یا طعم دار باشد، به این معنی است که از طعم‌دهنده‌های غیرطبیعی برای تغییر طعم و عطر چای اصیل ایرانی استفاده شده است.
از چای‌های خارجی یا حتی بعضی چای‌های داخلی که طعم زعفران، لیمو، دارچین و هرگونه طعم‌دهنده طبیعی می‌دهند نیز استفاده نکنید زیرا طعم‌دهنده‌های این چنینی نیز شیمیایی هستند.
هم‌چنین به زمان دم کشیدن چای هم توجه کنید. چای ایرانی خوب به ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا دم -بکشد.

3-نگهداری چای دم کرده به مدت 24 ساعت درون لیوان
می‌توانید مقداری از چای دم‌کرده را درون لیوان ریخته و به مدت ۲۴ ساعت به آن زمان بدهید. اگر چای غلیظ و سیاه شود و رنگ آن به‌سختی از لیوان پاک شود یعنی چای حاوی رنگ شیمیایی بوده و طبیعی نیست زیرا رنگی که مربوط به رنگ‌دهی طبیعی چای ایرانی است، به‌سادگی از قوری و لیوان شسته می‌شود.

اگر می‌خواهید در این زمینه بیشتر و کامل‌تر بدانید، روی آدرس زیر کلیک کنید تا به مقاله مربوط هدایت شوید.

https://dorkam.com/mag/تشخیص-چای-ایرانی-اصل/