کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بهترین سمساری در شهرستان های تهران
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بهترین سمساری در شهرستان های تهران
سمساری از قدیم الایام به محل ها، مغازه ها و حجره هایی اطلاق می شد که به خرید و فروش لوازم دست دوم و مستعمل مشغول بوده اند.  به انواع مختلف و به شکل های مختلف در زمان های قدیم تا به الان رایج بوده است. در روزگاران پیش افرادی بودند که به عنوان دوره گرد و با صدای بلند در کوچه و خیابان ها و شهر و روستا به دنبال خرید لوازم مستعمل و قدیمی و معیوب بودند و حتی به بعضی از آن ها سمسار یا سمسارچی یا چوبکی و کت و شلواری می گفتند، که معمولاً به دنبال خرید چراغ های کهنه، فرش های کهنه و ظروف مسی و ورشو رایج در آن زمان ها بودند.
برخی از این افراد یا خود حجره و مغازه ای داشتند و به این حرفه مشغول بودند و یا مغازه خود را به صورت امانت در اختیار دیگران قرار می دادند، که امانت فروشی هم از همان زمان رایج شد. حتی در بیش تر مواقع در زمان های دورتر به داد و ستد کالا به کالا مشغول بودند، به این صورت که مثلا از مشتری کت و شلوار کهنه می گرفتند و گندم و نمک به جای آن می دادند که کم کم با گسترش شهرها و بزرگتر شدن آن ها و مهاجرت روستا نشینان به شهرها، بازار سمساری ها و سمسارچی ها داغ تر شدند.
سمسارچی ها کم کم با اسکان یا اجاره ی مغازه هایی شروع به گسترش کار خود کردند. به این صورت که اگر تا به الان فقط ظروف مسی و برنجی و ورشو و کت و شلوار و چراغ می خریدند، با افزایش تقاضا شروع به خرید همه مدل لوازم در آن زمان ها کردند. این لوازم شامل مایحتاج اولیه زندگی مانند فرش های دستباف و گلیم و قالیچه و یخدان های قدیمی برای سرد نگهداشتن گوشت و روغن و لبنیات، چراغ های روشنایی نفتی و برای افراد مرفه مبل و صندلی های چوبی و کمد ها می شد. چوب به کار رفته در ساخت بیش تر این لوازم از کشور روسیه به ایران وارد می شد.

https://semsarchi.com