کلیدستان

نسخه‌ی کامل: همه چیز درباره ی نبشی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
همه چیز درباره ی نبشی

نبشی یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد است. این مقطع فولادی به شکل حرف L انگلیسی است. به دو ضلع نبشی فولادی که بر یکدیگر عمود هستند، «بال» گفته می‌شود. قیمت نبشی و کاربرد آن بسته به جنسی که دارد متفاوت است. نبشی فولاد کربنی، آلیاژی، ضدزنگ یا گالوانیزه از انواع مختلف این مقطع فولادی هستند که در کشور ما به علت نبود تکنولوژی کافی، 2 نوع اول بیشتر تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برای نام‌گذاری این محصول از دو مشخصه اندازه بال‌ها و میزان ضخامت استفاده می‌شود؛ به این صورت که منظور از نبشی 50×50×5 میلی‌متر این است که طول بال‌های آن 50 میلی‌متر و ضخامت بال‌ها 5 میلی‌متر است. ضخامت نبشی بر اساس استاندارد جدول اشتال 3 تا 28 میلی‌متر بوده که در کشور ما از ضخامت 2 تا 20 میلی‌متر تولید می‌شود.
کاربرد نبشی
نبشی از جمله مقاطع فولادی است که هم در ساختمان‌سازی و هم در صنعت کاربرد دارد. بخشی از کاربردهای نبشی عبارتند از:
  • اتصال پل به ستون، تیرآهن به تیر باربر، ستون به صفحه‌ ستون

  • بال بالایی تیرچه در سقف‌های کرومیت

  • آهن‌کشی چاه آسانسور

  • خودروسازی

  • کشتی‌سازی

انواع نبشی
·انواع نبشی از نظر روش تولید:
تولیدکنندگان نبشی بر اساس نوع مصرف و کاربرد اجرایی در صنعت و ساختمان، این مقطع فولادی را به 2 روش پرسی و فابریک تولید می‌کنند:
1-نبشی پرسی
ماده اولیه «نبشی پرسی»، ورق فولادی است. با ورود ورق فولادی به غلتک‌های مخصوص، این ورق خم شده و به صورت حرف L درمی‌آید. نبشی پرسی در صنایع، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و پروژه‌های عمرانی و شهرسازی کاربرد دارد. این نوع نبشی را می‌توان از گوشه‌های گرد آن تشخیص داد.
2-نبشی فابریک
نبشی‌های فابریک از همان ابتدای تولید به شکل نبشی از خط تولید نورد خارج می‌شوند. این نوع نبشی از گوشه‌های تیز آن قابل تشخیص است.
·انواع نبشی از نظر شکل ظاهری:
نبشی از لحاظ شکل ظاهری به 2 دستۀ «نبشی بال مساوی» و «نبشی بال نامساوی» تقسیم می‌شود. پیمانکاران و مجریان پروژه‌های عمرانی برای شناسایی نوع نبشی از 2 پارامتر مهم استفاده می‌کنند:
  • عرض بال نبشی

  • ضخامت بال نبشی
1-نبشی بال مساوی
نبشی بال مساوی پروفیلی است که طول بال‌های آن با هم برابر است. این نوع نبشی در پروژه‌های ساختمانی کاربرد گسترده‌ای دارد.
2-نبشی بال نامساوی
نبشی‌های بال نامساوی از مقاطعی هستند که در صنایع ویژه‌ای به کار می‌روند که به هر علتی امکان استفاده از نبشی‌های متداول و بال مساوی نیست و تنها راه‌حل استفاده از نبشی‌ بال نامساوی است.
·انواع دیگر نبشی:
1-نبشی اسپیرال (Spiral Angle)
نبشی اسپیرال در کارخانه، دارای بال‌های مساوی از سایز 25×25×2 تا 60×60×4 میلی‌متر تولید می‌شود. نبشی اسپیرال در بازار، با عنوان «گرم نورد دیده بال مساوی» شناخته می‌شود.
2-نبشی سوراخ‌دار
از جمله انواع نبشی‌های کاربردی در ساختمان، نبشی سوراخ‌دار است که در موارد پایین به کار می‌رود:
  • ساخت ستون‌های قفسه‌بندی فلزی مشبک

  • راهرو، پلکان و نرده‌

  • ساخت بالکن، میز کار، پارتیشن‌ ساده
از جمله امکانات موجود در کارگاه آسرون، سوراخ‌کاری انواع ورق و نبشی در ضخامت‌های 6 تا 25 میلی‌متر است که در صورت نیاز می‌توانید قبل از تحویل بار، نبشی موردنظرتان را سوراخ‌دار کنید.
ساخت نبشی
تولید نبشی پرسی به 2 مرحلۀ کلی پرسی و برشی انجام می‌شود:
تولید نبشی به روش پرسی:
نبشی پرسی از طریق نورد سرد (رول فرمینگ - Roll Forming) توسط ورق‌های کلاف تولید می‌شود. این نبشی در ابتدا به صورت ورق‌های یک‌تکه به طول 6 متر هستند. در ابتدا این ورق‌ها را از عرضشان خم می‌کنند و سپس آن‌ها را به دو شکل V و L درمی‌آورند.
نبشی پرسی به صورت شاخه‌ای در طول‌های 6 و 12 متر و همچنین در ضخامت‌های استاندارد ۲ تا ۵ میلی‌متر تولید و روانۀ بازار می‌شوند.
تولید نبشی به روش فابریک:
روش تولید «نبشی فابریک» به این صورت است که فولاد از همان ابتدا به صورت L شکل‌دهی می‌شود. همچنین به مرور در فرآیند تولید از ضخامت آن کم شده و به طولش اضافه می‌شود. گرچه قیمت نبشی فابریک بالاتر است، اما از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.
استانداردهای ساخت نبشی
نبشی نیز مانند سایر محصولات فولادی استانداردهای مخصوص به خود را دارد که به شرح زیر است:
  • استاندارد بین‌المللی ASTM A 36

  • استاندارد آلمان DIN EN 10056

  • استاندارد روسیه GOST 8240 (V شکل)

  • استاندارد روسیه GOST 8510 (L شکل)
قیمت روز نبشی
که جزو پرکاربردترین‌ها هستند و حتی سایر سایزهای نبشی به عوامل زیر بستگی دارد:
  • قیمت دلار و نوسانات آن

  • قیمت ورق فولادی

  • میزان عرضه و تقاضا

  • پرسی یا فابریک بودن نبشی
وزن نبشی
وزن نبشی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت نبشی است. وزن این مقطع فولادی را می‌توانید با استفاده از این فرمول محاسبه کنید:
۷۸۵۰ × [2 × طول شاخه × ضخامت × اندازه بال] = وزن نبشی
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در این فرمول اندازه بال، طول و ضخامت نبشی برحسب متر جای گذاری می‌شود و وزن به دست آمده با این روش برحسب کیلوگرم خواهد بود.
برای اطلاع از نحوه محاسبۀ وزن نبشی، مشاهده و انتخاب نبشی تولیدکنندگان مختلف از جمله نبشی شکفته مشهد، با کارشناسان ما در آسرون به شماره 43000023-021 تماس بگیرید.
قیمت نبشی درب کارخانه
از جمله تولیدکنندگانی که در زمینه تولید نبشی فعالیت دارند عبارت‌اند از:
  • ذوب‌آهن اصفهان

  • آریان فولاد

  • فولاد ناب تبریز (  را در صفحه این کارخانه در بخش تأمین‌کنندگان دنبال کنید)

  • فولاد کوهپایه اصفهان (جهت مشاهده  کلیک کنید)

  • کارخانه فولاد شکفته مشهد
نبشی اصفهان و نبشی شکفته مشهد جزء پرطرفدارترین نبشی‌ها هستند. جهت مشاهده  می‌توانید به صفحه شکفته مشهد در بخش تأمین‌کنندگان مراجعه نمایید.
نبشی وارداتی
ایران یکی از کشورهای واردکنندۀ نبشی فولادی است. برخی از کشورهای صادرکننده نبشی به ایران عبارت‌اند از: ترکیه، چین، روسیه و اکراین.
ایران نیز به برخی از کشورها از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و تقریباً تمامی کشورهای همسایه انواع مقاطع فولادی از جمله نبشی را صادر می‌کند.
نبشی پروفیلی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی به شمار می رود که به صورت مرکب و تنها در پروژه های عمرانی, ساختمانی و نیز صنعتی استفاده می گردد. نبشـی ها با ۲ مشخصه « اندازه بال ها »و «ضخامت »شناخته می شود.
نبشـی ها از لحاظ نوع تولید به دو نوع تقسیم می شوند:
نبشی پرسی : این نبشی را از یک ورق با طول ۶ متر که از وسط عرض ورق خم شده است می سازند وبه آن شکل می دهند این بدین معنی است که ماهیت اولیه این مقطع از ورق فولادی است.
نبشی فابریک: این نوع نبشی ازهمان ابتدای فرآیند تولید به شکل نبشی از خط تولید خارج می گردد .
مشخصات فنی انواع نبشی
نبشـی ها از لحاظ نوع ظاهری به دونوع تقسیم می شوند که با توجه به ظاهر آن می توان متوجه تفاوت آنها شد
·       نبشی بال مساوی
·       نبشی بال نامساوی
نبشی بال مساوی:
همانگونه که از اسمش مشخص است پروفیل هایی که دو بال قائم آن ها یکسان و همراه با حرف ال تنها (L ) یک عدد درج شده باشد پروفیل بال مساوی گویند. بعنوان مثال علامت L300 نشان دهنده پروفیل با بال مساوی و سایز ۳۰۰ میلیمتر می باشد.
نبشی بال نامساوی:
در برخی موارد امکان استفاده از پروفیل با بال مساوی وجود ندارد به همین دلیل از نوع نامساوی آن استفاده می گردد. این نوع محصول با استاندارد های ST37 و ST52, ST44 در بازار موجود می باشد که در نقشه ی ساختمان با درج سایز هر دو بال در کنار حرف L مشخص می شود. بعنوان مثال L 300*200 نشان دهنده پروفیل با دو بال به اندازه های ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیمتر می باشد.
کاربرد نبشی:
نبشـی دارای کاربرد گسترده ای در سازه های فلزی می باشد که با توجه به طرح ارائه شده توسط مهندسین، نبشی ها را بصورت شاخه و خرد شده ( نبشی لقمه) بکار می برند.
به طور معمول از نبشی ها با سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر جهت متصل نمودن های پل ها به ستون ها ، تیر آهن ها به بیم های باربر، ستون ها به صفحات درفوندانسیون در ساختمان سازی و در صنعت استفاده می کنند علاوه بر آن در ساخت ستون و نیز خرپا استفاده می گردد.
در برخی سازه ها دیگر مثل سازه های مرتبط به آسانسورها از نبشی های خرد شده استفاده می شود که با عنوان نبشی لقمه شناخته می شوند.در سقف های کرومیت برای بال بالایی تیرچه نبشـی،تسمه یا ناودانی بکاربرده می شود و در درون بتن پوششی قرار می گیرد. که.برای اتصالات ساده در سازه از نبشی استفاده می کنند انواع اتصال ساده عبارتند از :اتصال نبشی جان ، اتصال با نبشـی نشیمنی ( تقویت نشده ) و ( تقویت شده ) ، اتصال نیم گیردار ( نیم صلب ) اتصال گیردار ( صلب ) وغیره . .
قیمت نبشی
نحوه محاسبه وزن نبشـی:
وزن محصول بر حسب کیلو گرم بوده و برای محاسبه آن می توانید از فرمول زیر استفاده نمایید:
ضخامت نبشی (متر) × طول (متر) × اندازه بال ها (متر) × ۷۸۵۰ × ۲ = وزن محصول (کیلوگرم)
برخی تولیدکنندگان نبشی:
در ذیل توضیحات درخصوص تاریخچه شرکتهای تولیدی نبشـی به اختصار خواهیم پرداخت.
·       نبشـی فولاد ناب تبریز
·       نبشـی نورد آریان فولاد
·       نبشـی فولاد کوهپایه
·       نبشـی فولاد اصفهان
·       نبشـی سافا
·       فولاد اصفهان
·       گروه صنعتی شکفته
·       نبشی فولاد صنعت زمانی