کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بهترین برند داکت اسپلیت کدام است؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
داکت اسپلیت چیست؟
سیستم سرمایش و گرمایش یک ساختمان نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد ساکن آن دارد. دغدغه بیشتر افراد هم فراهم کردن دمای مناسب است تا آسایش و بازدهی بیشتری داشته باشند. امروزه روش‌های مختلفی برای کنترل دمای محیط وجود دارد. اما اصلی‌ترین عامل ایجاد دمای مطلوب در محیط، استفاده از وسایل سرمایش و گرمایش مناسب و کار آمد است.

ساختار داکت اسپلیت از دو یونیت یا دو بخش تشکیل شده است. یونیت داخلی و یونیت خارجی. یونیت داخلی در داخل ساختمان نصب می‌شود. یونیت خارجی در محلی خارج از ساختمان در تراس یا پشت بام قرار می‌گیرد. در سیستم کولر گازی‌ها برای سرمایش و گرمایش هوا از ماده سرمازا استفاده می‌شود. در نتیجه با تبادل ماده سرمازا بین یونیت داخلی و خارجی و حرکت هوا تبادل حرارت صورت می‌گیرد.


سیستم داکت اسپلیت چگونه کار می‌کند؟


 داکت اسپلیت دو یونیت هواساز و کندانسور دارد. این دو یونیت توسط دو لوله مسی بهم وصل می‌شوند. کندانسور مبرد را خنک می‌کند. سپس از طریق لوله مسی به کویلِ یونیت داخلی داکت اسپلیت منتقل می‌شود. کویل یونیت داخلی گرمای هوا را می‌گیرد. به اینصورت که هوای خنک شده توسط فن به درون محیط منتقل می‌شود.

[عکس: getthemost-lg_0_0.jpg]

کویل آبگرم در اکثر ساختمان‌ها آب گرم توسط سیستم حرارت مرکزی ساختمان (موتورخانه) یا پکیج فراهم می‌شود. در ساختمان‌هایی که از اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت استفاده می‌کنند از کویل آبگرم برای تامین گرمایش می‌توان بهره برد. در این روش با گردش آب گرم درون کویل آبگرم داکت اسپلیت هوا گرم تولید می‌شود و از طریق کانال‌ به قسمت‌های مختلف انتقال می‌یابد. کویل برقی کویل برقی نیازی به آب گرم ندارد. با استفاده از برق گرمایش محیط را فراهم می‌کند که در نتیجه هزینه‌بر است. اما اگر ساختمان یا واحد شما مجهز به لوله کشی گاز یا موتور خانه مرکزی و پکیج نیست، برای استفاده از گرمایش داکت اسپلیت باید از کویل برقی استفاده کنید.


انواع داکت اسپلیت را بشناسید

 انواع داکت اسپلیت را می‌توان در یک دسته بندی کلی به دو گروه تقسیم کرد: داکت اسپلیت معمولی یا دور ثابت کمپرسور داکت اسپلیت معمولی، دور موتور ثابتی دارد. به این معنا که همواره برای ایجاد سرمایش، به اندازه‌ی ثابتی برق مصرف می‌کند. به همین دلیل مصرف برق بیشتری دارد. داکت اسپلیت‌های معمولی در رده انرژی B قرار دارند. داکت اسپلیت اینورتر یا دور متغیر داکت اسپلیت اینورتر متناسب با میزان سرمایش مورد نیاز یا اختلاف دمای محیط و ترموستات روی دستگاه، برق مصرف می‌کند. دور موتور متغیر یعنی با توجه به دمایی که شما تنظیم می‌کنید؛ هرگاه محیط خنک‌تر می‌شود دور موتور کم می‌شود. زمانی که دور موتور کم شده و هوا گرم‌تر می‌شود، دور موتور زیاد می‌شود و هوا را خنک می‌کند. در نتیجه مصرف برق را کاهش می‌دهد. داکت اسپلیت‌های اینورتر در رده انرژی A قرار می‌گیرند.
معایب استفاده از داکت اسپلیت قرار دادن یونیت داخلی داکت اسپلیت در سقف کاذب ممکن است باعث بوجود آمدن سر و صدا شود. اما امروزه روش‌های مختلف عایق کردن صدا این مشکل را حل کرده. همچنین یک راهکار ساده برای حذف این سر و صدا این است که یونیت داخلی را در سقف کاذب اتاق خواب یا نشیمن نصب نگردد. بلکه در سقف کاذب راهرو یا نزدیک درب ورودی قرار گیرد. در سیستم داکت اسپلیت امکان کنترل مستقل دمای هر بخش وجود ندارد. اما استفاده از دریچه ترموستاتیک تنظیم هوا باعث شده تا مشکل تنظیم دمای جداگانه هر اتاق هم حل شود. برای مثال دریچه ترموستاتیک به طور خودکار ورود هوا به اتاق کودک را قطع می‌کند در حالی که بقیه نقاط خانه یکسان خنک می‌شوند.

بیتا سرویس


مطالعه در خط مهندسی https://www.enline.ir/mechanic/ducted-split-system/
 https://www.enline.ir/mechanic/ducted-split-system/