کلیدستان

نسخه‌ی کامل: مراحل ثبت برند برای خشکبار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
پس از فراهم نمودن مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ، نوبت به ثبت آن می رسد. لازم به ذکر است، ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد. فرآیند ثبت برند به شرح ذیل است :

1- استعلام برند: یکی از مهم ترین مراحل ثبت برند، استعلام برند می باشد. با استعلام برند می توان از تمامی برندهای ثبت شده در 45 طبقه کاری مطلع شد . شباهت نزدیک به 50% با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.

2- پس از استعلام برند و اطمینان از عدم ثبت برند انتخابی خود ، در گام بعد می بایست با مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir فرم مربوطه را تکمیل نمایید. این مراحل شامل اطلاعات مالک ، مشخصات دریافت کننده ابلاغیه ، بارگذاری ضمائم اظهارنامه ، بازبینی تمامی اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده برای حصول اطمینان از صحت اطلاعات ، پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه می باشد.

3- دریافت رمز اظهارنامه و کد پیگری

4- پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص / رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی اشکالی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.

5- ارائه مدارک به اداره مالکیت معنوی

6- پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول

در صورتی که تا سی روز پس از انتشار آگهی نسبت به علامت مورد تقاضا اعتراضی به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم و دریافت سند قطعی برند اقدام نمود.

5 نکته حائز اهمیت در ثبت برند خشکبار

نکته اول:
شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی (حقیقی) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. ثبت برند به دو صورت شخصی (حقیقی) و یا شرکتی (حقوقی) امکان پذیر است و در هر دو صورت ، شماره ثبت مخصوص به خود را دریافت خواهید نمود . لازم به ذکر است، ثبت برند حقیقی و حقوقی از لحاظ اعتبار با هم تفاوتی ندارند.

نکته دوم :
ثبت برند یا نام تجاری می تواند به فارسی باشد و یا به لاتین و یا به هر دو شکل انجام شود، ولی متقاضیانی که می خواهند علامت یا نام تجاری را به صورت لاتین نیز ثبت کنند، الزاماَ باید کارت بازرگانی داشته باشند.

نکته سوم :
هزینه های مربوط به ثبت برند و نشان تجاری، با مراجعه به سامانه باید اینترنتی پرداخت گردد. بنابراین داشتن رمز دوم الزامی است .

نکته چهارم :
مدت اعتبار ثبت برند 10 سال است. به این معنی که از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت برند خشکبار، علامت یا نشان تجاری شما 10 سال اعتبار دارد . البته با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید می باشد. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود، برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

نکته پنجم :
هر گاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه ، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.