کلیدستان

نسخه‌ی کامل: میلگرد تقویتی چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مدت‌هاست که فولاد عضو اساسی صنعت ساخت‌وساز شده است؛ اما افزایش هزینه‌های مربوط به مقاطع فولادی از محبوبیت این فلز در سازه‌ها کاسته است. در حال حاضر زیرساخت‌ها و جامعه مدرنی که ایجاد شده، دیگر به‌اندازه قبل از فولاد در سازه‌هایشان استفاده نمی‌کنند. بااین‌وجود استفاده از برخی مقاطع فولادی مانند «میلگرد تقویتی» محبوبیت بالایی پیدا کرده؛ اما میلگرد تقویتی چیست؟
میلگرد تقویتی محصولی است که برای پشتیبانی بیشتر از سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. وجود میلگرد در یک پروژه بتنی سبب خواهد شد که مقاومت سازه نهایی به مقدار قابل‌توجهی افزایش بیابد.
نقل قول:
 
گاهی در برخی پروژه‌های بزرگ استفاده از میلگرد کافی نبوده و برای ایجاد استحکام بیشتر به میلگردهای تقویتی نیاز است. اهمیت میلگرد تقویتی در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله یا گودبرداری غیراصولی مشخص می‌شود.
 

آیا بتن همیشه به میلگرد نیاز دارد؟
معمولاً بتن با وجود استحکام بالایی که در برابر فشارهای عمودی دارد، نمی‌تواند در برابر نیروهای کششی مقاومت چندانی داشته باشد. اینجاست که اهمیت حضور میلگرد مشخص می‌شود؛ اما [b][b]در چه شرایطی بتن به میلگرد نیاز خواهد داشت؟
[/b][/b]

جالب است بدانید میلگرد برای تمام پروژه‌های بتنی لازم نیست. قانون کلی این است که اگر شما بتنی با عمق بیش از 13 سانتی‌متر می‌ریزید، احتمالاً باید از میلگرد استفاده کنید.

 
تاریخچه استفاده از میلگرد در بتن
استفاده از میلگرد به قرن پانزدهم در پاریس برای ساخت قلعه  Vincennes بازمی‌گردد. این قلعه یکی از اولین ساختمان‌هایی است که از میلگرد در ساخت آن استفاده شده است.
 
[عکس: milgerdtaghviati3-min.jpg] 
 
امروزه میلگرد به‌طور گسترده‌ای برای انواع مختلف نیازهای ساختمانی به کار می‌رود.
مزایای استفاده از میلگرد در سازه
کاربرد میلگرد می‌تواند علاوه بر افزایش استحکام سازه، مزیت‌های زیر را نیز داشته باشد:
1. کاهش تعداد ترک‌هایی که در پایین بتن ایجاد می‌شود
2. کاهش هزینه تعمیرات
3. افزایش دوام بتن ازنظر ظاهری
4. کاهش ضخامت سطح بتنی
 
 
 
انواع میلگرد مورداستفاده در ساختمان
در حال حاضر میلگردهای متفاوتی وجود دارند و شما باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نوع میلگرد مورنظرتان، شناخت کافی درباره هر یک داشته باشید. همان‌طور که میدانید  به چهار دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند.
 
فکر می‌کنید 
 
اما خارج از این دسته‌بندی، موارد زیر نیز می‌توانند بخشی از انتخاب‌های شما باشند:
 
 
[عکس: milgerdtaghviati4-min.jpg]
 
1. مش سیمی:
اگر پروژه شما تجاری نیست اما می‌خواهید برای استحکام بیشتر آن از میلگرد استفاده کنید، استفاده از مش سیمی گزینه عالی و ارزانی خواهد بود. استفاده از مش‌های سیمی برای پروژه‌هایی مانند بزرگراه‌های شهری بسیار متداول است.
 
[عکس: milgerdtaghviati5-min.jpg]
 
2. میلگرد فولادی ضدزنگ:
فولاد ضدزنگ در برابر خوردگی مقاوم است و به همین دلیل می‌تواند گزینه عالی برای پروژه‌های بتنی در مناطقی باشد که بیشتر در معرض خوردگی هستند. البته در نظر داشته باشید که  فولادی معمولی کمتر از میلگرد ضدزنگ خواهد بود.
.
 
[عکس: milgerdtaghviati6-min.jpg]
 
3. میلگرد روکش اپوکسی:
اپوکسی در برابر خوردگی مقاوم‌تر از فولاد ضدزنگ است. میلگرد روکش اپوکسی یکی از بادوام‌ترین نوع میلگردهاست؛ اما گران‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود.
ضرایب انبساط حرارتی بتن و فولاد کربن مشابه است، به‌طوری‌که تنش‌های داخلی ناشی از انبساط و انقباض به حداقل می‌رسد. بتن به‌شدت به سطح فولاد پیوند می‌خورد تا تنش‌ها به‌طور کارآمد از بتن به میلگرد منتقل شوند.
 
3. میلگرد روکش اپوکسی:
اپوکسی در برابر خوردگی مقاوم‌تر از فولاد ضدزنگ است. میلگرد روکش اپوکسی یکی از بادوام‌ترین نوع میلگردهاست؛ اما گران‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود.
ضرایب انبساط حرارتی بتن و فولاد کربن مشابه است، به‌طوری‌که تنش‌های داخلی ناشی از انبساط و انقباض به حداقل می‌رسد. بتن به‌شدت به سطح فولاد پیوند می‌خورد تا تنش‌ها به‌طور کارآمد از بتن به میلگرد منتقل شوند.
 
میلگرد تقویتی چیست؟
حال ببینیم میلگرد تقویتی چیست و چه مواقعی استفاده از آن لازم است. گاهی در ساختمان‌سازی ممکن است شرایطی به وجود بیاید که میلگردهای به کار رفته در ساختمان توانایی تحمل نیروهای وارده را نداشته باشند. در این صورت نیاز به استفاده از میلگردهای تقویتی به وجود می‌آید تا ضعف سازه را جبران کنند.
 
[عکس: milgerdtaghviati7-min.jpg]
 
ویژگی‌های میلگرد تقویتی
میلگرد تقویتی از نورد گرم شمش‌های فولادی تولید شده و 2 ویژگی مهم دارد:
1. مقاومت کششی بسیار زیاد 
2. قابلیت خمش تا 180 درجه
 
کاربرد میلگرد تقویتی
طبیعی است که میلگرد تقویتی در مکان‌هایی به کار برود که قرار است نیروهای بیشتری را تحمل کنند. ازجمله کاربرد میلگرد تقویتی با توجه به ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
حال ببینیم میلگرد تقویتی در تیرچه چه کاربردی دارد؟
تیرچه‌بلوک به‌عنوان مهم‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده سقف باید بیشترین مقاومت را در برابر نیروهای کششی از خود نشان دهد. پس کاربرد میلگرد تقویتی در تیرچه‌بلوک مطلب چندان عجیبی نخواهد بود.
اما در کاربرد میلگرد تقویتی در ساخت تیرچه‌بلوک باید نکاتی را در نظر گرفت:
1. نحوه قرار گرفتن و فاصله میلگردهای تقویتی در تیرچه‌بلوک
* نحوه چیدمان میلگرد تقویتی تأثیر بسیاری روی میزان استحکام نهایی تیرچه‌بلوک خواهد داشت.
 
2. تعیین طول میلگرد تقویتی بر مبنای نمودارهای لنگر خمشی
* اندازه طول میلگرد تقویتی باید از طول تیرچه کمتر باشد؛ طوریکه میلگرد تقویتی کاملاً درون بتن قرار بگیرد.
 
نکته: اگر تجربه کافی در زمینه ساخت‌وساز داشته باشید، حتما به چشم دیده‌اید که وقتی پهنای بال تحتانی تیر کم است، با انجام مرحله بتن‌ریزی تیرچه در می‌رود. یکی از روش‌های جلوگیری از این امر استفاده از میلگرد تقویتی است.
[عکس: milgerdtaghviati9-min.jpg]
 
کاربرد میلگرد تقویتی در فونداسیون
یکی از اجزاء مهم ساختمان که میزان مقاومت سازه در برابر باد و زلزله را تعیین می‌کند، فوندانسیون یا پی ساختمان است که از خاک و اجزای زیرین سازه که با خاک در ارتباطند تشکیل می‌شود. برای افزایش تحمل نیروهای ایستایی و دینامیکی فوندانسیون از میلگردهای تقویتی در ساختار آن استفاده می‌شود که از همان ابتدا بر اساس استانداردها محاسبه شده و به همان میزان مشخص‌شده برش داده و خم می‌شوند.