کلیدستان

نسخه‌ی کامل: فرق میلگردهای A1 ،A2 ،A3 و A4 در چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
میلگرد یکی از مقاطع فولادی است که طی فرایند نورد گرم تولید شده و به آن «تقویت‌کننده» هم گفته می‌شود. میلگردها در 2 دسته ساده (A1) و آجدار طبقه‌بندی می‌شوند. نوع آجدار خود به 3 گروه A2، A3 و  A4تقسیم می‌گردد که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند؛ اما در کل می‌توان گفت که مهم‌‎ترین کاربرد میلگردهای آجدار، افزایش مقاومت کششی بتن در برابر شوک‌های وارده در هنگام زلزله است. همین موضوع باعث شده تا میلگردها نقش مهمی در صنعت ساختمان داشته باشند. انواع میلگرد ازلحاظ شکل ظاهری، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و کاربرد با یکدیگر متفاوت‌اند که شناخت این تفاوت‌ها برای تمام فعالان حوزه ساخت‌وساز ضروری است.

در ادامه با انواع مختلف میلگرد، شکل ظاهری و روش محاسبه وزن آن‌ها آشنا خواهید شد. در انتها نیز به عوامل اثرگذار بر قیمت روز میلگرد مانند  پرداخته شده است.

1. میلگرد ساده (S240) A1

این میلگرد قابلیت جوشکاری و تغییر شکل را دارد. میلگردهای ساده A1 دارای استحکام کششی برابر با 360 مگاپاسکال و حداقل عملکرد مجاز 240 مگاپاسکال هستند.

2. میلگرد آجدار (S340) A2

استحکام کششی میلگرد آجدار A2 برابر با 500 و حداقل عملکرد مجازش 340 مگاپاسکال است. این میلگرد در سایزهای ۸ تا ۴۰ تولید شده که سایز‌های ۸، ۱۰ و ۱۴ آن کاربرد بیشتری دارند.

4. میلگرد آجدار (S500) A4

استحکام کششی میلگرد آجدار A4 برابر با 650 و قدرت عملکرد آن 500 مگاپاسکال است. استفاده از این نوع میلگرد سبب می‌شود که صرفه‌جویی زیادی (تا 25 درصد) در وزن میلگرد مصرفی شود.
میلگرد ساده یا A1 بیشتر در صنعت کاربرد دارد و میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. میلگرد آجدار A2 در بتن مصلح و برای خم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛  میلگردهای A3 و A4، به دلیل بالاتر بودن میزان کربن شکننده‌تر بوده و استفاده از آن‌ها برای خم‌کاری توصیه نمی‌شود.

3. میلگرد آجدار (S400) A3

میلگرد آجدار A3 استحکام کششی برابر 600 و حداقل عملکرد مجاز برابر 400 مگا پاسکال دارد. این نوع میلگرد برای ساخت‌وساز به کار می‌رود؛ اما استفاده از آن برای جوشکاری توصیه نمی‌شود.