کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چگونه وزن یک شاخه تیرآهن را محاسبه کنید؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
انتخاب تیرآهن با سایز و وزن مناسب یکی از چالش‌های بزرگ مهندسین سازه است؛ چرا که سایز تیرآهن بر وزن و کاربرد آن تأثیر زیادی دارد. همانند میلگرد، وزن تیرآهن هم به عوامل مختلفی بستگی دارد که با مطالعه راهنمای خرید تیرآهن، می‌توان به اطلاعات موردنیاز در این زمینه دست یافت.

تیرآهن بر اساس استانداردهای مختلفی ساخته می‌شود و وزن تیرآهن ساخته شده توسط کارخانه‌های مختلف، با یکدیگر متفاوت است. دانستن نحوه محاسبه وزن تیرآهن، به شما کمک می‌کند تا صحت ادعای سازنده یا فروشنده در مورد استاندارد بودن آن را بررسی کنید. همچنین از آنجایی که قیمت تیرآهن معمولاً بر اساس  و کیلویی اعلام می‌شود، می‌توانید با دانستن روش‌های محاسبه وزن تیرآهن، خودتان وزن یک شاخه از آن را محاسبه کنید.

1.با جدول وزنی سازنده، وزن تیرآهن را محاسبه کنید

همان‌طور که می‌دانید، تیرآهن بر اساس استاندارد ساخت، به 4 دسته IPE یا ساده، INP، IPB یا هاش و CNP یا لانه زنبوری تقسیم می‌شود. هر کدام از این استانداردهای ساخت، نشان دهنده شکل ظاهری تیرآهن هستند. در کشور ما تولیدات تیرآهن محدود به نوع IPE سایز 30 سانتی‌متر و نوع هاش سبک است. تیرآهن‌های IPE در سایزهای بزرگ‌تر، تیرآهن IPB و تیرآهن هاش سنگین، از خارج از کشور وارد می‌شوند. تیرآهن لانه زنبوری نیز از طریق برشکاری روی تیرآهن ساده و هاش به وجود می‌آید.

2.با استفاده از جدول اشتال وزن تیرآهن را بیابید


جدول اشتال یک مرجع استاندارد برای کلیه مقاطع فولادی است. در این جدول برای هر مقطع فولادی به تفکیک سایز و نوع، مواردی مثل ضخامت، سطح مقطع و وزن به ازای هر متر، درج شده است. در این مرجع، جدول وزن هر متر تیرآهن‌های معمولی، INP، هاش و لانه زنبوری نیز به تفکیک سایز قرار دارد. از آنجایی که تیرآهن معمولاً در شاخه‌های 12 متری تولید می‌شود، با ضرب وزن هر متر در عدد 12 می‌توانید به وزن استاندارد یک شاخه دست پیدا کنید.
کلیه اوزان درج شده در این جدول به کیلوگرم است و عدد نهایی به دست آمده از فرمول بالا هم به کیلوگرم خواهد بود.

3.با استفاده از چگالی آهن هم می‌توانید وزن تیرآهن را محاسبه کنید

در این روش برای محاسبه وزن یک شاخه تیرآهن به خط کش و کولیس نیاز دارید؛ چرا که باید ضخامت بال و جان تیرآهن و همچنین طول هر کدام را به دست بیاورید. با استفاده از جدول اشتال نیز می‌توان این اعداد را به دست آورد؛ اما وزن به دست آمده وزن استاندارد خواهد بود، نه وزن واقعی یک شاخه تیرآهن. 

نکته دیگری که در کنار محاسبه وزن تیرآهن هنگام تحویل گرفتن آن باید در نظر داشته باشید، وزن بندیل است. وزن بندیل هر کارخانه با دیگری متفاوت است که هنگام خرید می‌توانید آن را بپرسید. زمانی که وزن هر شاخه از تیرآهن را به دست آورید، می‌توانید با تقسیم وزن بندیل بر وزن یک شاخه، به تعداد شاخه‌های موجود در یک بندیل پی ببرید. با این روش می‌توانید بفهمید که خرید از کدام کارخانه برای شما مقرون به صرفه‌تر است.