کلیدستان

نسخه‌ی کامل: نکات مهم در خرید دفتر طراحی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
دفتر طراحی برای طراح یا هنرمند در حکم دفتر خاطرات است که طرح‌های روزانه‌اش را گاه با جملات کوتاه و توصیف تصاویر در آن ثبت می‌کند. در گوگل کلمه دفتر طراحی را جستجو می‌کنید عناوین مختلفی برای این دفتر به شما نشان داده می‌شود مثل : دفتر طراحی A3، دفتر طراحی A4، دفتر اسکچ بوک، دفتر طراحی اسکچ، دفتر طراحی پارس، دفتر طراحی A5 و … فرقی نمی‌کند که این دفتر  در چه شکل و اندازه‌ای باشد مهم این است که هنرمند بتواند طرح‌های خود را در آن بکشد و به راحتی آن را جابجا کند.

کاغذ:
اولین و مهمترین ویژگی یک دفتر طراحی کاغذ آن است. پس به این نکته هنگام خرید دقت بسیاری کنید. چرا که هر کاغذی مناسب هر نوع نقاشی‌ای نیست. کاغذهای دفترهای طراحی به طور معمول همان کاغذهای 80 گرمی است مثلا کاغذهای با بافت یکنواخت و صیقلی یا آنها که بافت کمتری دارند، بیشتر مناسب نقاشی با مدادهای طراحی، مداد رنگی و راپید هستند.

سایز:
دفترها بر مبنای استاندارد کاغذ (ISO 216) تولید می‌شوند. این قانون و قاعده در مورد دفتر نقاشی نیز صادق است. دفاتر نقاشی در سایزهای مختلف و برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند. برخی از این سایزهای استاندارد عبارتند از :

سایز A3 : بیشتر مناسب دانشجویان رشته های طراحی و مهندسی است که می‌خواهند طرح و پلان های خود را در فضای کافی رسم کنند.

سایز A4 : بیشتر مناسب دانش آموزان و دانشجویان رشته‌های هنری و طراحی لباس است که به فضای مناسب برای نمایش جزئیات طرح خود احتیاج دارند.

سایز A5 : بیشتر مورد استقبال هنرجویانی قرار می‌گیرد که دوست دارند همیشه یک دفتر برای الهامات ناگهانی و اتود زنی هایشان همراه داشته باشند.
این سایزها برخی از اندازه‌های استاندارد دفاتر بوده و کاربردهای گفته شده تنها یک پیشنهاد است. بهتر است هنگام خرید بیشتر به کاربرد و نیاز خود توجه نمایید.

صحافی:
دفاتر طراحی اما بیشتر شامل مدل صحافی سیمی است. از مزایای صحافی سیمی می توان به باز شدن 180 درجه آن و استفاده از تمام فضای کاغذ اشاره کرد. هرچند که در فرم صحافی عمودی ممکن است کمی دست را اذیت کند و فضای کافی برای گردش دست کنار عطف نباشد، اما در فرم صحافی افقی که سیم از بالا هستند، این مشکل برطرف شده است.

جلد:
آخرین ویژگی این دفتر که به آن می پردازیم جلد آن است. جلد دفتر طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کاور و پوشش محافظ نقاشی ها و طرح‌های شماست. هرچه جلد سخت تر و مقاوم‌تر باشد، به همان اندازه محافظت از اوراق داخلی آن بیشتر است.
جلدهای سخت‌تر علاوه بر آنکه محافظ خوبی برای برگه‌های خود هستند، تکیه گاهی مناسب برای دست شما هنگام استفاده از دفتر در شرایط مختلف نیز هستند. پس اگه از تخته شاسی و برگه برای طراحی استفاده نمی کنید، بهترین انتخاب برای شما دفاتر جلدسخت هستند.