کلیدستان

نسخه‌ی کامل: هیتر تابشی و انواع آن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

[عکس: infrared-heater.jpg]

هیتر تابشی و یا سیستم گرمایشی تابشی یک جایگزین برای تولید گرما به شیوه مرسوم است و راهی جهت تامین گرما برای فضاهای خارجی به صورت محدود شده و همچنین کنترل شده است.
چنان چه شما مدیر یا صاحب یک ساختمان صنعتی هستید، باید این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که انتخاب و نگه دارای سیستم گرمایشی آن ساختمان بسیار حائز اهمیت است. گرمایش تابشی یک فناوری نوین جهت گرم کردن فضاهای داخلی و خارجی آن هم به صورت متمرکز می باشد. یک نمونه از گرمایش تابشی، همان گرم شدن با خورشید است که هر روز شاهد آن هستیم .گرمای تابشی شیوه ای است که به تبعیت از قوانین تابشی جهت انتقال دادن انرژی از یک منبع گرمایش به صورت مستقیم به جسم موردنظر به کار می گیرد.
انواع هیتر تابشی
کلیه هیترهای تابشی را به سه دسته اصلی می توان تقسیم بندی نمود که عبارت اند از:
  • سیستم‌ تابشی برقی

  • سیستم‌ تابشی هیدرولیک یا آبی

  • سیستم‌ تابشی هوا
سیستم‌ گرمایشی تابشی برقی:
همان گونه که از نام آن پیدا است، یک کویل برقی در سیستم گرمایشی تابشی یا هیتر برقی جهت تولید انرژی گرمایی به کار رفته است. زمانی که جریان برق از کویل رد می شود، انرژی گرمایی تولید می‌شود. گفتنی است کویل فلزی نیز در مقابل جریان الکتریسیته مقاومت می‌کند و این که مقاومت کویل در زمان عبور جریان الکتریسیته موجب جاری شدن انرژی گرمایی خواهد شد.
در بعضی از هیترهای تابشی جهت عایق بندی کویل‌ها، ورقه‌هایی از جنس پلیمر استفاده می‌شود. این نمونه از سیستم‌های گرمایشی تابشی را می‌توانید به راحتی بر روی سقف یا حتی کف ساختمان نصب کنید. لازم به ذکر است که برای گرمایش از کف و سقف ساختمان در اکثر مواقع از این نوع هیتر تابشی استفاده می‌شود.
سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک یا تابشی آبی:
سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک یا به عبارتی سیستم‌های آبی دارای یک دیگ بخار است که از آن برای پمپاژ آب گرم شده استفاده می شود. این نوع سیستم‌ها همچنین کانال کشی لوله‌های آب گرم را در قسمت‌های متفاوت ساختمان یا کف، دارا هستند. در این نمونه از سیستم های گرمایشی، آب گرم شده در امتداد کانال لوله‌ها به حرکت درآمده و همین جریان آب باعث گرم شدن ساختمان می‌شود.
این نمونه از سیستم‌های گرمایشی را می‌توانید هم در کف ساختمان و هم در سقف یا دیوارهای مناطق موردنظرتان نصب و پیاده سازی کنید. از جمله مزیت‌هایی که سیستم‌های گرمایشی تابشی هیدرولیک دارا هستند این است که به کارگیری آن ها در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی تابشی برقی، ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند.
سیستم‌ گرمایشی تابشی هوا:
سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا یک نمونه دیگر از هیترهای گرمایشی هستند که از آن ها جهت انتقال دادن انرژی گرمایی از شیوه گرم کردن هوا استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشید که اثر گرمایشی سیستم‌های گرمایشی تابشی هوا بسیار کمتر از سایر سیستم‌های گرمایشی تابشی می باشد. گفتنی است علت اصلی عملکرد ضعیف گرمایشی این نوع هیترهای گرمایشی، قابلیت کم هوا برای حفظ و نگهداری گرما می باشد.
نحوه کارکرد هیتر تابشی
مراحل تولید انرژی در هیتر تابشی به این صورت است که سوخت و هوا در لوله ای از جنس فولاد با یکدیگر ترکیب شده و ترکیب آن ها با هم موجب می شود، دمای سطح لوله بیشتر شود. افزایش دمای سطح لوله موجب می شود که از سطح آن انرژی تابشی ساطع شود. نوع طراحی در نظر گرفته شده برای این نوع سیستم گرمایشی این گونه است که انرژی تابشی تولید شده به طرف پایین هدایت می شود.
دلیل اصلی این مسئله نیز این است که خود هیتر تابشی در ارتفاع نصب شده و این روش نصب خود کمک می کند تا امواج تابشی به طرف پایین به حرکت درآیند. کاهش یافتن میزان امواج تابشی برخلاف دیگر سیستم های گرمایشی موجود باعث می شود تا هوا در محدوده تردد افراد و سطح زمین، گرم تر شود.
مزایای استفاده از هیتر تابشی
همان گونه که در ابتدای مطلب بیان کردیم، هیتر تابشی اتلاف گرما و انرژی ندارند و همین موضوع موجب می شود تا از راندمان حرارتی بالایی برخوردار باشند و به صرفه تر نیز باشند. به کارگیری این نوع سیستم گرمایشی مخصوصا برای مکان هایی که دائما درب آن ها باز و بسته می شود، کارایی زیادی دارد و این گونه محیط ها را خیلی خوب گرم می کند، بدون آن که انرژی بیشتری صرف گردد.
هیتر تابشی یا گرمایش تابشی همچنین کاربردهای زیادی برای کارخانه ها، صنایع که محیطی با وسعت زیاد دارند و همچنین محیط هایی که افراد زیادی در آن مشغول به کار هستند، دارند و در چند سال گذشته بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. مقرون به صرفه بودن برجسته ترین مزیت این نوع سیستم های گرمایشی است که موجب گردیده تا صاحبان صنایع جهت گرم کردن محیط های مدنظر خود از آن ها استفاده کنند. علاوه بر آن، انتقال یکنواخت نیز باعث می شود تا گرما به طور یکسان در تمامی مناطق پخش شود.
https://akhgartabesh.com/%d9%87%db%8c%d8...%a2%d9%86/
مزیت اصلی هیتر های تابشی نسبت به سیستم های همرفتی، توانایی گرم کردن سریعتر مواد است. بخاری های تابشی کارآمدتر هستند زیرا امواج الکترومغناطیسی آنها توسط شخص یا جسمی که در آنجا به گرما تبدیل می شوند، رهگیری و جذب می شوند. این را با سیستم‌های همرفتی مقایسه کنید که باید تمام هوای یک فضا را گرم کنند، مشکل این است که همه ما می‌دانیم هوای گرم بالا می‌آید و وقتی یک بخاری هوای اجباری سعی می‌کند تمام هوای یک اتاق را گرم کند، مقدار زیادی از آن هوای گرم را گرم کند. هدر می رود و باید به عقب رانده شود. یک بخاری تابشی نیز بازده بالاتری دارد زیرا گرم شدن آن تا دمای کار زیاد طول نمی کشد.
https://akhgartabesh.com/%d9%87%db%8c%d8...%a2%d9%86/