کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اصول انتخاب نام برند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برای انتخاب نام برند، اصولی را باید مدنظر قرار داد که از جمله ی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
نامی خلاقانه را برای برند خود در نظر بگیرید، تا به آسانی به خاطر مخاطبین سپرده شود و در خاطر آنان باقی بماند.
در ضمن توجه داشته باشید که نام شما حاوی پیام های مناسبی به مخاطبین شما باشد.
توجه داشته باشید که نام انتخابی شما مطابق با فرهنگ و عقاید مخاطبین شما باشد.
در صورتی که قصد دارید فعالیت خود را در سطح بین المللی گسترش دهید، بهتر است نامی را انتخاب نمایید تا در آینده بتوانید در سطح بین الملل از آن استفاده نمایید.
توجه داشته باشید مهمترین عامل در انتخاب نام برند غیر تکراری بودن آن است و این بدین معناست که شما نمی توانید نام یا برندی را که توسط شخص دیگری به ثبت رسیده است را انتخاب و ثبت نمایید (مگر در طبقات متفاوت). به همین منظور و برای صرفه جویی در وقت و هزینه، بهتر است که پیش از اقدام به ثبت نام برند در ابتدا نام مورد نظر خود را در سامانه اداره مالکیت های معنوی استعام نمایید تا از عدم تکراری بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

در ضمن علاوه بر این موارد که بهتر است در انتخاب نام برند رعایت نمایید، ثبت برند دارای باید و نباید های دیگری نیز می باشد که عبارتند از:

1- استفاده از اسامی و علائم مشهور و شناخته شده غیر قانونی است.

2- اسامی انتخاب شده نمی بایست غیر معقول، غیر اسلامی و مخالف با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی باشد.

3- صفت ها و اسم هایی که بیان گر توصیف می باشند و یا عام هستند به تنهایی قابل ثبت نیستند.

4- با توجه به اینکه روزانه تعداد بیشماری برند در کشور با اسامی گوناگون به ثبت می رسند، استفاده از نام های چند سیلابی و ترکیبی می تواند شانس متقاضیان ثبت برند را برای در اختیار گرفتن نام برند افزایش دهد.

5- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح، رنگ، شکل و… باشد.

6- مسلما اسامی خلاقانه، خاص و ساختگی شانس بسیار بالایی برای ثبت دارند.

7- شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند.

8- در طبقاتی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی و نوشیدنی ها به دلیل ثبت علائم بسیار، انتخاب اسم بسیار مشکل بوده و محدودیت ایجاد می کند. لذا در انتخاب عنوان یا نام علامت در این نوع از طبقات باید نهایت دقت را جهت انتخاب نام های هوشمندانه و خاص به کار برد.

9- تمامی افراد ایرانی و غیر ایرانی اعمم از حقیقی و حقوقی می توانند

ثبت علامت به صورت حقوقی (ایرانی و غیر ایرانی) و حقیقی (ایرانی و غیر ایرانی) قابل انجام بوده، لذا می توان عنوان شرکت را جهت ثبت علامت به کار برد و یا از نام خانوادگی در کنار نامی دیگر جهت ثبت علامت مورد نظر استفاده کرد.

10- عنوان یا نام علامت می تواند فارسی، لاتین و یا ترکیبی از کلمات و حروف فارسی و لاتین باشد که البته برای در اختیار گرفتن برند لاتین می بایست کارت بازرگانی ارائه گردد.

11- اعداد چه به صورت فارسی و چه به صورت لاتین به تنهایی به هیچ وجه امکان ثبت ندارند.