کلیدستان

نسخه‌ی کامل: مختصری از نحوه انتقال سایت از جوملا به وردپرس
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در ابتدا یاداور می شویم که قبل از شروع انتقال سایت از جوملا به وردپرس، حتما نسخه backup تهیه نمایید. به عنوان مثال می توانید از پسوند Joomla Akeeba استفاده کنید یا اینکه از وبسایت خود به صورت دستی، بکاپ تهیه نمایید.

WordPress را در یک فولدر جدید در تنظیمات توسعه لوکال نصب نمایید.
اگر نرم افزار Softaculous یا مشابه آن را در Cpanel خود برای سرور dev لوکال دارید، می توانید به سادگی WordPress را با یک کلیک ساده نصب نمایید. در غیر این صورت، جدیدترین ورژن WordPress را از سایت آن دانلود کنید. بعد از آن، یک فولدر جدید در www یا htdocs ایجاد نمایید، به عنوان مثال joomlamove.

سپس phpMyadmin لوکال را باز کرده و یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید. علاوه بر آن اکانت های کاربری خود را چک نمایید. اکنون فولدر WordPress را در مرورگر خود باز کنید، می بایست صفحه نصب را مشاهده کنید که از شما می خواهد یک زبان را انتخاب نمایید. ابتدا زبان مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس اطلاعات پایگاه داده را پر نمایید. اکنون تنها کافیست که نام سایت و یوزرنیم و پسورد خود را انتخاب نمایید. بنابراین زمان آن است که به مرحله بعدی بروید.

2. پلاگین FG Joomla to WordPress را در محل لوکال تست، نصب نمایید.
FG Joomla to WP، یک پلاگین رایگان بوده، که برای انتقال وبسایت از جوملا به وردپرس، ایجاد شده است. شما می توانید در دایرکتوری پلاگین های WordPress در داشبورد، آن را پیدا نمایید.

برای نصب پلاگین، به ورژن لوکال خود در صفحه wp-login.php،لاگین کرده و صفحه پلاگین ها را باز نمایید. سپس به منظور نصب و اکتیو سازی آن، کافیست پلاگین FG Joomla to WordPress را جستجو نمایید.

3. انتقال وبسایت از جوملا به وردپرس را شروع کنید.
برای استفاده از پلاگین، به بخش Tools > Import رفته و بر روی لینک run importer که در زیر Joomla (FG) heading قرار دارد، کلیک نمایید. اکنون از آپشن empty all WordPress content، برای خالی کردن تمام مطالب WordPress استفاده کنید. به صفحه پلاگین رفته و تمام دیتاهای WordPress را پاک نمایید.
وقتی از شما خواسته شد، URL سایت خود و تمام اطلاعات مربوط به دیتابیس را با دقت پر نمایید. به یاد داشته باشید پیشوند جدول را در PhpMyAdmin، دوباره چک کنید. پس از پر کردن همه موارد، اطمینان حاصل کنید که اتصال دیتابیس را تست کرده اید.

سپس بقیه تنظیمات مورد نیاز را پر کنید. به عنوان مثال، کلمات کلیدی متا (meta keywords) را به عنوان تگ، انتخاب نمایید. همچنین به شما توصیه می کنم که تصاویر را با این ورژن از پلاگین وارد نکنید، زیرا هنگامی که ما تست نمودیم، تصاویر وارد شده صحیح نبودند.

4. اکنون زمان حرکت است.
به سادگی روی گزینه start/resume import کلیک نمایید و اجازه دهید این پلاگین کارش را شروع نماید. البته ممکن است بسته به سایز وبسایت شما، این امر مدتی طول بکشد. اگر این مرحله بطور موفقیت آمیز پیش برود، باید Import completed را مانند آنچه در زیر نشان داده شده است، مشاهده نمایید.

اگر شما لینک های داخلی (internal links) در محتوای خود دارید، که در حقیقت می بایست داشته باشید، حتما روی دکمه modify internal links (اصلاح لینک های داخلی) کلیک نمایید.

5. آدرس دهی تصاویر ویژه
اگر از تصاویر ویژه در Joomla استفاده می کنید، همه چیز اندکی پیچیده تر می شود. اگر به نتایج نگاهی بیاندازید خواهید دید که این پلاگین بطور تصادفی به جای تصویر ویژه واقعی، اولین تصویر از پست را به تصویر برجسته آن تبدیل کرده است.

اما تمام مطالب دیگر، از جمله تصاویر موجود در پست های مختلف و لینک های داخلی، دست نخورده هستند. مهمتر از همه، permalinkها دقیقا به همان شکل، فرمت بندی می شوند و در نتیجه نیازی به هدایت مجدد برای محتوای موجود، نخواهید داشت.

اگر فقط چند مقاله در Joomla دارید که تصویر کامل مقاله با تصویر اول مقاله متفاوت است، بهتر است گزینه وارد کردن تصویر ویژه را از تنظیمات ورودی، کنسل کنید و سپس به راحتی بطور دستی، پست های خود را در ورژن جدید WordPress، آپدیت نمایید.