کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آموزش تعمیر یا تعویض لاستیک دور درب یخچال
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یکی از دلایل گرم شدن درون یخچال و سرد نشدن مواد غذایی، نفوذ هوای بیرون به داخل یخچال است که به علت خرابی واشر دور درب آن اتفاق می‌افتد. بهترین حالت برای حل چنین مشکلی تعویض نوار لاستیک دور درب خواهد بود. پس از گذشت چند سال از خرید یخچال به علت باز و بسته شدن مکرر درب، واشر دورش ممکن است پاره و فرسوده و یا از مهر و موم خود جدا شود.


علاوه بر تاثیرات یک لاستیک معیوب دور درب بر روی هوای درون یخچال، می‌توان به عملکرد کمپرسور که باعث افزایش مصرف انرژی نیز می‌شود، اشاره داشت؛ البته در همه مواقع نیاز به تعویض واشر نیست، اما اگر حس می‌کنید واشر با درب یخچال فاصله دارد و به درستی به آن نمی‌چسبد و یا بخشی از آن پاره است، باید اقدام به تعویض این قطعه از یخچال کنید.

لاستیکی که عملکرد خوبی نداشته باشد، می‌تواند کارایی یخچال فریزر را هم دچار مشکل کند. در ادامه شما را با مراحل تعویض لاستیک دور درب آشنا خواهیم کرد.

مراحل تعویض نوار یا لاستیک دور درب یخچال


قبل از اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز و طی کردن مراحل تعویض، یک پیشنهاد برای تست سلامت واشر یخچال داریم. کافیست یک اسکناس بین درب و بدنه یخچال قرار داده و درب را ببندید، سپس اقدام به کشیدن اسکناس کنید، اگر حس کردید که اسکناس در حال کش آمدن است و به راحتی جدا نمی‌شود، پس بدانید که واشر یخچال به خوبی کار می‌کند. در غیر این صورت خیلی سریع مراحل لازم برای تعویض لاستیک یخچال خود را انجام دهید.

برای این کار نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی نخواهید داشت و اگر جزو افراد فنی باشید، به راحتی و بدون کمک گرفتن از تعمیرکاران یخچال هم می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. قبل از هر کاری اقدام به خرید یک نوار جایگزین کنید که با مدل یخچال شما سازگار باشد؛ چرا که برخی نمونه‌ها قدیمی‌ و برخی جدیدتر هستند. توجه داشته باشید در کنار واشر جدید به پیچ گوشی نیز نیاز دارید.

اگر دوست داشته باشید، می‌توانید قبل از انجام این کار واشر را در تشت آب گرم قرار دهید تا نرم و انعطاف‌پذیر و باعث سهولت نصب آن شود. یخچال را ثابت نگه‌دارید تا تکان نخورد. اگر توانایی این را دارید که درب آن را جدا کنید، توصیه می‌شود این کار را انجام دهید. پس از برداشتن درب آن را روی زمین بگذارید و شروع به تعمیر کنید.

پیچ‌های نگه‌دارنده لاستیک را باز کنید و لاستیک قدیمی را از محلی که قرار دارد، جدا کنید. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از جدا شدن آستر، نباید پیچ‌ها را به طور کامل در بیاورید، بلکه فقط باید آن‌ها را شل کنید. سپس لاستیک را به آرامی جوری که پیچ‌ها از درب خارج نشوند، از آستر جدا کنید.

اگر محل نصب واشر کثیف است، قبل از ادامه کار آن را تمیز کنید. پس از آن به نصب واشر جدید بپردازید و اتصالات آن را تااندازه‌ای که نیاز است، محکم کنید. پس از اتمام کار مطمئن شوید تمام مراحل را به درستی انجام داده‌اید و شکافی بین واشر و درب وجود ندارد. هر چند ممکن است کمی چروک وجود داشته باشد که با باز و بسته شدن درب یخچال و گرم شدن آن از بین می‌رود. در مرحله آخر اگر درب یخچال را جدا کرده‌اید، آن را دوباره بر روی یخچال نصب کنید.

مطلب مرتبط: ترموستات یخچال

دلایل رایج مانع بسته شدن درب یخچال
اینکه درب یخچال شمال خوب بسته نمی‌شود همیشه به علت خرابی واشر نخواهد بود. در مواقعی هم علت این حالت چیز دیگری است. برای مثال ممکن است ظرف یا یکی از قفسه‌ها جوری قرار گرفته باشند که مانع بسته شدن درب شوند. پس حتما این حالت را چک کنید و هر موردی که منجر به ایجاد چنین حالتی می‌شود را برطرف سازید تا مشکل بسته نشدن درب یخچال حل شود.

از دیگر دلایل بسته نشدن درب یخچال، کثیفی واشر آن را می‌توان در نظر گرفت. برای پاک کردن آن کافیست لاستیک را با آب گرم مخلوط کرده و تمام کثیفی‌ها، لکه‌ها و چربی‌ها را از سطح نوار و دور تا دور آن پاک‌ و در آخر واشر را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

علاوه بر موارد بالا از بین رفتن حالت مغناطیسی درب و وزن سنگین محتویات درون یخچال نیز از دیگر عوامل اثرگذار بر بسته نشدن درب آن هستند. توجه داشته باشید که برای برطرف کردن هر یک از مشکلات، می‌توانید با نمایندگی تعمیر یخچال جنرال الکتریک  تماس بگیرید و درخواست تعمیرکار داشته باشید.
منبع: لاستیک دور درب یخچال