کلیدستان

نسخه‌ی کامل: صفر تا صد با هیوندای سوناتا
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
هیوندای سوناتا برای اولین بار در سال 1985 معرفی شد و تا امروز هم تولید نسل هفتم آن در کارخانه‌های هیوندای ادامه دارد. هیوندای سوناتا یک سدان متوسط خانوادگی است که طراحان سعی داشته‌اند ظاهر خودرو را اسپرت و خشن طراحی کنند. همین موضوع باعث شده که علاوه بر خانواده‌ها این خودرو کاملا جوان‌پسند باشد. اولین سوناتای تولیدی حرف زیادی برای گفتن نداشت. خودرویی با بدنه بی‌کیفیت و نه چندان زیبا که نتوانست در سطح جهانی به موفقیت زیادی برسد. اولین نسل این خودرو به هیوندای استلا معروف بود که برای رقابت با خودروی دوو رویال وارد بازار شد. تولید نسل دوم هیوندای سوناتا با نام Y2 در اول ژوئن سال 1988 بعد از ناکامی نسل اول این خودرو آغاز شد. اما این بار توانست به بازار‌های خودرو کانادا، آمریکا، استرالیا و اروپا وارد شود.نسل سوم هیوندای سوناتا در سال 1994 شروع به تولید کرد. این نسل از هیوندای سوناتا همانند دو نسل قبل خود طراحی قابل توجهی نداشت. نسل جدید هیوندای سوناتا در سال 1998 با نام سری ef وارد بازار شد. در نسل پنجم هیوندای سوناتا تحول عظیمی رخ داد. طراحی بدنه این خودرو را می توان به عنوان انقلابی برای کلیه نسل‌های هیوندای سوناتا نام برد. این نسل از سوناتا با نام NF در سال 2004 رو نمایی شد. در این خودرو از اولین موتور تمام آلومینیوم خودروسازی کره به نام تتا (Theta) استفاده شده است. مدل NF هیوندای سوناتا فیس لیفتی در سال 2008 روانه بازار کردنسل ششم هیوندای سوناتا با طراحی فوق العاده‌ای که داشت باعث شگفت زده شدن همه‌ی طرفداران هیوندای شد. نسل ششم این خودرو با نام YF در سال 2009 روانه بازار شد. نسل هفتم سوناتا با نام LF در سال 2015 در نمایشگاه لس آنجلس رونمایی شد. هیوندای تلاش کرده در نسل جدید این خودرو را به سمت خودرو‌های لوکس مثل برند جنسیس ببرد.


[عکس: 01.jpg]

بررسی سوناتا از نظر امکانات رفاهی

اگر به زمان عرضه سوناتا yf در سال 2011 برگردیم، شاهد ورود یکی از لوکس ترین خودروهای آن زمان به بازار ایران خواهیم بود. برای بررسی سوناتا از نظر آپشن ها و امکانات رفاهی، باید بگوییم آپشن های متنوع سوناتا که تا حد زیادی نیز به صورت فول آپشن وارد بازار کشورمان شد، شامل سنسور و دوربین عقب، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه خودکار، گرم کن صندلی و فرمان، سیستم های کنترل کشش و پایداری و بسیاری دیگر می شوند. سقف پانوراما و قابلیت تنظیم 8 حالته صندلی راننده به همراه مانیتور لمسی و اتولایت نیز از دیگر امکانات رفاهی هیوندای سوناتا هستند که آن را حتی بعد از گذشت زمان نیز از نظر امکانات رفاهی در مکان مناسبی بین دیگر سدان های خانوادگی قرار می دهند. این مزیت در فروش چشم گیر سوناتا تاثیر بسیاری داشته و نشان دهنده توجه مشتریان در هنگام خرید به امکانات و آپشن ها است.

بررسی سوناتا از نظر طراحی

سرمایه گذاری 370 میلیونی شرکت هیوندای پس از 4 سال، نتیجه کاملا قابل قبولی را به همراه داشت. طراحی خاص و جذاب سوناتا به خوبی نشان می دهد که طراحان آن موفق شده اند. درخشش آن در بازار نیز سندی دیگر بر زیبایی این خودروی لوکس و صددرصد اسپرت است. هرچند که طراحی معمولا امری سلیقه ای است؛ اما در بررسی سوناتا از نظر طراحی نمی توان نادیده گرفت که هیوندای با استفاده از طراحی به زبان Fluidic Sculpture و ایجاد حجم های متعدد که تا حدی اغراق آمیز نیز هستند، توانست نظر اکثریت را جلب کند. این طراحی جذاب سوناتا قطعا یکی از موثرترین دلایل قرار گرفتن در بین پرفروش ترین سدان های خانوادگی در زمان ورود آن به بازار است.


بررسی سوناتا از نظر ایمنی

برای بررسی سوناتا از دید ایمنی، خالی از لطف نیست که در ابتدا اشاره کنیم که در بازار خودروهای وارداتی به بازار داخل کشورمان به ندرت پیش می آید که خودرویی موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی با درجه اعتبار بالا همچون NHTSA ایالات متحده شده باشد. سوناتا یکی از این معدود خودروها است. در کنار طراحی ظاهری زیبا، ایمنی و مقاومت بدنه نیز مورد توجه هیوندا بوده و نتیجه کار نیز قابل تحسین است. سوناتا به همراه 6 کیسه هوا است و سیستم ترمز ABS و پشت سری های فعال خودرویی ایمن در بین سدان های خانوادگی موجود در بازار است.
همچنین سابقه خودرو های شرکت هیوندای در حوادث جاده ای توانسته تا حد بسیار زیادی خاطر مصرف کنندگان را در مورد استفاده از خودرو های این شرکت راحت کند.


[عکس: 10.jpg]

بررسی سوناتا از نظر بازار خرید و فروش

مجموع آپشن های رفاهی متنوع، طراحی چشم نواز و ایمنی بالا سوناتا را در بین خودروهای وارداتی به فروش بالایی رساند. این محبوبیت و فروش بالا، بازار دست دوم مناسبی را نیز برای آن به ارمغان آورد. معمولا کسانی که لذت رانندگی با سوناتا را تجربه کرده اند، خیلی کم پیش می آید که به فکر فروش آن باشند ولی خوب می دانند که اگر تصمیم به فروش بگیرند، پیدا کردن خریدار کار بسیار آسانی است. با وجود این امر، خریداران سوناتا در بازار دست دوم نیز در انتخاب محدود نیستند و فراوانی سوناتاهای وارد شده به بازار داخلی چه از نظر تعداد و چه از نظر تنوع به آن ها قدرت انتخاب بسیار خوبی می بخشد. یکی از بزرگترین مزایای سوناتا این است که شما حتی اگر به فرض محال از خریدن آن پشیمان شوید و یا به هر دلیل دیگر قصد فروش آن را داشته باشید، بازار پررونق خرید و فروش آن به کمک شما می آید.
علاوه براین حضور پر رنگ هیوندای سوناتا در بازار ایران باعث شده است تا تامین قطعات خوبی نیز برای آن صورت پذیرد . در این مورد اگر چه با توجه به افزایش نرخ ارز قطعات این خودرو گران است ولی می توان گفت که در خرید قطعات با مشکل چندانی روبرو نخواهید شد و با خیال راحت  می توانید از خودرو ی خودر در سفرهای مختلف استفاده کنید.


مطالعه بیشتر درباره هیوندای سوناتا