کلیدستان

نسخه‌ی کامل: تفاوت میان اختلال پانیک و ویروس کرونا
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
برخی از افراد دچار اختلال پانیک هستند و نباید این اختلال با ویروس کرونا اشتباه گرفته شود . اختلال پانیک ( حمله هراس ) یکی از اختلالات اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار احساس تنگی نفس و درد قفسه سینه می شود .
این روزها با شیوع ویروس کرونا تقریبا تمامی افراد جامعه درگیر این ویروس شده اند . در این بین بعضی افراد نسبت به دیگران اضطراب بیش تری را تجربه می کنند . یکی از گروه هایی که این روزها در معرض اضطراب مضاعف قرار گرفته اند، افراد با سابقه حمله هراس یا پانیک هستند . اختلال پانیک ( حمله هراس ) یکی از اختلالات اضطرابی است که در آن فرد به طور ناگهانی دچار ترس، تپش قلب شدید، احساس تنگی نفس، ناراحتی و درد قفسه سینه و حالت تهوع می شود . این علائم در غیاب یک بیماری جسمی رخ می دهند . یعنی شخص سابقه بیماری جسمی، قلبی، تنفسی و غیره را ندارد .
حملات هراس، معمولا چند دقیقه ( به ندرت تا یک ساعت ) طول می کشند، خطرناک نیستند و خود به خود رفع می گردند . بعضی از افراد حملات هراس را روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه تجربه می کنند . بنابراین فواصل دو حمله ممکن است ماه ها طول بکشد .
اما این روزها این افراد ممکن است که به دلیل اضطراب بیماری کرونا، علائم بدنی خود را بیش تر چک کنند و حملات بیش تری را تجربه نمایند . شباهت برخی از علائم اختلال پانیک با علائم کرونا ممکن است این افراد را بیش تر از دیگران آشفته و مضطرب کرده باشد و هر حمله هراس برای این بیماران، خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا تلقی شود .

روانپزشک دکتر فرامرز ذاکری