کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اطلاعاتي درباره اهميت لنت ترمز
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در اين مقاله قصد داريم كه به ارائه اطلاعاتي در مورد لنت ترمز بپردازيم. در صورتي كه مي خواهيد در مورد لنت هاي ترمز ماشين اطلاعاتي را بدست آوريد در اين مقاله ما را همراهي كنيد. ترمز ماشين حياتي ترين بخش يك ماشين محسوب مي شود و در صورتي كه نتواند به خوبي وظيفه خود را انجام دهد باعث به خطر افتادن جان سرنشينان و راننده خودرو خواهد شد. به همين دليل بايد از تمامي اجزاي آن به خوبي مراقبت شود. سيستم ترمز از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است كه شامل لنت ترمز، كاسه چرخ و ديسك ترمز مي باشد. روغن ترمز نيز از ديگر اجزاي سيستم ترمز محسوب مي شود كه در سيستم هاي هيدروليك ترمز بيشترين كاربرد را دارد.
لنت ترمز
لنت ترمز در بين اجزاي تشكيل دهنده سيستم ترمز از مهمترين اين اجزا محسوب مي شود. طريقه كار انواع لنت هاي ترمز بدين گونه است كه موجب اصطكاك مي شود و اين اصطكاك حاصل تماس با كاسه ترمز است كه در نهايت شتاب را در اتومبيل كاهش مي دهد. براي اين كه لنت ترمز به خوبي عمل كند بايد قدرت آن بيشتر از موتور اتومبيل باشد به همين دليل در مواردي 10 برابر آن يا بيشتر مي باشد. براي مثال در صورتي كه سرعت خودرويي با وزن يك تن 130 كيلومتر بر ثانيه باشد براي متوقف ساختن آن تواني در حدود 150 كيلووات لازم است. دفع اين توان از طريق تبديل به انرژي حرارتي صورت مي گيرد كه در برخي موارد به 800 درجه سانتيگراد نيز مي رسد. انرژي حرارتي حاصل در محيط منتشر مي شود كه نتيجه آن توقف خودرو يا كاهش سرعت آن خواهد بود. مهمترين ويژگي هاي لنت ترمز اين است كه ضريب اصطكاكي بالا و پايدار داشته باشد تا با تغييرات حرارتي موجب از دستن رفتن ويژگي خود نشود.
تصوير 1
مواد تشكيل دهنده لنت هاي ترمز
انواع مختلفي از لنت هاي ترمز وجود دارند كه هر كدام از آنها ممكن است كه از مواد مختلفي ساخته شده باشند. برخي از لنت هاي ترمز از موادي تشكيل شده اند كه بر اثر حرارت حاصل از اصطكاك سريع ذوب مي شوند. اين نوع از لنت ها هر چند ممكن است كه از عملكرد قابل قبولي برخوردار باشند اما عمر كوتاهتري نيز خواهند داشت. برخي از لنت هاي ترمز از جنس كربن و سراميك هستند كه از لحاظ عملكرد در ترمزهاي شديد مناسب نيستند اما عمر طولاني دارند.
زمان تعويض لنت هاي ترمز
يكي از سوالات مهمي كه در مورد لنت هاي ترمز معمولا مطرح مي شود اين است كه چه زماني براي تعويض اين لنت ها مناسب است. در بسياري از خودروهاي جديد در حال حاضر سيستمي وجود دارد كه فرسودگي يا از كار افتادن لنت هاي ترمز را اطلاع مي دهد. اما در برخي از خودروها نيز ممكن است كه اين سيستم تعبيه نشده باشد لذا لازم است كه خودتان به بررسي آن بپردازيد. در صورتي كه ترمز مي گيريد و صداي ناخوشايندي به گوش مي رسد در اين صورت سريعتر براي تعويض لنت ترمز اقدام كنيد. از مهمترين نشانه هايي كه براي تشخيص زمان تغيير لنت ترمز وجود دارد اين است زماني كه براي ترمز اقدام مي كنيد پاي خود را تا انتها پدال فشار مي دهيد و يا پس از طي مسافت زياد خودرو متوقف مي شود.
تصوير 2
انتخاب مناسب ترين لنت ترمز
يكي ديگر از سوالاتي كه در مورد لنت هاي ترمز پرسيده مي شود اين است كه چه نوع لنتي براي خودرو مناسب است؟ اولين توصيه اي كه در اين مورد مي شود اين است كه به طور معمول شركت هاي سازنده لنت، لنت هايي را متناسب با خودروهاي مختلف طراحي و ارائه مي كنند، لذا در وهله اول براي انتخاب لنت ترمز بر اساس نوع و مدل خودرو اقدام كنيد. اين نوع لنت ها براي ترددهاي عادي و شهر بسيار مناسب مي باشند چرا كه در دماي كمتر خوب عمل مي كنند و عمر بيشتري نيز دارند و از آنجا كه مخصوص مدل خودرو شما است صدايي نيز توليد نخواهد كرد. در صورتي كه به دنبال استفاده از ساير لنت هاي ترمز هستيد توصيه مي شود كه از لنت هاي با كيفيت نيمه فلزي و يا سراميكي استفاده كنيد.
 تصوير 3
نقش بكارگيري روغن ترمز در لنت هاي ترمز
روغن ترمز يكي از مهمترين اجزاي سيستم ترمز محسوب مي شود در واقع روغن ترمز سبب مي شود كه خودرو عملكرد رواني داشته باشد. كاركرد روغن ترمز بدين گونه است كه وقتي راننده پدال ترمز را فشار مي دهد، در نتيجه در داخل لوله ترمز روغن ترمز حركت مي كنيد و سپس روتورهاي آن به لنت ترمز فشار آورده و در نهايت موجب كندي سرعت و يا توقف اتومبيل مي شود.