کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بررسی قطعات جاروبرقی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یکی از نکاتی که باید به هنگام خرید جاروبرقی به آن توجه کنیم کیفیت قطعات به کار رفته در آن است. قطعاتی که در ساختمان جاروبرقی به کار رفته اند باید از قدرت بالایی برخوردار بوده و کارایی مناسبی داشته باشند. در میان قطعات مختلفی که در جاروبرقی تعبیه شده اند، موتور آن و  فیلتر و کیسه جاروبرقی از اهمیت بیشتری برخوردارند. زیرا عملکرد صحیح جاروبرق در گروی کیفیت و کارکرد درست این قطعات می باشد.

کاربرد موتور جاروبرقی

موتور موجود در جاروبرقی از نوع یونیورسال است. این قطعه با استفاده از عملکرد پمپ مکش دستگاه، کار می کند. پمپ با فراهم کردن خلأ نسبی در داخل مخزن، زمینه را برای ورود ذرات و آلودگی ها به داخل کیسه جاروبرقی مساعد می کند. با توجه به میزان قدرت موتور جاروبرقی، توان دستگاه مشخص می گردد. زمانی که دستگاه به برق وصل شده و جاروبرقی روشن می شود، موتور شروع به کار می کند. به این ترتیب نیروی مکش لازم برای عملکرد پمپ جاروبرقی فراهم می گردد. با توجه به این موضوع به خوبی می توان از اهمیت کیفیت موتور جاروبرقی و همچنین توان آن، آگاه شد.

طریقه نگهداری از موتور جاروبرقی

برای این که موتور جاروبرقی، عملکرد مناسبی داشته و از طول عمر بالایی برخوردار باشد باید از آن به درستی نگهداری کنید. به منظور نگهداری صحیح از این قطعه، باید نکات مهمی را در رابطه با استفاده از جاروبرقی رعایت نمایید. این نکات به شرح زیر می باشند:

همواره سعی کنید فیلتر جاروبرقی را تمیز کنید.
برای نظافت سطوح مختلف، جاروبرقی را بر روی دور مناسب قرار دهید.
انسداد در لوله و خرطومی را چک کنید. زیرا این مورد می توانند باعث افزایش فشار بر روی موتور شده و منجر به سوختن آن شوند.
زمانی که دو سوم پاکت جاروبرقی پر باشد، آن را تعویض و یا تخلیه کنید. به این ترتیب، موتور بدون تحمل فشار بالا، کار خواهد کرد.
به صورت مداوم از جاروبرقی استفاده نکنید. بهتر است پس از 15 دقیقه کار با جاروبرقی، آن را مدتی خاموش کنید.
هیچ گاه از جاروبرقی خانگی برای جاروکشی محیط بیرون استفاده نکنید.
نحوه تعویض موتور جاروبرقی

چنانچه به هر دلیلی موتور جاروبرقی ایراد پیدا کرده باشد و مکش کافی نداشته باشد باید نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. اما اگر موتور قابل تعمیر نباشد باید آن را تعویض نمایید. برای تعویض موتور جاروبرقی باید مراحل زیرا را به دقت طی کنید:

ابتدا فیلتر دستگاه را خارج کنید.
قاب جاروبرقی را با باز کردن پیچ های آن، از جای خود خارج کنید.
پلاستیک محافظ جاروبرقی را باز نمایید.
سیم های متصل به موتور را جدا کنید.
موتور معیوب را از جاروبرقی خارج نمایید.
سیم ها را به موتو جدید وصل کرده و آن را در جای خود قرار دهید.
قاب دستگاه را محکم کرده و فیلتر را نیز در محل خود، نصب نمایید.
بررسی قطعات جاروبرقی
کاربرد کیسه جارو برقی

یکی دیگر از قطعات مهم جاروبرقی، کیسه آن است. به هنگام استفاده از جاروبرقی، باید حواستان به این قطعه نیز باشد. زیرا پر بودن آن می تواند مانع از عملکرد صحیح دستگاه شود. با وجود کیسه های یک بار مصرف در بازار، کمتر کسی است که از کیسه های دائمی استفاده کند. کیسه جاروبرقی با داشتن کیفیت و اندازه مناسب، مانع از پخش این ذرات در فضای داخلی جاروبرقی شده و به این ترتیب از آسیب قطعات آن جلوگیری می کند. با توجه به استفاده مکرر از جاروبرقی در منازل، کیسه هایی در ابعاد بزرگ و با الیاف میکروفایبر تولید شده است. این کیسه ها هم طول عمر بالایی داشته و هم ظرفیت بیشتری دارند.

نحوه تعویض کیسه جاروبرقی

اگر کیسه جاروبرقی پر باشد نمی توان توقع تمیز کاری از دستگاه داشت. بنابراین باید آن را تخلیه کرده و یا تعویض نمود. زمانی که قدرت مکش دستگاه پایین آمده باشد و یا نشانگر جاروبرقی، پر بودن کیسه را نشان دهد باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای تخلیه و یا تعویض کیسه جاروبرقی، می توانید پارچه ای را باز کرده و سپس لوله جاروبرقی را از آن جدا می کنید. حالا درب دستگاه را باز کنید و کیسه را به آرامی از جای خود خارج کنید. اگر از کیسه های دائمی استفاده می کنید، آن را تخلیه کرده و دوباره در جای خود قرار دهید؛ اما اگر از کیسه های یک بار مصرف استفاده می کنید، کیسه جدید را جایگزین کیسه قبلی کرده و درب دستگاه را ببندید. سپس لوله جاروبرقی را نیز نصب کنید.

بررسی قطعات جاروبرقی

کاربرد فیلتر جاروبرقی

فیلتری که در جاروبرقی ها مورد استفاده قرار می گیرد از نوع فیلترهای بهداشتی می باشند. این قطعات می توانند ذرات را تا 97 درصد جذب کنند. به این ترتیب از پخش این ذرات در داخل فضای جاروبرقی و همچنین محیط خانه، جلوگیری می شود. این موضوع باعث می شود تا هوای منزل، آلوده نشده و کودکان و افرادی که حساسیت دارند بتوانند به راحتی نفس بکشند.

نحوه تعویض فیلتر جاروبرقی

فیلتر به کار رفته در جاروبرقی ها ممکن است پر شوند و نیاز به تمیز کردن داشته باشند. همچنین ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی، آسیب دیده و نیاز به تعویض داشته باشند. در این موارد متوجه می شوید که مکش جاروبرقی به صورت چشمگیری کاهش یافته است. این مشکل با تعویض فیلتر رفع خواهد شد. برای تعویض این قطعه  باید به شرح زیر، عمل کنید.

برای جلوگیری از ریختن ذرات گرد و غبار بر روی زمین، ابتدا دستمالی پهن کنید. سپس لوله جاروبرقی را از بدنه آن جدا کرده و محفظه جاروبرقی را باز کنید. فیلتر جاروبرقی را به آرامی از جای خود خارج کنید و فیلتر جدید را جایگزین آن نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد حتماً متوجه اهمیت کیفیت موتور، کیسه و فیلتر جاروبرقی شده اید. هر چه توان موتور به کار رفته در جاروبرقی بالا باشد جاروبرقی با قدرت بالایی می تواند محیط را نظافت کند. توجه به کیفیت کیسه و فیلتر موجود در جاروبرقی و همچنین بررسی مداوم پر بودن آنها نیز می تواند کیفیت کار دستگاه را افزایش دهد. اگر موتور، کیسه و فیلتر جاروبرقی آسیب دیده است بهتر است با توجه به مراحلی که در این مطلب گفته شد، آنها را تعویض نمایید تا با مشکلی برخورد نکنید.