کلیدستان

نسخه‌ی کامل: از کجا بفهمیم جاروبرقی خراب شده است؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
از کجا بفهمیم جاروبرقی خراب شده است؟
جاروبرقی از وسایلی است که در خانه بسیار کارکرد داشته و در نتیجه ممکن است بر اثر عوامل گوناگون مانند سایر وسایل برقی خانگی دچار خرابی شود.
ضعیف شدن قدرت مکش جاروبرقی، خراب شدن نگهدارنده های لاستیکی، معیوب شدن بلبرینگ ها، گرفتگی فیلتر جارو، سوراخ شدن لوله های رابط، سوختن موتور، روشن نشدن یا خاموشی ناگهانی آن از خرابی های رایج جارو برقی می باشد. در هنگام خراب شدن این وسیله حتما آن را پیش یک تعمیرکار متخصص ببرید. اگر جاروی شما دارای برند معتبری می باشد بهتر است آن را به نمایندگی برده و تعمیر آن را به دست متخصصان متبحر نمایندگی بسپارید.
علت روشن نشدن جاروبرقی
اگر با مشکل روشن نشدن جارو مواجه شدید، و دلیل آن قطع برق یا مشکل پریز نمی باشد باید به دنبال مشکلی در سیم های رابط، دو شاخه، سیم جمع کن، موتور، رله، مدار سری و کلید قطع و وصل باشیم.

دقت نمایید که اگر موتور جاروبرقی سوخته شده باشد، هیچ راهی جز تعویض موتور وجود ندارد و حتما باید این کار را یک فرد متخصص انجام دهد.

برای تست و عیب یابی جاروبرقی می توان از اهم متر استفاده کرد، به عنوان مثال اگر جاروبرقی روشن نشود، به وسیله ی اهم متر می توان کلید قطع و وصل را تست نمود. اهم متر باید عدد صفر را در صورت روشن بودن کلید و عدد بی نهایت را در صورت خاموش بودن نشان دهد، اگر این اتفاق نیفتاد یعنی مشکل از کلید برق بوده و باید کلید تعویض گردد.

خرابی جاروبرقیعلت های کاهش قدرت جاروبرقی
یکی از خرابی های رایج جارو برقی مربوط به کاهش قدرت آن به مرور زمان می باشد. این کاهش قدرت می تواند بنابه دلایلی چون کثیف بودن کلکتور، خرابی زغال موتور، خرابی یاتاقان، نیم سوز شدن موتور باشد.

اگر جارو با کاهش قدرت مواجه شده باید موارد ذکر شده را چک نمایید. د صورتی که کلکتور کثیف باشد بهتر است که آن را با تینرهای قوی و فرار مانند بنزین پاک نمایید.

اگر موتور نیم سوز شده باشد، می توان بدون آنکه جارو را باز کرد متوجه این ایراد شد، بدین صورت که جریان مصرفی دستگاه را اندازه گیری نمایید اگر کمتر و یا بیش از حد معمول باشد، بدانید که موتور نیم سوز شده و باید سریعا تعمیر شود.

علت های ضعیف بودن مکش جاروبرقی
همیشه این را در نظر داشته باشید که وسیله ی برقی هر چند که برند معتبری داشته باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اما اگر به درستی از آن مواظبت نشود دچار خرابی هایی خواهد شد. مثلا اگر فیلتر جارو به موقع تمیز نشده و یا تعویض نگردد قدرت مکش جارو کاهش چشم گیری خواهد داشت.

به محض اینکه ملاحظه کردید که قدرت مکش جارو کاهش پیدا کرده، کیسه جارو را چک نمایید. اگر کیسه جارو پر شده باشد برای تخلیه ی به موقع آن اقدام نمایید تا جارو قدرت مکش خود را دوباره بازیابد.

برس اصلی جارو را همیشه تمیز نگه دارید، سوراخ بودن لوله های جارو نیز سبب کاهش قدرت مکش جاور می شود.

علت صداهای زیاد و غیر طبیعی در هنگام کار با جاروبرقی
در صورتی که پروانه جاروبرقی دچار عیب شده باشد جارو صدای زیادی را تولید می کند. بلبرینگ ها از اجزایی هستند که وظیفه ی نگهداری موتور را بر عهده دارند، اگر هر کدام از این بلبرینگ ها دچار خرابی شود، جارو صدای غیر طبیعی و زیادی تولید می کند.

پاره شدن تسمه ی جاروبرقی نیز یکی از خرابی های رایج می باشد که نشانه آن عدم چرخش برس چرخان جارو و حس شدن بوی سوختگی می باشد.

به غیر از موتور می تواند اجزای دیگر جاروبرقی نیز نیم سوز شود، آرمیچر و کلافهای میدان از این قطعات بوده که نیم سوز شدن آن ها سبب می شود تا جارو به صورت منظم کار نکند. دقت نمایید که باید فاصله ی بین تیغه ها و زغال ها به صورت دقیق تنظیم شده باشد، در غیر این صورت با مشکل جرقه زدن و داغ شدن آرمیچر مواجه خواهید شد.

https://ipemdad1.blogsky.com/1399/08/11/...ب-شده-است؟