کلیدستان

نسخه‌ی کامل: وظایف و مسئولیت های اداره ثبت برند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
سازمانی که در ایران متولی ثبت برند و علامت تجاری و موارد مشابه می باشد، سازمان مالکیت های معنوی است. فعالیت های اداره ثبت برند در واقع شامل ایجاد حق استفاده انحصاری علائم تجاری، اختراعات، طرحهای صنعتی، نام تجارتی، مبدأ و نشان جغرافیایی کالا و... و بطور کلی حفاظت از ابتکار و نتیجه فکر افراد در برابر اشخاص ثالث است .

حمایت از ثبت برند یا معادل فارسی آن علامت تجاری در واقع بخشی از مالکیت های صنعتی است که یکی از زیر مجموعه های مالکیت های معنوی می باشد.

وظایف سازمان مالکیت های معنوی عبارتند از:
-ثبت علائم تجارتی، نشانه‌های جغرافیایی، اختراعات، نام تجاری، طرح‌ها و اشکال و مدل‌های صنعتی و نمونه‌های اشیاء مصرفی و دیگر مصادیق مالکیت صنعتی که نیازمند ثبت است، تا در نتیجه صاحبین این موارد بتوانند از تمامی حقوق و امتیازات انحصاری موارد فوق استفاده نمایند.
-ثبت تغییرات و تمدید موارد ثبت‌شده قبلی در اداره مالکیت صنعتی
-تدوین دستورالعمل‌های مربوط به ثبت علائم تجارتی و خدماتی، نشانه‌های جغرافیایی، اختراعات و نام‌های تجارتی و طرح‌ها و اشکال و ترسیمات صنعتی
-بررسی و پاسخ به نامه‌ها و استعلامات مرتبط با وظایف تعریف‌شده سازمان
-شرکت در جلسات دادگاه‌ها و دادسراها بنا به دعوت مقامات قضائی و پاسخ به سؤالات مراجع قضایی در ارتباط با وظایف محوله (موضوع آئین‌نامه اجرای قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات)
-تائید مدارک مربوط به هریک از موارد مالکیت صنعتی جهت ارائه به مراجع ذی‌ربط
-پذیرش و بررسی اظهارنامه‌های تمدید ثبت موارد تحت پوشش سازمان
-رسیدگی و تهیه آگهی ابطال علائم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی و اختراعات و طرح‌ها و اشکال و ترسیمات صنعتی حسب احکام صادره از مراجع قضایی
-رسیدگی به اعتراضاتی که در جریان امور ثبتی بیان می‌شود. برای مثال رسیدگی به اعتراض ثبت برند

اداره ثبت برند در واقع تحت نظارت سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور فعالیت می کند این سازمان که با تصویب قانون جدید از اداره ثبت شرکت‌ها مستقل گشته و به‌عنوان اداره ایی مخصوص و وابسته به سازمان اسناد و املاک کشور در زمینه حمایت از حقوق مالکیت صنعتی به فعالیت می‌پردازد.
اهمیت فعالیت چنین سازمانی در جوامع امروزی در حفظ حراست از حقوق ناشی از مالکیت های معنوی بر کسی پوشیده نیست، این امر در جوامع موجب تسریع رشد و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.