کلیدستان

نسخه‌ی کامل: برای مشاغل اینترنتی باید شرکت ثبت کرد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
همراه با وسیع تر شدن بازار مشاغل فعال در اینترنت خصوصاً در این برهه ی شیوع کرونا، لزوم نظارت قانونی بر اینگونه مشاغل نیز به سبب رعایت قوانین و حقوق مشتریان بیشتر می شود. همین امر باعث شده است تا اخذ مجوز های مختلف برای هریک از انواع کسب و کارهای اینترنتی الزامی باشد. در ادامه به معرفی برخی از این مجوزها خواهیم پرداخت:

یکی از مجوزهای لازم، مجوز سازماندهی محتوای فضای مجازی از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی است و یکی دیگر از مهمترین مجوز ها برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی، مجوز نماداعتماد الکترونیکی و یا eNAMAD از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می باشد .

کسب و کارهای اینترنتی که به دنبال دریافت این مجوز بسیار مهم هستند می بایست شرایط ذیل را رعایت نمایند و مدارکی را نیز ارائه نمایند:
1- ارائه آدرسی به عنوان دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
2-ارائه گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
3-ارائه گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
4-ارائه گواهی طی دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار
5-ارائه تأییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
6-ارئه تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
7-تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل
8-پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
9-مصوبه هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.

با نگاهی به قوانین راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در ایران می توان چنین برداشت نمود که راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی چه برای اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی امکان پذیر است اما چنانچه می دانید ثبت یک شرکت تاثیر به سزایی بر عملکرد افراد در چهارچوب قوانین و روابط بین شرکاء و همچنین روابط آنان با مخاطبین و مشتریان خواهد داشت. همچنین شاید برای کسب و کار های اینترنتی کوچک بتوان کار را بدون ثبت شرکت پیش برد، اما با بزرگتر شدن کسب و کار، ثبت شرکت و فعالیت در چهارچوب قوانین ناگزیر می باشد.


ثبت شرکت برای مشاغل اینترنتی؟؟