کلیدستان

نسخه‌ی کامل: لوله زهکش چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
لوله زهکش چیست و چگونه بهترین آن را، با قیمتی مناسب خریداری کنیم؟ به راحتی به کمک انواع لوله زهکش می توان آب زیرزمینی از عمق زمین زهکشی کرد و خارج کرد و از تخریب سازه ها و تاسیسات زیر زمینی جلوگیری کرد و به عمر مفید آنها افزود ، در نتیجه به خوبی می توان ضرورت زهکش کردن آب از زیر زمین را درک کرد.

 

لوله زهکش چیست

مقادیر بسیار زیادی از آب باران ، رودخانه ها ، دریاچه ها و دیگر روان آب ها ، به عمق زمین نفوذ می کند و در آنجا سفره های زیرزمینی آب را تشکیل می دهد ، اگرچه وجود آب های زیرزمینی به عنوان نمونه ای از ذخایر طبیعی آب جهت حفظ حیات بر روی کره ی زمین بخصوص در شرایط خشکسالی و کم بارش  بسیار ضروری و مهم می باشد  اما  از 250 سال پیش تا به الان ، همواره لازم بوده است که سفره های آب زیرزمینی را جهت حفظ محیط زیست ، بهره وری از زمین های کشاورزی و دیگر استفاده های اقتصادی ، مدیریت کرد ، از این رو از لوله زهکش به منظور خروج آب از زیر زمین استفاده می شود که این نوع لوله از زمان های قدیم تا کنون هم در شکل و هم در مواد تولیدی آن دچار تغییرات اساسی زیادی شده است ، با این حال با توجه به ضرورت استفاده از این نوع لوله ، همواره استفاده از لوله زهکش بسیار مورد توجه قرار دارد که از جمله لوله های پرکاربرد در پروژه های شهرسازی ، عمرانی و کشاورزی محسوب می شود.

انواع لوله زهکش

در کارخانجات لوله سازی ، لوله در طول و سایزهای مختلفی تولید می شود که با توجه به استفاده و کاربرد آن باید به انتخاب سایز و طول مناسب توسط کارفرما اقدام شود ، در واقع مشخصات فنی هر لوله نشان دهنده ی کاربردهای متفاوت هر لوله می باشد .

لوله های سیمانی ، خشتی و سفالی نمونه های قدیمی لوله زهکش هستند اما امروزه لوله های زهکش را از مواد پی وی سی ، HDPE با پوششی از الیاف مصنوعی ، کاروگیت ، پلی اتیلن و می سازند که می تواند به صورت تک جداره ، دو جداره ی مشبک و نیمه مشبک ( وجود سوراخ بر روی لوله ) باشد ، در ادامه مزایای نوع دوجداره نسبت به سایر لوله ها عنوان خواهد شد .

انتخاب هر یک از انواع لوله های زهکشی با توجه به نوع کاربرد آن می باشد و نمی توان این نوع لوله ها را در هر عمقی از زمین به کار برد بلکه با توجه به نوع خاک ، وزن خاک و ،  لوله ی مناسب را باید انتخاب کرد و مورد استفاده قرار داد .

مزیت های لوله زهکش دوجداره

لوله زهکش دوجداره نسبت به انواع دیگر لوله ها دارای مزایای زیر می باشد :
  • عمر طولانی تر در مقایسه با لوله ی سیمانی و سفالی
  • وزن سبک و راحتی در حمل و نقل آن
  • نصب سریع و آسان لوله به کمک اتصالات آن
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی ( آب ، خاک ، اسیدها و مواد شیمیایی )
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • وجود منافذ ورودی یکنواخت بر روی سطح لوله
تعریف واژه ب زهکش

به طور کلی خارج کردن آب اضافی ( رواناب یا آب زیرزمینی ) از یک محل مشخص توسط پمپاژ کردن یا جریان ثقلی را زهکشی می نامند که برای این منظور ،  از لوله های مخصوصی به نام لوله زهکش استفاده می گردد .

موارد استفاده از این نوع لوله ها

زهکش کردن زمین در صنعت عمران و ساخت و ساز و در زمین های کشاورزی انجام می شود ، زیرا در عمران لازم است که آب های اضافی از مسیر ساخت و ساز خارج شوند تا به سازه آسیبی وارد نگردد و در کشاورزی نیز به جهت کنترل مواد معدنی موجود در خاک زهکش کردن زمین مورد توجه قرار دارد .

لوله های قدیمی زهکش

در گذشته ، از این نوع لوله ها سیمانی ، ساخت حفره ، کانال دست ساز خشتی ، سنگ و شاخ و برگ درختان استفاده می شد که به دوره ی هخامنشیان برمی گردد ، پس از آن با استفاده از لوله های سفالی در خوزستان در دانشکده ی کشاورزی این امر انجام شد که بعدها نیز لوله های پلی اتیلنی و پی وی سی ( PVC ) با جداره نازک که جداره ی لوله را سوراخ می کردند ، مورد توجه قرار گرفت .

لوله زهکش پی وی سی

امروزه لوله زهکش پی وی سی تولید شده از مواد پی وی سی که با توجه به نیاز مشتری نیمه مشبک یا تمام مشبک در قالب های معینی آماده می شوند ، به علت سبکی وزن ، انعطاف پذیری بالا و مشبک بودن ( سوراخ بودن ) مورد استفاده قرار دارند .

چنانچه لوله هایی که به شکل زهکش پی وی سی به پوشش نیاز داشته باشد ، الیاف هایی به روش نساجی مدرن دور لوله تابانده خواهد شد تا کلیه ی نیاز های مشتری برآورده شود  .

 

از آنجا که لوله زهکش پی وی سی نمی تواند بار ترافیکی زیادی را تحمل کند ، لذا تنها در عمق های کم که روی آن را سنگ و ماسه دانه بندی شده قرار می دهند ، استفاده می شود و در عمق های زیاد از لوله کاروگیت پلی اتیلنی که با دریل یا فرز سوراخ می شود ، بهره می گیرند .

چرا باید از این نوع این نوع لوله ها استفاده کنیم؟

خروج آب اضافی ناشی از آبیاری یا بارندگی : زهکش کردن زمین کشاورزی به طور موثری سبب توازن میان آب و اکسیژن خاک خواهد شد که در نهایت رشد گیاه بهتر می گردد و محصول افزایش خواهد یافت .

در زمین های شور یا قلیایی : در مزارع شور یا قلیایی پس از آبشویی زمین ( شیرین سازی خاک ) به منظور خارج کردن املاح مضر برای خاک و گیاه ، استفاده از لوله زهکش بسیار لازم است .

اطراف ساختمان ها و پل ها : آب جمع شده در زیر ساختمان ها و پل ها ، به مرور زمان موجود تخریب و نشست این بناها خواهد شد لذا باید با استفاده از این نوع لوله ها ، آب اضافی را می توان به شکل موثری تخلیه نمود و به امر مفید این بناها افزود .

جاده و یخ زدگی سطح آن : آب اضافی ناشی از بارندگی یا آب زیر سطحی سبب یخ زدن سطح جاده ( بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات ) و تخریب آن در زمستان خواهد شد که به کمک لوله زهکش می توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.

زمین های ورزشی : در مکان های تفریحی نظیر زمین فوتبال و دیگر زمین های چمن دار ، در صورت عدم خروج سریع آب باران یا حتی آب آبیاری ، زمین و چمن آسیب خواهند یافت که لزوم استفاده از زهکشی را به خوبی نمایان می سازد .

حرف آخر

به منظور انتخاب صحیح لوله زهکش لازم است سایز لوله مشخص شود ، سپس پوشش دار بودن یا بدون پوشش بودن آن معلوم گردد و در نهایت نوع تمام مشبک یا نیمه مشبک بودن آن را نیز مشخص کنید تا بتوان یک خرید بی نقص داشت .

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Wingdings; panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-charset:2; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 268435456 0 0 -2147483648 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-familyConfusedwiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:IRANSansWeb; panose-1:2 4 5 3 5 2 1 2 2 3; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-2147475229 -2147483648 8 0 65 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0in; margin-right:0in; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:8.0pt; line-height:107%;}size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.0in 1.0in 1.0in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;}mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:4.5in; mso-level-number-position:left; text-indent:-.25in; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} ol {margin-bottom:0in;} ul {margin-bottom:0in;}