کلیدستان

نسخه‌ی کامل: نحوه انتخاب اسپیسر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اسپیسرها ابزاری برای تنظیم کاور بتن روی میلگردها، در بتن مسلح می باشند. نفوذ عوامل مهاجم به میلگردها باعث اکسیداسیون و زنگ زدگی در آنها شده و با افزایش حجمی که در سطح آنها ایجاد می کند، به ترکیدگی بتن منجر می شود. خوردگی میلگردها یکی از رایجترین عوامل مخرب در بتن بوده که خصوصا در مناطقی که میزان عوامل مهاجم در آنها بالاست این مسئله بسیار سریع اتفاق می افتد. ایجاد ترکهای سطحی، در راستای میلگردها و نهایتا پوسته شدن و ریزش پوشش بتنی روی میلگردها نتیجه فعل و انفعالات عواملی مهاجمی است که به سطح میلگردها نفوذ کرده اند. مهمترین عوامل مهاجم، یون کلراید و گازکربنیک موجود در محیط می باشند. لذا انتخاب اسپیسر مناسب یکی از معیارهای فنی کار با این محصول است که در بازدهی پروژه نقش بسزایی دارد.
انتخاب اسپیسر مناسب
برای انتخاب اسپیسر مناسب باید به ترتیب ذیل، به انتخاب درست رسید:
1- میزان کاور لازم
در انتخاب میزان کاور اسپیسر باید دقت شود. بعضا اسپیسرهایی در بازار می باشند که علارغم ادعای یک کاور معین، اندازه دقیق کاور رعایت نشده و به دلایل اقتصادی این سایز تا حدی کاهش یافته است که این مسئله می تواند تاثیر شدیدی بر دوام بتن داشته باشد. یک تحقیق معینی حاکی از اینست که با کاهش دو میلیمتر از کاور، به میزان 10 سال از زمان واکنش میلگرد کاسته شده است. لذا در هنگام خرید اسپیسرهای بی نام و نشان، حتما باید میزان کاور کنترل شود.
2- سایز میلگردی که اسپیسر روی آن قرار می گیرد
تناسب اسپیسر با میلگرد مورد نظر باید مورد توجه قرار گیرد. گیره یا نشیمن گاه اسپیسر باید با سایز میلگرد تناسب داشته باشد. گیره کوچکتر از حد لازم، باعث شکست گیره و یا عدم پایداری میلگرد در حین اجرا می شود. بزرگی بیش از حد، نیز می تواند باعث بیرون پریدگی میلگرد شود و در مواقعی که فشار بر روی اسپیسر بالا می باشد باعث ایجاد نیروی برشی بر روی اسپیسر شده و اسپیسر را از نقطه تماس اسپیسر پاره کند.
3- افقی و یا عمودی بودن نشیمن گاه اسپیسر
در سازه های افقی نظیر سقفها، دالها، تیرها و فونداسیون ها، نیاز به اسپیسرهایی می باشند که پایداری مناسبی داشته و تحمل فشار مناسبی داشته باشند. اسپیسرهائی که به chair معروفند برای این بخش ها مناسب می باشند.
در سازه های عمودی اسپیسرهای به شکل گرد و چرخان استفاده می شوند که مقاومت فشاری کمتری نیاز دارند ولی نباید از میلگرد رها شوند.
4- میزان فشاری که اسپیسر باید تحمل کند
میزان متوسط وزنی که میلگردها بر روی هر قطعه وارد می کنند بعلاوه تنشهای وارده در حین اجرا مانند حرکت نیروهای عملیاتی تعیین کننده میزان مقاومت لازم اسپیسر می باشد. در شالوده ها که حجم بتن بالا می باشد، این تحمل بار باید با لحاظ میزان افزایش دمای ناشی از واکنش هیدراتاسیون در بتن باشد، هرچند اسپیسرها در حاشیه بوده و دمای کمتری از مرکز بتن که گرم ترین جای بتن می باشد را احساس می کنند. این میزان باید توسط آزمایشگاه در دماهای بتن برای اسپیسر تعیین شود و اسپیسر باید بتواند در تمام مراحل استفاده و سرویس دهی مقاومت لازم را داشته باشد.